Tuesday, March 31, 2009

Detik-Detik Kelahiran Hadif Nasr Irfan

Irfan selepas beberapa jam dilahirkan...
Umur sehari...

hotel tempat aku menginap...hahaha...
Assalamualaikum sebagai pembuka bicara....

ari ni barulah aku berkesempatan nak bercerita gimana bermulanya detik2 kelahiran bb irfan yang aku nantikan selama ini...tah korang nak kongsi ke idak ngan aku pengalaman melahirkan seorang bb dengan kaedah normal...sebabnya seme orang tau si kakak aku bersalinkan dia dengan kaedah czer...

oklah, nak dijadikan citer, pada khamis 19 Mac 2009 tu ekseli aku ada cek up kat Hospital Putrajaya...tapi pagi dalam jam 3:30 pagi tu...aku mula rasa semacam...tanda darah bercampur lendir dah kelihatan...tapi aku diamkan dulu...kejut hubby aku pun dia cam takmo bangun...tak pelah...leh tunggu siangnya sebabnya siangnya kan ada cek up...tapi jam 6:30 pagi tu, makin banyak plak tanda yang sama turun...dan aku mula rasa sakit kontraksi yang sekata iaitu dalam 10 minit sekali...so cepat2 aku suh hubby aku hantar ke Dewan Bersalin tuk diperiksa apakah yang sebenarnya berlaku....sampai jek kat Dewan Bersalin tu, ada dalam 2-3 orang yang alami kes yang hampir sama dengan aku, dok tunggu giliran tuk diperiksa bukaan jalan...aku masih sabar menanti dalam menahan sakit yang mendatang...so bila tiba giliran aku, aku disuruh buat CTG...melalui CTG tu jelaslah ketara kontraksi yang ada dan bukaan jalan baru 1cm...so aku terus di warded...kebetulan ward penuh masa tu, so aku kena tunggu giliran tuk dapatkan ward yang ada...alahaii...dalam ati sedih tau sebab kena masuk wad...sebabnya hajat dihati aku, lepas cek up tu, kami somi isteri nak ke JCard Day di Taman Maluri, Cheras...heheheh...

dalam kul 10 gitu, kami2 yang diarahkan masuk ke wad, kena menumpang dulu di wad harian di tingkat 1 sebelum dimasukkan di wad bersalin di tingkat 2...so amik kesempatan yang ada tuk berehat kat situ...sementara kakak dan hubby pulang ke rumah...masa ni darah bercampur lendir semakin rancak menurun...tiap kali aku membuang air kecil, tiap kali tulah pad harus ditukar...mulanya aku makin cuak...hurmmm...gimana nasibku kali ni...operate kah? atau aku mampu bersalin secara normal??? macam2 yang bermain di fikiranku ini...

menjelang petang, kontraksi semakin rancak aku rasai...ya Allah...sakitnya bukan kepalang...sakit yang sememangnya sakit...tapi bila di periksa oleh Doc yang bertugas, bukaan masih sama iaitu 1cm...aku sedih...kalu dah masih di tahap 1cm, berapa lama kesakitan yang harus aku tanggung???malamnya aku tak lena tido...sakit di bahagian pinggang makin terasa...makin lama makin sakit...rasa cam nak tercabut pinggang pun ada...buh ubat panas pun dah tak terasa...ku kuatkan semangat melawan kesakitan yang datang...tapi aku gagal...loser...akhirnya air mataku tumpah juga...teresak2 aku menangis menahan sakit yang datang...dan darah yang tadinya bercampur lendir kini telah pun bercampur dengan air...sepanjang malam aku menahan sakit...kehulu kehilir di dalam wad, namun sikit pun tak dapat mengurangkan kesakitannya....aku hanya mampu berdoa, moga semenya dipermudahkan...

jam 6 pagi...jururawat yang bertugas telah memanggil aku ke bilik belakang kerana doc yang bertugas mahu memeriksa bukaan serviks ku itu, memandangkan keadaan aku yang terlalu sakit....aku hanya menurut pada kali ini sebabnya sakitnya tak dapat ku tahan lagi...harap2 bukaannya makin bertambah...alhamdulillah, setelah diperiksa, bukaan serviks ku telah mencecah 6cm...kelam kabut doc dan nurse yang bertugas bersiap sedia tuk menghantar aku ke Dewan Bersalin bilik no 9 memandangkan bukaan serviks semakin besar...tinggal lagi 4cm jek tuk aku melahirkan bb irfan pada ketika itu....

dalam labour room aku ditemani hubby yang tak putus2 memberi kata semangat kepadaku...kesakitan makin terasa...ubat bius yang ku sedut pun tak dapat menahan sakit yang menyerang....tak dapat digambarkan dengan kata2...pinggang rasa cam nak patah...sakitnya hanya Allah yang tahu....aku memang tak dapat menahan kesakitan yang datang...kesian pada hubby sebab masa aku kat lam labour room ni, dia terpaksa berulang alik nengokkan aku dan kakak yang berada di luar bersama mak aku...yelah kakak kan anak abi...ilang abi kejap pun jadi masalah, tapi pada masa tu, aku betul2 memerlukan hubby di sisi, pada ketika itu cam aku kena berebut hubby ngan kakak...hahaha....

dalam 2-3 jam jugak la aku dok menanggung kesakitan tuk menunggu bukaan serviks ku...bila doc cek lagi bukaan baru 8cm...ya Allah kena menunggu lagilah aku dalam 2-3 jam tuk mencapai bukaan sampai 10cm...tapi sakit makin menyerang...aku semakin lali kerana ubat bius yang aku sedut tu tuk mengurangkan kesakitan yang melanda...terngiang2 ditelingaku suara jururawat berkata, sekiranya aku berasa tuk meneran, teranlah sepenuh hati...tapi sius aku katakan, masa tu aku benar2 tak rasa nak meneran...sakit yang datang lagi hebat dari segalanya...tapi tak lama lepas tu, aku rasa cam sakit nak berak...cam bahan buangan tu di hujung montot jek...ya Allah...sakitnyaaaaaaaaaaaaaa...lepas tu aku dengar sore ramai nurse dihujung kakiku mengajar cara tuk meneran...aku genggam tangan hubby dengan kemas dan erat...biarlah dia turut sama merasa apa yang aku rasakan...pastu doc menyuruh hubby melihat kepala bb yang dah nak keluar...aku gagahkan diri membuat cubaan meneran...yelah sebelum ni aku beranak czer so aku manalah ada ilmu nak meneran bagai...tapi kan, masa nak meneran tu, aku rasa dahaga yakmat...lapar jangan kira lah sebab aku masuk labor room jam 6:30 pagi, so mana sempat nak sarapan bagai kan...so pada hubby aku minta tuk minum seteguk dua air...dah dapat 2-3 teguk air terus aku meneran sekuat hati...masa ni aku dah tak rasa saat bukaanku digunting bagai...yang aku tau, bila kuarnya bb irfan ni, kesemua kesakitan yang aku tanggung terutamanya sakit pinggang yang kronik itu ilang serta merta...syukur pada mu ya Allah kerana menunaikan impianku tuk beranakkan secara normal bb irfan ni tanpa sebarang komplikasi...

maka tepat jam 11:37 pagi lahirlah bb irfan yang dinantikan oleh aku dan hubby selama 9 bulan ni...lepas beberapa minit bb dikuarkan, uri dikuarkan dan segala bagai yang patut dikeluarkan telah dikuarkan, tibalah masa yang aku rasa paling ngeri tuk aku citerkan...yakni jahit luka bawah secara hidup2...maksudnya aku sedar...huwaaa....sakit lagi...ingatkan dah abis sakit...sempat aku bertanya pada doc yang bertugas tu...kena jahit idup2 ker...haah jawapnya...alahaii...apa lagi tuk ilangkan rasa sakit yang melanda, aku menyedut ubat bius yang disediakan...terasa berada di awang-awangan walaupun masih ada terasa sedikit sakit...jahitan yang dibuat mengambil masa beberapa minit memandangkan luka dalam terlalu jauh...doc terpaksa wat cam memancing tuk menjahit luka bahagian dalam...ya Allah masa ni memanggggggggggggg sakit...sampai menitis2 air mata aku...walaupun ubat bius telah aku sedut dengan penuh perasaan dan perasan tapi sakit tuk masih lagi terasa...dalam paler otak aku masa ni, dok terfikir, beginilah rasanya bila ibu kita melahirkan kita dengan kaedah normal....masa doc dok syok2 menjahit ni, sempat gak aku tanyakan doc tersebut, wat jahitan silang pangkah ke apa...punyalah lama...sakit wooo...heheheh...sabar jelah kan...banyak tanya lak...yelah, letih mengangkang gitu...kaki dok tergantung...kesannya amik skang...lenguh giler bahagian peha aku terutamanya...

dah siap menjahit, doc tinggalkan aku keseorangan dalam bilik bersalin tu...apalah doc ni, tak inpom pun kat jururawat yang dia dah selesai menjahit...nangis2 aku nunggu jururawat datang bersihkan luka yang tertinggal dan turunkan kaki aku yang tergantung tu tau...kalu aku ada kudrat dah lama aku turunkan sendiri...hehehe...dah siap diri aku dibersihkan, barulah jururawat tersebut menyerahkan bb irfan ke pangkuanku tuk diberi susu yang pertama...saat ni rasa syahdu sangat...anak yang selama ni berada didalam perutku telah berada di depan mata...biarlah aku cam hampir separuh mati nak melahirkan bb irfan ni, tapi aku syukur kerana aku dan irfan selamat...

oklah, aku rasa takat ni jelah karangan panjang aku...kalu nak citerkan sampai la ni, tak terbacanya korang...sebab ada lagi citernya...camner aku rasa sakit nak berak tapi tak leh nak berak...azabnya weiii...hehehe...so kepada yang menunggu citer eksklusif ni, aku harapkan korang berpuas hati...ani question you oll can ask me...hahaha....daaaaaaaaaaaaaa....

adik dan kakak...
ni masa umur 2 hari rasanya...
ni paling latest...gambar semalam...30 Mac 2009

20 comments

Tuesday, March 31, 2009 9:08:00 AM

mmg la bersalin ni ibarat nyawa di hujung tanduk.. huhu teringat la pulak saat masa melahirkan Nasrul ku itu.. mmg azab! xsempat nak sedut ubat bius bagai huh amat sakit.. rasa bawah cam meletup.. mana tak, dari 3cm tetiba koyak 9cm n terus beranak.. haa jait byk pai montot pai kesat itu benang.. luka 2bulan baru elok.. kesian hubbyku itu pantang yg sgt lama... huhu

Tuesday, March 31, 2009 9:16:00 AM

irfan ni sokmo la tido nyer..bukak la mata..orang nak tengok mata awak la...

itu kakak sangat gelojoh ceum adiknya...terpenyek muka adik tu ,kakak!

Tuesday, March 31, 2009 9:19:00 AM

bb Irfan makin encem.. hehehe dan nampak tembam ler pulakk.. sgt berkhasiat nenen si ibu haha. Baiknya kakak syg si adik.. cium peluk lagik.. tatau la kalu Nasrul ada adik nnt...

Tuesday, March 31, 2009 9:35:00 AM

yg aku peliknye nape kah ko diberi ubat bius secara sedut itu... sedangkan aku tiada langsung ape2 ubat bius :( ubat nk tambahkn lg sakit ade la....

beskn pengalaman besalin ni... belib me.. jap je rase sakit tu... anak dh beso sket kang dh kobar2 dh nk besalin semula... ala cam ade org tu la kn... aritu sibuk ckp nk anak sorg je... skang ni dh eksaited nk beranak lg dh ni... hahah

Tuesday, March 31, 2009 10:02:00 AM

aku pun takde ubat bius2 ni..maybe sbb cepat kot..kalo siapa yg tahan sakit lama tu..ada ubat bagai dan masuk air...tapi apa pun izan..ko telah lahirkan bayi lelaki dgn normal....bila besar nti harap2 dia tahu dia tu anak lelaki...berat tanggungan nye kpd ibu...seberat kita melahirkan dia kan....

Tuesday, March 31, 2009 10:03:00 AM

jap...jap...sha ko baca ke tengok gambar ni...panjang benar karangan aku tu...kalu dah memang ko baca aku salute ar kat ko...ekekek...:P

:-Mek na-:
Tuesday, March 31, 2009 10:26:00 AM

alhamdulilah akak dapat bersalin secara normal...sekarang nie akak dah merasa kelahiran secara operat ngan normal...
kalau diberi pilihan akak nak bersalin secara ape?...

Tuesday, March 31, 2009 10:32:00 AM

hahaha...na...kalu dah diberi pilihan...maunya akak bersalin secara operate...ekekeke...

noj...ko sepital jaman apa...tu yang tadop ubat bius bagai tu...korang2 seme kan kebal...tak macam aku...sikit2 kena sedut ubat bius...hahaha...

Tuesday, March 31, 2009 10:33:00 AM

hhu..berdebar2 akak membaca cite ko nih..
tapi syukor kan..selamat dah kan..even ko kata cam hazab je banak normal.. tapi caya la..jap je baik..banding kita yg bertahun dok terasa perit kat perot nih..ehehe
nanti kalo ada pape2 petua ke.. kot minum madu byk ke mkn kurma byk ke..kasitau la...harap2 gak adik arip nanti kuar cara normal.. sbb dulu masa ceaser pon rasa gak contraction, saket cam org nak banak normal tu.. tapi nak camna..last minit kuar kot tingkap :P

take care k

Tuesday, March 31, 2009 11:10:00 AM

hehehe... tak ble nak hengat la time jahit tu weiiiii... aku jahit jek 3 jm okkkkkk... beranak 9.59pg... jahit.. jahit.. dan jahit.. kul 1.30 ptg baru aku dapat minum milo panas, roti.. pastu baru la dapat susukan bb... ngeri tol... bab teran tu ok lagi.. hahahahha

Tuesday, March 31, 2009 11:28:00 AM

aku baca tau..eheheehhe...skrg aku sdgn usaha menghabiskan pembacaan di entry redmummy berkenaan itm jengka...udah tgk? rupanya dia tu senior kita..ceh..aritu aku duk kutuk2 blog dia..

Tuesday, March 31, 2009 3:23:00 PM

baby kite pon nama hadif
lahir secara czer..

Tuesday, March 31, 2009 4:09:00 PM

rasanya zan tu bukan ubat bius la.. kalau bius biasanya dia cucuk tulang belakang dipanggil spinal atau epidural.. yang kau sedut tu dipanggil gas estonok untuk kurangkan/tahan sakit jer.. sebab akak dah rasa juga gas sedut tu, tapi tak de effect apa apa pun..

btw, tahniah sebab berjaya bersalin normal.. akak ni walaupun farhan bersalin c-zer, tapi akak tau camna rasa sakit nak patah pinggang tu.. akak sakit 24 jam, tapi last2 emergency c-zer sebab baby dah nak lemas...

Wednesday, April 01, 2009 11:56:00 AM

huhuh....gitu la kesakitan dan azab biler bersalin normal..walaupun saya ader pengalaman..tp nak meneran yg kedua kali ni...TAKUT GAK..adui....nak melalui kesakitan yang tidak dpt digambarkan tu...sungguh mengerikan.....

aper2 pun tahniah dpt melaluinya dgn selamat....

hadif...sungguh hensem kamoooooo

Thursday, April 02, 2009 5:36:00 PM

ZAN..MUKa irfan lebih pada ko la..zan..kakak lak mata sama ngan abi dier..hmm sonok kakak kiss2 adik yer..msti suka kakak hanan kan...

Friday, April 03, 2009 7:25:00 AM

zan..muka baby irfan ni macam kakak dia si hanan la...
nampak sebijik.tapi nanti besar tak tau la kalau2 dia berubah kan...

Friday, April 03, 2009 7:03:00 PM

comelnya baby...nampak lebat rambutnya ye....tahniah dari akak....

Friday, April 03, 2009 9:49:00 PM

uishh..ngeri giler..aku ni tak tahu lah bersalin cara apa..normal @ czer..

Anonymous
Monday, April 06, 2009 2:48:00 PM

tahniah zan...uish.sakitnyer lah bersalin yer....

Tuesday, April 21, 2009 12:12:00 PM

eee ngeri la ezan, baca entry nih...mcmmana aku nk bsalin tahun dpn?mau nyer mintak czer lak..takut l nk melalui kesakitan tu..bersalin si kyrin ritu xrasa sakit pon..xsempat nk sakit dah kene czer...

Post a Comment