Tuesday, September 1, 2009

Hasil Untuk 1 September

alhamdulillah...syukur...aku baru jek sudah mengepam...cuti 3 hari, 3 hari gak lah aku tak mengepam...irfan asiklah dok menetek direct jek...suka dia ek, dapat bertempek ngan ibu cuti² gitu...hehehe...malas nak panjang citer, ni hasil pertama tuk bulan september ni...

3 botol jek yang setiap satu berkapasiti 4oz...maknanya hasil ari ni 12 oz sahaja...
bukti lagi...kena tunjuk la kan...huhuhu...
*********************
oh ya..ritu si emie kawan aku tu, ada la tanya gimana caranya aku menyediakan susu tuk dak irfan di taska kan...mulanya aku malas sangat nak hapdet tentang ni, sebab bukan susah pun, tapi memandangkan si emie tu sedang mengandung, so aku malaslah nak punahkan harapan dia...aku gagahkan jua hapdet tuk emie tu...ni cara penyediaan aku, tapi orang lain tak tau ar plak kan...

memula kuarkan susu EBM dari iceboks...
kendian, masukkan EBM tersebut dalam bekas yang berisi air...ni air biasa jek...bukan air suam tau...hanya tuk cairkan EBM yang beku itu... apabila EBM yang direndam telah cair, aku akan masukkan EBM tersebut ke dalam botol² yang akan dibawa ke taska...selalunya aku akan bawa 4 botol yang berkapasiti 4 oz setiap satu...ni cara penyediaan bagi EBM yang disimpan di dalam plastik...aku tak suka nak suh pengasuh panaskan ngan plastik kendian buh lam botol, sebab riso akan tahap kebersihan semasa penyediaannya...so nak senang citer, semenya aku buat di rumah...

dan ni plastik yang telah kosong isinya...
sebabnya semua EBM tersebut telah aku masukkan ke dalam botol² seperti dibawah...
dan di taska bila ada permintaan, pengasuh akan panaskan EBM tersebut dengan merendam dalam air suam/panas...INGAT mie...jangan sesekali ko rebus itu susu or botol k...dan satu lagi...JANGAN bekukan semula EBM yang telah dicairkan...


-sekian-

9 comments

Tuesday, September 01, 2009 2:23:00 PM

ok ok.noted...

asal ko bawak ke taska susu yang telah dicairkan?

adakah dicairkan dirumah? kalu benar, dari pukul brapakah kau rendam dalam air sejut kiranya kau nak kuar rumah kol 7.30??

brape lamakan susu itu bole bertahan sekiranya kau dah cairkan??contoh, ko cairkan pepagi pukul 8.00 pagi, sampai petang ke?

Tuesday, September 01, 2009 2:29:00 PM

soklan yang sama macam nogha jugak aku nak tanya...aduhai..risau aku..gemuruh pun ader..excited pun ader ni..hehehe...please izan..xplain lebih lanjut...apa2 pun tq banyak2 dengan pengajaran ni..aku take note dah...

Tuesday, September 01, 2009 2:33:00 PM

hurmm...aku cairkan susu tersebut lebih kurang jam 6 pagi...dan dicairkan di rumah...kendian masukkan ke dalam botol...
dan bawa susu tersebut ke taska dan letak lam peti bawah...JANGAN masuk tempat beku lak...

nora, susu tu tahan bila kita buh lam peti bawah selagi kita tak panaskan tuk bb minum...

Tuesday, September 01, 2009 2:35:00 PM

wah...bulan2 puasa pun byk gak susu ek.beznye tgk hasil perahan tu

Tuesday, September 01, 2009 2:38:00 PM

manakala aku tidak perlu bersusah payah begitu... bwk kn saje tetek kepada pengguna... senang keje... huhuh

Tuesday, September 01, 2009 2:57:00 PM

zan,even si danish tu xbf,tp aku nk gk tau kn..pas ko cairkan then bwk p tska tu,time si irfan nk minum just bg gitu la ek..xyh pnas kan ke?...yela mcm si danish ni klu susu sejuk,xmau nyer dia...

Tuesday, September 01, 2009 3:04:00 PM

nana-alhamdulillah...rejeki irfan

noj-ko lain kes...kami lain kes...kena ajar gak isap susu dalam botol...huhuhu

along-lepas bawak ke taska, kenalah panaskan susu tersebut...bagi suam2 dulu...takkanlah nak kasi susu sejuk kat anak along weihhh...kembung berdentum2 la perut si irfan tu nanti...hehehe...

Tuesday, September 01, 2009 3:37:00 PM

izan .hg leh wat perniagaan susu lemak tepu nih..pepun alhamdulillah untung dik irfan dpt full bf drp ibu ..patut la montel je irfan ye kuat menenen..sian kt abhi.hehehe..so aku nk tanya lebih2 pun aku msh di awal perancangan..tak peknen lagi pun..

Friday, September 04, 2009 1:27:00 PM

perghhh..saya teruja dgn susu sifu tuuu...
mudahan2 mama arissa dpt la nyusukan arissa mcm ibu irfan..huhu..DAN seselim ibu irfan..ahahahah

Post a Comment