Thursday, August 6, 2009

Citer Pasal Bubuk

salam siaran...semalam aku coti a.k.a lepak kat umah bersama anak²...hehehe...hurmm klah rini aku nak citer sal sesuatu...cam tajuk kat atas tu...tensi tul aku skang...bubuk sedang bermaharajalela dalam bekas simpan beras kat umah aku ni...korang pernah tak alami masalah cam aku ni???kalu pernah ada tak jalan penyelesaiannya...tensi ar gini...

bila nak masak, kena buang itu bubuk dan beras itu kena basuh kasi bersih²...pelik aku ni...ngaperlah bubuk ni suka berumah kat tempat simpan beras...ke ada pepatah ngatakan dimana adanya beras, disitulah bubuk berumah???hurmmm...aneh sungguh ni...

nengok...banyak kan...naik rimas aku ni tau...

so aku buh dalam talam tuk biarkan bubuk tu bergerak bebas...kasi bubuk itu pergi meninggalkan rumah dia ni buat selamanya...huh...

ha...camner...korang ada cara tak???walhal aku dah tutup kemas bekas ni tau...tapi heran gak camner bubuk tu dapat loloskan diri...hurmm...ada gak orang kata buh lada kering dalam 2-3 tangkai dalam bekas beras ni...tu pun aku dah buat...tapi sama jek...gimana ni weiii nak ilangkan bubuk² ini...oklah Sekian la...

20 comments

Thursday, August 06, 2009 10:06:00 AM

ko bli beras dahlame kot tu..aku dlu pnah skali bli beras biasa (means xde jenamela kan)mmg cpt kuar itu binatang..tp aritu ma aku ckp lps bli je beras letak bungan cengkih dlm 3-4 ketul tu kat dlm beras tu..insyaAllah takde bntg comel tu..tp aku tak pnah cube la..sbb jrg bntg tu ade dlm beras aku bli..ko cube la..

Thursday, August 06, 2009 10:09:00 AM

kutu beras ni ko panggil bubuk ek?

aku ingat bubuk ni binatang macam beruk yang suka mengejek tu..

Aritu masa beras kat umah aku nak capai tahap nak abis pun ada jugak mende alah ni. Tak wat ape ape pun, cuma aku abiskan beras dalam tong tu dulu, baru masuk beras baru. meibi sebab beras lama kot..

Thursday, August 06, 2009 10:09:00 AM

baiklah lia...akan ku cuba ari ni jugak2...

erkkk...mana aku nak dapatkan bunga cengkih ni???ishh...

Thursday, August 06, 2009 10:11:00 AM

nowa~yelah...orang panggil bubuk...ishhh...kurang elmu ar ko ni...hahhaa...hurmm...aku pun rasa mungkin beras lama kut...sebab cepat benar basi...aneh...

Thursday, August 06, 2009 10:22:00 AM

letak beras dalam rice dispenser tu.. (tul ke eja mende alah tu.. ) tupperware ada jual bekas beras ni... aku nyer beras letak dalam bekas tupperware je.. ala.. dua orang nyer beras..beselah..

Thursday, August 06, 2009 10:24:00 AM

bubuk?? petama kali dengo nih...
try ko bli beras faiza emas / beras jati.. hok tu xde natang tu kenan.. nasi pun lebih sedap n lambat basi weh..

kt kg mama aku bubuh cili kering.. buh la dlm 3 4 tangkai.. insyaallah.

Thursday, August 06, 2009 10:28:00 AM

sya~belikan aku satu rice dispenser tu...hehehe...

ayang~ke ko panggil menda alah ni nama lain???hehehe

Thursday, August 06, 2009 10:45:00 AM

zan, aku panggil kutu beras..

Thursday, August 06, 2009 10:51:00 AM

ooo..kutu beras ke? org kate letak cili kering kan? tp xtau la jd ke x..hehe..

Thursday, August 06, 2009 11:10:00 AM

Selalunya beras nie dah lama... shiem beras kat umah pun jd macam nie.. Itupun sebab lama x masak... hehehe

Thursday, August 06, 2009 11:49:00 AM

ehhehe... msti beras murah ni.. aku tak penah alami pn masalah cam ko ni izan.. adakah aku rajin memasak smpai xde kutu beras ??? atau adakah izan org yg malas masak.. ? jeng.. jeng.. jeng..

heheh.. jangan marah yerk...

psstt ~ cuba jemur beras tu kat tngah panas.. bleh ilang kot bubuk ko tu...

Thursday, August 06, 2009 12:06:00 PM

letak bawang putih dalam bekas beras tu..

Thursday, August 06, 2009 12:09:00 PM

erm.k.izan, i'm yr silent reader.. tp arini tingin lak nk kongsi petua bubuk ni. selalunya za letak cili kering jek dlm bekas beras tu.InsyaAllah ok.

Thursday, August 06, 2009 12:35:00 PM

aku rasa minatang ni akan dtg bila beras dah lama....kalo berminggu ko tak masak...ehehehehhe keluar la minatang ini....

Thursday, August 06, 2009 12:38:00 PM

dee bubuh cili kering tu je..

Thursday, August 06, 2009 12:47:00 PM

shiemz~ agaknya maybe beras lama kut...maklumlah dah lama tak masak...ni ada peti baru, baru nak mula semula aktiviti memasak ni...hehehe...

amie~yelah, sok aku beli beras faiza tu...

ibu hadif~bawang putih tu satu labu ke or kena kupas kulit buang???

liza~akak dah letak ler cili kering tu...tapi natam ni kental...hahaha...

ummiaqeef~dah letak pung..

asha~haah...dah lama kut...bis nak kena buang ker???

Dee~haah mak pun cakap buh cili kering tu..

Thursday, August 06, 2009 12:48:00 PM

mot...akak rasa klu lama tak sentuh beras ni memang akan ada bubuk ni... klu sehari dua tak sentuh.. tak de hal..tak de bubuk ni datang...

Thursday, August 06, 2009 12:51:00 PM

puterisatu~kak...agaknya memang lama tak sentuh...kan lama tak memasak ni...ihikss

Thursday, August 06, 2009 1:16:00 PM

uih melampau bubuk ni..umah kita dah lama dah xde.

Monday, August 10, 2009 4:02:00 PM

jarang masak nasik mmg la bubuk dtg weh...

Post a Comment