Tuesday, July 14, 2009

Buahan Dari Kampung

ahad petang yang lepas, lebih kurang jam 5 petang, aku dan famili gerak pulang ke kampung...tujuannya hanya satu...nak bawa balik buahan yang dikatakan oleh mak aku sedang menjadi² kat kawasan umah aku tu...so sebagai anak yang mendengar kata ibunya, makanya kami pun pulang ke kampung petang ahad tu jugak²...ingatkan nak balik hari jek, tapi my hubby lak demam + selsema...alahai...so kenalah gilir² drive kan...sian lak kat dia bawa sorang² dalam keadaan paler tengah tingtong tu...so mohla layan gambar beserta pengceritaan dari aku ini...

ibu...tu bu...tu...kat atas (dialek bahasa budak ok)...nak tau apa yang kakak tengah tunjuk tu???
ni dia...kakak tengah tunjuk buah-buah rambutan yang tengah masak ranum kat atas pokok tu...punyalah masak...sampai nak jadi kuning kehitaman dah...
yang ni plak merah kehitaman...sian...nilah kesnya kalu tadop orang nak petik amik...sian kat buah tu tau... meh close up sikit...ni rambutan gading tau...
nengok anak dara aku tu...pantang nampak pasir...asikla nak main...yelah kat sini umah jenis apartment...mana nak jumpa tanah, pasir bagai kan...hahaha...sian sungguh...kalu ko ni kakak jadi budak kampung, sure tak nampak rupa ko dah ni..
nilah pokok manggis yang berbuah lebat itu...
yang ni sepokok lagi...tapi mana buahnya ek???
oh...ni dia hasil dari yang aku petik dan amik dari pokok² di atas...aku dapat dalam sebakul gak ar...puas tul dapat makan manggis cam gini...tak yah susah² nak beli...petik sahaja...
meh nengok isinya...maniss...tul tak nora???puas dapat makan manggis???...ko kan hantu buah ni...hahaha...
tengok aksi orang demam ni...dipaksa tuk menebang dahan pokok rambutan ni...sian kat my hubby tu...
maka jatuhlah dahan tersebut menyembah bumi...mak aku suh tebang sebab kalu korang perasan, kat belakang tu ada binaan baru...kata mak aku nak buat niaga bukak kedai runcit...hurmm...apa-apalah kan...janji dia bahagia...aku pun tumpang bahagia gak...
lor...ingatkan dah abis dah...rupanya mak aku suh tebang lagi sedahan...layankan ajalah...
dah siap, tiba masanya nak kutip buahan yang terdapat di dahan² yang ditebang itu...cam biasalah, model anak dan abhi terchenta...
erkk...apa lak motif gambar dibawah ni ek...layankan aja...
tu jelah kisah kami di kampung...ni pun balik secara rushing kan...kalu balik dalam 2-3 hari, mau abis manggis² yang melambak kat atas pokok tu hari² aku kutip...hahaha...harap² dapatlah kami makan lagi nanti...hajatnya...nak balik kampung lagi masa nak nyambut bulan ramadhan nanti...sian kat mak aku...dok sorang² tiada berteman...kalu ada anak² balik, meriah la sikit umah yang besar tapi dok sorang²...hurmm...sadisnya...

Fakta Kes: manggis, rambutan tengah masak ranum...harapkan anak² balik jek baru luak...kalu idak, jadi santapan haiwan² sahaja...hurm...ada masa, kami balik lagi ma...jangan sedih² ye...

18 comments

Anonymous
Tuesday, July 14, 2009 10:52:00 AM

bestnyer izan ... kalau kat kg aku banyak buah pelam jelah ...wawa...

Tuesday, July 14, 2009 10:55:00 AM

huhuhu...hang nak mai ar kampung aku...

Tuesday, July 14, 2009 10:55:00 AM

ok la kakak takat main pasir.. ritu balik kg, dak nasrul perhambat segala hewan kt kg.. adushh!! tu belum lg meniru si ayah manjat pokok buah2an...

Tuesday, July 14, 2009 10:57:00 AM

fuiyoooo....syoknyeeee buah2an tempatan..syoknye!syoknye!buah rmbutan kuning tu yg wat aku xtahan tu..eh!smlm pn aku blik kg jap,mkn derian tp xsempt nk amek gambo sbb trlmpau eksaited mkn..ehehe..klu x ,leh tepek kt blog..besh laa..besh laa...

Tuesday, July 14, 2009 11:13:00 AM

bagi alamat kampung mot.. meh shifa tolong makankan..

Tuesday, July 14, 2009 11:17:00 AM

lor...apa kena mengena alamat kampung dengan makan ni...ce bitau sket...hahaha...

Tuesday, July 14, 2009 11:21:00 AM

lor.. tadi kata xde sape nk petik.. meh la shifa petikkan dan makankan..

Tuesday, July 14, 2009 11:23:00 AM

silalah...sila...mesti mak ai suka...

psstt...shifa...tak leh publish alamat umah kat sini...kang ramai lak datang serbu...huhuhu...

Tuesday, July 14, 2009 12:09:00 PM

bestnya...tak tahan manggis tuh isi mak aih ...terliuq ayaq liaq tgk...aku pun baru balik minggu lepas hangkut buah moktan (rambutan)..

Tuesday, July 14, 2009 12:47:00 PM

kak zan mane manggisnya...saya nak jugakkk...rambutan saya kureng sikit kalau manggis saya layannn..heeheehee

Tuesday, July 14, 2009 1:16:00 PM

wah bezznye..suka manggis!bak la sket..hehe

Tuesday, July 14, 2009 1:34:00 PM

izan, ko ada ym ehh td? aku reply ko senyap je.

bak le buah2 tu skit!

Tuesday, July 14, 2009 2:10:00 PM

aku baru makan dua tiga bijik zan..sara batuk, aku pu n hala hala nak batuk, tak leh nak makan beria..

tapi aku geram tol tengok manggosteen tu...hahahhaa

sabo sabo!

Tuesday, July 14, 2009 2:15:00 PM

lor korang² ni...seme nak manggis...amik la kat situ...kan aku dah tempek tu...hoohoohoho...

Tuesday, July 14, 2009 3:11:00 PM

ala..rindunye nak balik kg gak..rambutan & manggis dah memanggil² balik..alalala..

Tuesday, July 14, 2009 3:35:00 PM

aku pun nak..aku nak manggis..sian ank dlm perut aku ngidam..(ank cacing tau bkn ank btul..)hahaha..

Tuesday, July 14, 2009 3:48:00 PM

alaa..tu gambar orang nak yang betul2 nie..

ummiaqeef: ape lagi g la ajak si somi balikk..bawak balik manggis tuk kita kat sini yeaa..masehhh huuhuu

Tuesday, July 14, 2009 4:21:00 PM

Wow sonoknya...kami di sini dapat tgk jelah zan...nasib..nasib...

Post a Comment