Friday, April 10, 2009

Terkenang Suatu Masa Dahulu...

hurmm...ari ni ari jumaat dah...sok sabtu dah ahad...yeye...sok hubby ada kat umah bersama kami anak beranak...tadop ler aku rasa bosan, nak meroyan ke apa ngan karenah anak2 terutamanya si kakak yang banyak nor fiil dia tu...tapi kan, mengikut tajuk di atas tu, aku bukanlah nak citer sal ari ni, esok or lusa...tapi aku nak citer sal kisah masa dahulu...dari jaman aku sekolah rendah, menengah, itm, keje dsb...aku rasa korang pun ada kisah tersendiri kan...tah ar...dok mengemas tadi, tetiba terpandang gambar aku dan arwah ayah masa konvo kat itm pada 13 Julai 2003 yang lalu...syahdunya time tu...masa tu arwah dah sakit tapi digagahkan jua dia ke majlis konvo aku tu...mekasih ayah...tanpa ayah, siapalah anak ayah ni...sob...sob...(aku nangis ni)...tah ler touching tul bila citer sal arwah ayah...biar pun dah hampir 5 tahun arwah tinggalkan aku, adik beradik tapi ingatan aku tetap utuh pada arwah...aku sayang dia...tiada ayah sebaik dia...

k...aku nak mulakan citer sal aku...dulu...masa kecik2 dulu, aku selalu kena buli ngan kaklong dan kak ngah aku...sebabnya aku ni suka ikut derang p jejalan...ada satu hari tu, derang nak p main2 kat umah jiran, tapi derang takmo bawak aku...nangis2 la aku nak ikut kan...tapi derang takmo bawak jugak...tapi aku ni jenis degil...nak gak ikut derang...last2 aku menyusur kawat berduri tuk ke rumah sebelah...alih2...amik ko...sampai skang parut kena kawat berduri tu tetap tegar berada di lengan kiri aku ni...panjang lak tu parut dia...sabo jelah...tu baru satu kisah...kisah lain, kak long ngan kak ngah aku kan pembuli terhormat...ada satu hari tu, aku nangis2 gak...aku lupa sal apa...lupa gak masa tu umur aku baper taun...tapi aku tetap ingat sampai ke hari ni kisah tu...ada ke patut derang ikat kedua2 tangan aku kat pokok nangka tepi umah tu...pastu derang main gunting rmput...konon2 nak acah2 ler kat aku...alih2...amik gak...tinggallah parut kat pergelangan tangan kiri aku jugak...teruk kan derang...aku ni banyak parut2 dek kena dera ngan kakak sendiri...nak kata aku nakal time tu...kelupaan ar plak...tapi aku masa tu budak gemuk yang comel tau...hahaha...tu kisah masa kecik2...masa lum baligh lagi...hehehe...

ni lak kisah masa aku darjah baper tah...masa tu famili aku susah...gini citernya...masa tu hari rabu...beselah kat jengka aku tu, kalu setiap petang rabu ada pekan sehari...so aku ni kepingin la beli kopok kat pekan sehari tu...masa tu aku p sekolah agama pada sebelah petang...so aku tak cukup duit...yelah, dulu susah...pe sekolah pun bawak duit belanja rm0.30 jek...sikit jek kan...tapi tulah yang menampung belanja aku hari2...so aku pun balik ar umah, minta duit rm1 kat mak aku nak beli kepok ke apa kan...masa tu mak aku tengah gunting apa tah...aku nangis2 minta duit...mak aku kata tadop duit...tapi aku degil nak gak duit...mak aku geram sangat, lantas dibalingnya gunting tu...so kenalah kat kaki kanan aku...tinggallah parut lagi...tapi dek kerana takut ayah aku marah, mak aku cepat2 buh ubat dan amik sarang labah2 kat atap tu buh kat luka...sib baik ar luka tak dalam ...kalu idak tah ler apa jadi ngan aku ni...hurmm..nakal kah aku???

ni aku nak citer lak masa sekolah rendah dahulu...
korang tau, masa dulu kan famili aku susah...nak dijadikan citer, nak kapur kasut sekolah pun susah..so dek kerana takut cekgu marah sebab kasut tak kapur...mula2 aku rendam kasut sekolah aku tu lam nila...dah kering, aku amik kapur tulis kapur kat kasut aku tu...tapi korang tau la, dah guna kapur tulis maka berdebu2 la kasut tu kan...hurmm...tapi sib baik cekgu paham...bayangkan, nak beli sebotol kapur kasut pun susah...yelah, masa tu adik2 dan kakak seme skolah...so kenalah kongsi2...

dah ler kasut sekolah jenis turun temurun...baju sekolah pun apatah lagi...jangan harap ler nak dapat pakai baju baru kan...sedih kan...tapi syukur walau sesusah mana pun, aku dah berjaya sampai ke tahap ni skang...syukur atas apa yang dikurniakan oleh Allah...tu baru citer sal hal sekolah...lum citer hal2 kat umah lagi...dulu...nak makan pun susah...hari2 kekadang telur, sardin...tapi syukur la...dapat gak makan kan...kekadang aku sedih nengok arwah ayah...hari2 keje...yelah dulu jual sawit manalah mewah sangat kan...kekadang dapat gaji pun ratus2 tu dah kira mahal la tu...alahaii...sedih tul...kalu sabtu ahad jek, mesti kami adik beradik ikut arwah ayah ke ladang...tulah aktiviti kami di ujung minggu...hurmmm...

kalu time sekolah menengah lak...sama gak...kalu baju sekolah, pakai yang bundle jelah kan...aku pakai baju kakngah...kakngah pakai baju kaklong...gitulah sampai abis sekolah...kasut pun pakailah kasut Cafree yang jalur merah apa tah...kekadang pakai sampai kasut tu koyak2...kalu koyak lak, jahit...kekadang naik segan gak ngan kengkawan...tapi kenalah sedar diri kan....famili kurang kemampuan...janji pelajaran diutamakan lagi...tul dak...kalu nak merasa kasut mahal sikit kenalah simpan duit sendiri kan...tu lum lagi tambang bas sekolah setiap bulan...aku ingat lagi, sampaikan arwah ayah kena berhutang ngan pihak koperasi tambang bas sekolah kitaorang...sedihnya...sampai skang aku ingat kesusahan arwah ayah dalam besarkan kami adik beradik...tapi bila kami2 dah berjaya, dia tak sempat nak merasa kejayaan kami semua...terutamanya aku...aku berterima kasih pada arwah ayah kerana menyekolahkan aku hingga aku berjaya menggenggam segulung diploma...tapi aku terkilan, arwah tak pat nak merasa kesenangan yang aku kecapi skang...alahaii....

oklah...tu jelah citer...nanti ada masa aku sambung lagi...aku sedih sangat...tak tertaip dah ni...pepun bersusah susah dahulu, bersenang-senang kemudian...

note: alfatihah tuk arwah ayah...moga rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...amin...

16 comments

Friday, April 10, 2009 10:18:00 AM

siot la ko ni. wat aku sedih tau.

Pasal mak ko baling gunting tu, jgn la salahkan mak ko kan? sume orang tension, perangai anak anak plak memacam jenis. Sekarang ni pun kita dah rasa macam mana peel anak kita ni haa..bila ckp takde duit, memang bebetoltakde duit, tapi budak2 tak berapa nak paham. Dulu dulu, mak kita ni bila ckp takde duit, memang takde duit bebetol. Tk macam kita, bila ckp takde duit tu, dalam beg still la ada jugak rm10 ke 20 hinggit ke kan?

Sedeh..sekarang ni anak anak kita, takde la merasa nak pakai baju buruk, mesti dapat baru nye kan?

Keluarga aku pun dulu susah...
Aku selalu kena buli ngan kokJa..uawaaa...

Nak makan ayam ke ikan sardin ke mesti merayu rayu ngan mak aku, tak p un kongsi duit ngan ayu beli senyap senyap. Tetiap ari makan udang, ketam ikan..tak ske tau. Nanti gout!

Friday, April 10, 2009 10:19:00 AM

ni aku nk nasehat sket... ko tu DALAM PANTANG... org dlm pantang ni mmg PANTANG berada dlm keadaan sedey or susah ati... so xyah la ko tetiba nk ingatkan kisah2 sedey masa2 ni ye...

alfatihah

Friday, April 10, 2009 10:30:00 AM

isteri2 aku ni memang penyedih orang nya..walaupun korang tgk dia huhahuha sana sini..tp hati dia tak sekeras tu..mudah sgt tersentuh..mereka mereka yang berkwn dh lama mungkin tahu dan juga mungkin tak tahu..tp aku pasti dan yakin tahu akan sikap dan perangi isteri2 kesayangan ku ini...

Friday, April 10, 2009 10:34:00 AM

ALFATIHAH..buat Arwah Bapa mertuaku..aku tak sempat jugak merasa bapa mertua..syg pun tak sempat tgk Arwah bapa mertua sayang...hanya sempat jumpa arwah mak..semuanya jadi ketentuan dan takdir..

Friday, April 10, 2009 10:35:00 AM

uhh nora...kurangnya ko dapat gak makan ketam bagai...aku ni???ketam???jangan mimpilah weii...mahal sangat time tu...kalu arwah ayah aku dapat duit lebih barulah dapat merasa itu seme weii...

noj-aku bukan sedih beria...aku leh kontrol emosi lagi ni...tetiba jek teringat..tak salahkan...untung korang2 yang masih punya ibu dan bapa ni tau...

Friday, April 10, 2009 10:41:00 AM

sedeh sedeh ni.

Jom izan pegi Mines. Tapi ko janji dulu jangan berlari lari kalu kedai sebelah murah seposeng dari kedai yang kita tengah belek belek tu..

Janji yer?

Friday, April 10, 2009 10:44:00 AM

cehh...time2 ni nak ngajak aku p mines la, jj la...mencik ar statement ko nora...kang tetiba aku buang tebiat kang nak ikut kang...aku gak yang susah...nak usung dua beg beso...huh...nyampah2...tengah sedih ni tau...kami2 tak punya ayah...rindunya pada arwah...

Friday, April 10, 2009 10:53:00 AM

wei.. wei.. harrisss.. ni apa kes nehhh???? rasa nak marah pun ada... bini dalam pantang... tengok ayat dia neh... 'isteri2 kesayangan ku ini'... ISTERI2????? ITU KATA GANDA DUA TUUUUU... AMARAH AKU NEHHHHH..

Friday, April 10, 2009 11:06:00 AM

wei cah..rileks la..isteri2 memanglah kata gada untuk orang beristeri lebih dari 1..tapi isteri2 aku ni izan sorang jek..dalam maknanya bg aku tau..

Friday, April 10, 2009 11:09:00 AM

ISTERI2 KU...BAGI AKU ORANG YANG ADA ISTERI 2,3,4 ORANG..TAKKAN SAMA DENGAN AKU YANG ADA ISTERI SORANG MACAM IZAN..IZAN ADALAH SEORANG ISTERI AKU NO 2,NO 3 DAN NO 4...SEBAB TU AKU GUNA PERKATAAN ISTERI2..faham..

Friday, April 10, 2009 11:11:00 AM

Oooo.. camtu ke weiii?? hahahahahaha.. aku memang emosi sket bab kata ganda dua neh... :p

Friday, April 10, 2009 11:24:00 AM

tulah...lain kali tanya dulu..lainlah kalu aku pakai perkataan "MADU2 KU"...mau kena baling ngan lesug batu..

Friday, April 10, 2009 11:25:00 AM

silap.."MADU2 MU"..MADU2 KU..aku yang dimadu..

Friday, April 10, 2009 11:38:00 AM

hahaha...korang ni...emosi tul...ishh...ishh...sib baik ko tanya sya...aku pun tak tau selama ni...:P

Friday, April 10, 2009 11:43:00 AM

melenting tol echa...
agaknya laki dia nak makan roti celup madu lebah pun tak berani
ye la, baru nak sebut madu, lesung batu pun bertukar menjadi cannon!!

Friday, April 10, 2009 12:05:00 PM

echa kan lahir bulan April...beselah emosi terlebih suda...ekekeke...

Post a Comment