Tuesday, December 9, 2008

Hari Raya Aidiladha

Firstly aku nak ucapkan selamat hari raya aidiladha buat seme umat islam diseluruh negara...
hurmm...bagi aku raya tahun ni umpama beraya diperantauan...no baju raya, no kuih raya semenya no la...alahaii...dok umah jek ditemani titis2 ujan yang turun berjujuran sepanjang hari...wahh sejukkk....

citer ari sabtu bermula...pepagi tu, en somi ada gotong royong di surau sempena nak nyambut aidiladha kan...so sebelah pagi tu, aku dan kakak serta makcik (adik aku) lepak dirumah bersenang lenang...hahaha...pada sebelah petangnya, dek kerana boring melanda, dan aku perlukan terapi...so aku mengajak en somi ke pasar malam bangi...hajatnya nak cari barang basahan memandangkan stok dalam peti dah susut...tapi pada pertengahan jalan, ujan lak turun dengan renyai2 dan lebatnya pada kemudiannya...maka kami menukar plan...lantas aku mengajak en somi ke JJ Cheras Selatan...biasalah, aku kan perlukan terapi...harus jalan2 even bukanlah tuk membeli belah...just jalan2 jek...
tp dah namanya jejalan ke shoping kompleks, tak tersedar sempat gak aku beli 2-3 helai tshirt baru tuk kakak...tshirt nak kai p taska hari2...dan ada 2-3 barang yang lain2...dah siap beli dan belah sampai aku lupa tujuan asal aku kesitu (nak beli suar maternity tuk kai g keje sebenarnya) kami pun pulang ke rumah...dah memandangkan ujan dah berhenti, en somi mengajak ke bangi tuk mencari sesuap nasi...so kami ke pasar malam...dan berhenti makan di restoran sate kajang haji samuri...lama kan tak makan sate...hehehe...so tamatlah kisah hari sabtu...

hari ahad lak...pepagi lagi aku ajak en somi ke pasar membeli sayuran, dan barang2 lain...kononnya barang tuk sambut raya pada keesokkan harinya kan...mak aih, ramainya orang kat pasar...memasing sibuk mencari keperluan tuk juadah raya...alahaii...yelah, sampaikan nak beli santan pun punyalah lama kena beratur...alahaiii...
petangnya en somi dipanggil oleh Imam surau tuk menggali lubang (katanya lubang ni tuk pengaliran darah lembu yang bakal disembelih)...so keje2 menggali sampailah ke lewat petang...
makanya berehat dirumah jelah kami sekeluarga pada hari tersebut....sian kat mek aku...mulanya petang ahad tu, aku nak ajak en somi jalan2 ke taman...tapi disebabkan hujan dan hari dah lewat petang, so kami batalkan jelah...esok baru bawak jejalan lagi...kakak pun perlukan terapi hari2 minggu gitu...hehehe...

hari isnin...hari raya aidiladha....sedar2 dari tido, ujan turun tak berhenti2 sampailah ke lewat petang...hurmmm sejuk...layan tido beh ni...tapi aku tersedar bila terdengar takbir raya...dah kejut en somi bangun, aku ajak en somi solat subuh berjemaah...lama tul tak semayang berjemaah ni...yelah, susah nak berjemaah sesama...melainkan kakak tengah tido atau ada orang lain dok memerhatikannya...
selesai solat seme, aku sediakan sarapan...en somi bersiap2 tuk ke surau tuk solah aidiladha...balik dari surau...en somi kata dia yang jadi imam pada hari tersebut...alahaii...tak pelah, bang...pe salahnya tunjukkan kepimpinan abang tu kan...hehehe...
selebihnya pd hari raya tersebut kami beraya di rumah saja...yelah ujan kan...nak p memana pun tak leh...pada jam 11 pagi tu, en somi turut serta bersama2 ngan penghuni lain dalam hal korban lembu...wahh...behnya lebih kurang jam 2 petang lam basah kuyup tu en somi bawak balik 2kg daging korban...siap ngan tulang2...katanya ada orang kasi...dah rezeki kan...sib baik ar tak p beli daging pagi ahad ritu...
so petangnya gerak ke Seksyen 2 wangsa maju sebab nak anto makcik ke asrama dia...dah alang2 sampai ke sana, smpat gak ar singgah ke jj Au yang baru dibukak 5 Disember lepas...
tak lepaskan peluang berjaya gak aku beli sehelai suar maternity tuk dipakai pada hari bekerja...
dan tak lupa beli 6 ketul donut Big Apple...dah selesai seme, barulah makcik sampai ke destinasi dituju...so tu jelah rentetan citer aku hari minggu yang sudah...
-Selamat Hari Raya Aidiladha~

4 comments

Tuesday, December 09, 2008 3:11:00 PM

a ah la wei..petang ahad tu, aku suh laki aku g beli santan, dia ckp, kalu nak beli santan gak, lagi 2 jam baru dapat gamaknya..aku ingatkan aku ngan ko je beraya kat putrajaya..rupenye ramey yek???

Tuesday, December 09, 2008 4:07:00 PM

hahaha...memang ramey weii...
jangan mimpi ler kita berdua jek beraya kat sini...hehehe....
walhal ramai giler...nak dapat santan pun cam nak beli nombor ekor...kena ikut turn bagai...

Wednesday, December 10, 2008 9:55:00 AM

manakala aku lak beraya di kampung halaman... kerna taun lepas kami telahpun beraya diperantauan... adeh lapo lak perut... jom mkn rendang... aku campurkn dh skali rendang ayam ngn rendang daging ni....

Wednesday, December 10, 2008 10:35:00 AM

giler...takmo aku makan rendang campur...hehehe...bergelumang dalam perut aku ni kang...haha...

Post a Comment