Tuesday, April 14, 2009

Niyang Rapik???

aku kan, kadang2 geram tul ngan fiil si kakak ni...hingga memaksa aku menjadi niyang rapik tau...mana taknya hari2 bikin buat aku hangin...nak anto p taska kang, sian lak...tu tak anto ke taska tu...so nak tak nak terpaksalah aku bersabar dengan karenahnya yang seribu satu macam tu...hari2 aku kena jerit...perkara yang paling dia suka buat hari2 ialah menyepahkan rumah...tak sah kalu umah ni tak bersepah...dengan makanan dia la, dengan mainan2 dia la...tapi yang buat aku jadi niyang rapiknya pandai wat sepah tapi tak pandai lak nak kemas...korang bayangkanlah hari2 lebih kurang dalam 10 kali gak ar aku nyapu lantai yang bersepah dengan segala macam sampah...saper yang tak hanginnya kan...pelik aku, ngaperlah sikap aku yang suka kekemasan ni tak menurun kat anak dara aku sorang ni...takkan ikut perangai abi dia lak...alahaiii...kalu anak dara ikut sikap aku yang suka berkemas ni kan bagus...sejuk ati aku ni tau...tapi tulah...tah dimana silapnya...huwaaa....

satu lagi, kakak ni kan dia ngada2...ada jek menda dia nak buat...kekadang tu terkejar2 aku nak uruskan dua beradik ni...yang kecik nangis nak susu...yang kakak lak nangis tak ketahuan...sabar jelah...dah tu, kenalah aku utamakan si kecik dulu kan...tapi kakak ni tak nyempat...lebih2 lagi time mandi...bila aku nak mandikan si adik, dia mulalah nak mandi jugak...so mana aku tak terkejar2...nak nengokkan dua orang sekaligus...tatkala ni, terpikir gak aku, behnya kalu ada helper...uhukss...tapi dah dinamakan derang anak2 aku...so kenalah aku uruskan jugak kan...takkan nak harapkan orang...pandai beranak, pandailah jaga...hahaha...

tapi pepun aku bangga ngan kakak ni...sebabnya dia dah leh disuruh itu ini...amikkan pampers adik, buang pampers adik...amikkan baju, dan segala la...tu pun bila mud dia tengah baik la...kalu idak, hampeh...kenalah aku buat sendiri...yang pastinya kakak ni tersangatlah penyayang orangnya...buktinya seperti gambar di bawah...kalu aku sibuk nak snap gambar adik dia, mesti dia nak gak menempek tau...so layan jelah...

terserlah kan wajah penyayang dia tu...yang aku hanginnya suka tul hantuk paler dia kat paler adik...ishh...mana aku tak jadi niyang rapik gini???
ada persamaan tak muka dua beradik ni???
yang ni aku nak marah jugak tapi sabar jelah...time adik nak mandi, tido ker, dia sibuk nak gak bergambar ngan adik dia....pastu suka menyempit...ishh...amarah aku tau...
yang geramnya kan, kalu kita marah dia...refer pada kakak...dia mulalah tunjuk protes...yang paling aku hangin, protes dia berbentuk tujal paler sendiri...aku apa lagi...bila aku naik hantu, aku suh dia hantuk paler dia kat dinding tu...geram tul...ikut fiil saperlah gitu...mana aku tak marah...pastu jerit2 tanda protes dia tu...ishh...

oklah,tu jelah citer ari selasa ni...nak mandikan si kakak dulu, pastu baru si adik...daaaaa...

18 comments

Tuesday, April 14, 2009 8:55:00 AM

ngko jgn seselalu jadi niyang rapik. kang bebetul jadik meroyan lagi susah. org dlm pantang ni kna jg emosi. tp aku paham xngape le kalu sesekali.

nasib baik Nasrul dah xde le nak sepah sgt. sbb skrg ni dia tgh kemaruk memvacum rumah. "mama.. ecen! mama kung! mama pam" ermm maknanya mama nak mesen vacum pam.. hehe. tp sehari sntuk la dia dok memvacum paling xtahan telinga aku r kan bising munyik vacum tuh.

yg kes hantuk pale pun dh aku laluinya jugek. tapi skrg dh tobat agaknya dia. mana taknya mmg tebiat hantuk pale kat dinding hurmm. pastu dah cmana terhagul yg amat kuat tu yg tobat tuh.. hahaha

kukupink: xngape le izan, selamat berpantang dgn jayanya. xlama jek lagi.

Tuesday, April 14, 2009 8:56:00 AM

untuk pengetahuan semua...walaupun abhi dia tak suka mengemas ia bukan bermakna abhi pun suka menyepah..Harap Maklum

Tuesday, April 14, 2009 8:59:00 AM

zan, memang mencabar betulkan jaga budak dalam pantang sambil jaga budak yang dah besar ni.. akak pun pernah gak masa tu pantangkan emily, farhan tu sama jugak la macam si kakak tu.. tapi ialah nak marah sangat diapun kecik lagi, bukan paham apa pun kan.. so bila akak dah ada pengalaman macam tu, ingat nati kalau dah beranak 3, akak tetap akan hantar anak ke taska jugak.. ialah kita dalam pantang ni nak kena jaga anak kecil, jaga diri sendiri.. kena banyak rehat dan tido.. malam2 nak bangunkan.. so lebih baik tumpukan pada bb dan diri.. yagn dah besar tu biar dia kat sekolah, cikgu yang uruskan.. lagipun biar dia belajar sikit.. hehehe.

Tuesday, April 14, 2009 9:00:00 AM

utk makluman juga..kakak sebenar mengikut perangi ibunya yang agak kurang penyabar..benda dah ada pun tp tak leh nak sabar...tapi kalu tak ada reti plak sabr menunggu...huh..samalah jugak cam ibunya..yang lelain lum nampak lg...

Tuesday, April 14, 2009 9:02:00 AM

memang la kesian kalau ikutkan nak hantar anak ke taska.. tapi kita kena la kesian kan diri kita jugak.. badan kita ni nak pakai lama, jd nak kesihatan yang baik, masa dalam pantang la kena jaga, banyak rehat, jangan buat keja rumah sangat.. duduk berbengkung, bertungku, baru la body tu boleh mantoooops.. hehehhe

Tuesday, April 14, 2009 9:03:00 AM

ceh...yang buruk2 seme ibu la ek...yang baik seme abi la...yelah tu...huh

:-Mek na-:
Tuesday, April 14, 2009 9:11:00 AM

sabar banyak2 yea kak zan....biase le fiil anak2 heeeeheeeheeee...

Tuesday, April 14, 2009 9:14:00 AM

hehehe...tengah sabar la ni..mandi pun tak lagi ni...

Tuesday, April 14, 2009 9:19:00 AM

tul2 aku setuju ko tu haris... kakak ikut perangai sape lg klu x perangai ibu... :p jgn marah weh... hehehe...

meh la kakak duk umh mumy noj... tlg sepahkn umh mumy lak

Tuesday, April 14, 2009 9:20:00 AM

hahaha...leh jek sepah umah mummy tu...takut tak terkemas mummy lak...dah ler umah mummy mang bersepah sokmo kan...hahahha...

Tuesday, April 14, 2009 9:27:00 AM

zan..bersabar jer la yer...biasa la tu..
ada anak 2 orang memang gitu..itu belum 3,4 orang lagi tu...boleh jadi meroyan makknyer..
hehhehheheh...ko jangan la tension2 time pantang ni..ko bersabar banyak2..lepas pantang ko nak jadi nyiyang rapik ker hapa ker..semua boleh..tak gitu...hehheheheh

Tuesday, April 14, 2009 9:29:00 AM

semangatnyer badan adik dia...

Tuesday, April 14, 2009 9:44:00 AM

alah bukan semua pun buruk..yg baik pun ada jugak...

Tuesday, April 14, 2009 10:39:00 AM

hurmm tapi tulis yg buruk jek gamaknya.. ingin la puji sekali

Tuesday, April 14, 2009 10:56:00 AM

tul tu yang oi...terasa ai...sedih ni...sob...sob...

Tuesday, April 14, 2009 12:08:00 PM

kalau aku tulis yg baik saja nt aku jd cam laki nora plak...buruk pun dikatakan cantik...apa kes...lg susah..kannnn

Tuesday, April 14, 2009 12:44:00 PM

hahaha xreti aku.. pemahaman apakah ini? bila masa la pulak suh ko puji yg bukan2. semangat r sikit cakap ibu rajin mengemas ke.. apa ke... hehehe

Tuesday, April 14, 2009 1:35:00 PM

keh keh keh.. tergelak aku membaca komen² kat sini.adoyai..kakak sebijik perangai ko kan zan..tp yg pasti,apa yg aku nampak izan makin garang skang nih.mak tiri ko ekk..tu belum adik beso,kalu adik beso cam kakak sok..cemana yahh?tengah imagine nih.mau terangkat kain batik izan ke atas..zan,ngat boring² nak ler bertandang ke umah ko sambil bwk kek SR.yelah,leh minum² petang ke..tapi ko tgh lam pantangkan??so kensel laa..ihihihi..

Post a Comment