Friday, April 24, 2009

44 Hari?Wajib Ker???

aku nak tanyalah kat para2 ibu yang diluar sana yang lebih mengetahui dari aku yang kurang berilmu ni...ngape kita kena berpantang selama 44 hari??? bukan 45 hari...46 hari???naper harus 44 hari???sesapa ada jawapan ce bitau aku...maklumlah aku kurang pengalaman...g pun aku rimas ler...sebuk ler orang suh abiskan 44 hari tu...penting ker??? atau kesihatan ibu yang lam pantang tu betul2 akan pulih sepenuhnya selepas 44 hari berpantang??? apakah??? bis camner ngan aku yang berpantang sendirian berhad ni??? dalam berpantang seme rutin harian aku kena bereskan??? berpantangkah itu???arghhhh...cuba korang2 diluar sana huraikan kekusutan yang melanda fikiran aku tika dan saat ini...tolonglah...

10 comments

Friday, April 24, 2009 4:29:00 PM

kalau mengekut petua orang tua2 dulu memang kena berpantang selama 44 hari...katanya untuk kesihatan ibu di masa akan datang..tu yang kena jaga elok2...tu yang saya tau la kan2...

kak zan mintak la tolong ngan haris...supaya meringanankan beban kak zan..

sabar2 bebanyak ngan kerenah anak2...

Friday, April 24, 2009 4:32:00 PM

sebelum ko mendapat jawapan ke atas soklan ko tu aku nak bertanya kat ko..ngape ko tak lek kg dan berpantang secara betul-betulan (apakah ayat aku nih??)dan berkenaan pantang 44 hari tu ntah la ek,tapi org tua selalu berkata "time pantang kena jaga bebetul..kita ni org perempuan,badan kena jaga sbb nak pakai lama.jgn nanti suami komplen pulak.."

tapi aku tengok skang ni ramai la org tak pantang secara betul-betulan.mungkin zaman dah maju kot..

Friday, April 24, 2009 4:38:00 PM

kekadang apa yg orang tua tua nasehatkan tu ada sebab musababnya... try tanya nojah.. dia lebih tua dari kita dan banyak pengalamannya.. hahahha.. ampun maaf ye nojah.. maksud aku.. ko lebih sesuai sebagai mentor kami ni.. hahahha..

takpelah.. cukup kan ajelah 44 haritu.. bagi badan tu bebetul kuat.. kekadang walaupun luka luaran tu nampak dah elok, tapi jahitan bawah tu 3 lapisan tau.. (cam lapisan kerak bumi katanya.. :)) dalam tempoh 44 hari pantang tu memacam bley jadi.. (nauzubillah).. aku ada kisah jiran aku dalam tempoh 44 hari tu jugak.. so, aku rasa 44 hari tu tak lama dah... sok sok bley joli katak.. hehehhe

Friday, April 24, 2009 5:56:00 PM

100 hari wei pantang...baru best...pantang makan, pantang berjalan2...100 hari wei

Friday, April 24, 2009 5:58:00 PM

org melayu kata pantang 44 hari, org tua kata pantang 100 hari, doktor kata takde pantang pasal makan, suami plak kata pantang 'kering'.....ha jawab jawab

Friday, April 24, 2009 5:59:00 PM

eh ada lagi ar...dlm islam just 40 hari okeh

Saturday, April 25, 2009 5:31:00 PM

kalo rasa dah x tahan nak pantang, belasah je... hahaha...

Monday, April 27, 2009 9:09:00 AM

aku rasa org dedulu suruh pantang 44 ari maybe dedulu kan bersalin kalau kg2 mana ada jahit menjahit nie...so luka meka tue baik sendiri...agaknya 44 hari tue ditetapkan tuk memastikan luka2 luar dan dalam baik sepenuhnya...kalau nak ikutkan, org dedulu mana kasik minum air masak banyak2, takut tut berair...tp kalau kita bf camne? kita perlukan air jugak, takkan nak harapkan nasik semata2 kan...mau makan tercekik or haus tekak...

Monday, April 27, 2009 9:28:00 AM

tul2 tu ejan...aku sokong komentar ko ni...hehehe...dah fully bf haruslah meneguk air sebanyak mungkin...kalu idak, kering kita weii...aku ni dah hampir kering dah ni...dalam erti kata lain aku dah nak kurus ni...hahah...

Monday, April 27, 2009 12:32:00 PM

eh? tapi aku pantang pai 60 hari tau pastu pantang makan pai 100 hari.. pastu tunggu 100 hari br leh hubby aku abis pantang.. hehehe

kukupink: pantang 44 hari ke, 60 hari ke, 100 ke... aku xberapa nak ikut pun ada masa aku ikut, xtahan tekak aku bedal jek. hehehe yg paling ikut tu la pantang dgn hubby tu la.. ehehe takut weii...

Post a Comment