Monday, January 12, 2009

Popia Lagi...

hurmm...dua hari cuti ni, asiklah aku membuat popia kan...ni disebabkan permintaan hubby la...dah dia belikan kulit popia tu kan...so takmo ianya menjadi semakin keras, makalah rajinlah aku membuat popia seperti yang diminta tu...hehehe...so dibawah ni aku ada attachkan gambar2 proses membuat popia cara aku...sangatlah simple kan...hehehe...

ada yang meminta resepi, so aku buh la sini resepi isi popia aku yang simple bangat tu...

Bahan-bahannya...
1 inci halia
3 ulas bawang putih
1 biji cili besar
daging ayam kisar...(aku pakai yang cap RAMLY tu)
tauge
carrot yang diparut

tumbuk halia, bawang putih dan cili besar sampai lumat...kendian tumis dalam kuali hingga naik bau...masukkan ayam kisar sebanyak mana yang anda mahu....kacau hingga ayam tersebut nampak masak...masukkan tauge...kacau lagi...dan last sekali masukkan carrot yang diparut...kaco sampai sebati...siap...kendian toskan...


memula goreng bahan2 tersebut di atas kuali seperti gambar dibawah...hehehe... dah masak seme, sejatkan bahan tersebut...seperti gambar dibawah jugak... pastu dah agak tersejat, maka bolehlah mula menggulung kan...
memula hamparkan kulit tersebut...letakkan isi popia...
dan mulakan proses menggulung... di akhir proses menggulung...biarkan tinggal sedikit cam gambar dibawah... dan letakkan bancuhan tepung untuk kemaskan gulungan tersebut...
maka siaplah satu gulungan popia...dan teruskan hingga titis2 kulit terakhir ya...
tadaaaaaaa...nilah hasil gulungan aku semalam...ni gulungan tuk hari kedua...hari pertama tak sempat aku nak snap...lum abis gulung dah siap digoreng oleh hubby...punyalah tak nyempat...
so gulungan yang siap sedia tuk digoreng...
ok...nilah hasilnya setelah digoreng...siap tuk dimakan...
tulah keje aku semalam...pastu petangnya bawak kakak p Playground yang terletak berdekatan ngan opis aku...mulanya hajatnya takmolah keluar...tapi bangun dari tido petang hari tu, dia nangis2...protes ar sebab tak bawa dia keluar kan...so sebagai alasan nak mengisi minyak kereta aku pun mengajak ler hubby kuar bawa kakak jejalan...nampak jek aku pakai tudung, terus diam dia dari menangis...cam tau2 jek kami nak bawak dia keluar...ishh...macam2 la kakak ni...layankan ajalah kan...hehehe...
dah nak dekat maghrib barulah kami pulang ke rumah...dapat nengok sunset yang sangat cantik..tapi gambar tak de nak snap sebab masing2 tak bawak henpun ke apa...tu jelah citer semalam ya...

8 comments

Monday, January 12, 2009 2:31:00 PM

tetiba aku teringin nak makan popia yg digoreng oleh izan..camno??

Monday, January 12, 2009 2:33:00 PM

akak pun tetiba tingin nak makan popia..inti nye pun cam sedap je...resipinye mana mot..plzz...

Monday, January 12, 2009 2:36:00 PM

midot--adoi la...kena datang umah ler weii...

kak put3--erkk...resepinya ker...bukan susah pun kak...simple bangat la...hehehe...

Monday, January 12, 2009 2:44:00 PM

thanks mot...cepat tul update resipi...tima kacey...! harus petang ni cari bahan nih....

Tuesday, January 13, 2009 10:08:00 AM

ngko wat byk tu.. bg r aku rasa sikit.. buh la 5gulung ke..

Tuesday, January 13, 2009 10:56:00 AM

ni mkn tuk kenduri ke... byk tul neh... leleh2 dh air liur neh

Tuesday, January 13, 2009 11:03:00 AM

hahaha...tadop maknanya kenduri wei...sendiri buat sendiri makan...aku frozenkan...petang2 balik keje leh goreng...tapi dah abis pung semalam...

Post a Comment