Wednesday, January 13, 2010

Saat Itu Masih Kuingati Hingga Kini

12 Januari 2005-Jam di tangan menunjukkan jam 2 pagi…hurmm…sudah berkali² aku menguap, petanda aku sangatlah mengantuk namun aku masih tidak dapat melelapkan mata,…ku lihat wajah ayah…sayu…dadanya berombak perlahan…ayah masih menggunakan alat bantuan pernafasan…sedih…mungkin ayah akan pergi meninggalkan kami…Ya Allah Ya tuhanku…padaMU aku memohon sembuhkanlah ayah dari segala penyakit…itulah yang paling aku harapkan…ku renung wajah ayah…ku lihat matanya terbuka sedikit…dan mulutnya terkumat kamit seperti ingin mengatakan sesuatu…lantas ku kejutkan ibuku yang terlena di sebelah ayah…ayah…ayah ingin katakan sesuatu ke???tanyaku…ibu menyuruh kami adik beradik yang lain membaca yassin…tiba-tiba ku lihat air mata jernih turun membasahi pipi tua itu, aku mengesat air mata tersebut…aku cekalkan hati untuk tidak menangis depan ayah…biarlah ayah melihat aku, anaknya ini tabah menghadapi situasi begini…tapi aku pasrah…aku tak berdaya…tersedu² aku tahan sebak di dada…ke renung ke mata ayah…dalam…sedalam perasaanku pada ketika ini…oh ayah…seandainya hayatmu sampai di sini, kami redha dengan ketentuanNYA…siapalah kami untuk menghalang segala yang telah tersurat…kami pasrah…mungkin itu yang terbaik buat ayah…kami tidak tahan lagi untuk melihat ayah menanggung penderitaan ini…

kami meneruskan bacaan yassin…ku lihat dada ayah berombak…dan pernafasannya menjadi semakin lam semakin perlahan…tidak lama selepas itu, alat bantuan pernafasan ayah berhenti…tettttttttttttttt….ya Allah…ayah sudah tiada…ayah telah pergi kepada PenciptaNYA…ibu sempat mengajar ayah mengucap dua kalimah syahadah…air mataku laju turun membasahi pipi…tak terbendung lagi perasaan sedihku ini…aku menarik kain putih itu untuk menutup sebujur tubuh yang kaku itu…ayah…aku amat menyayangimu…aku masih perlukan kasih sayangmu itu…janganlah tinggalkan kami ayah…ayahhhh….ku lihat wajah ayah yang terbujur kaku…tenang…setenang air di kolam…dan ku sapu air mata ayah…ku melihat jam di tangan…tepat jam 2.56 pagi bersamaan 12 Januari 2005 ayah telah kembali ke rahmatullah…oh ayah…ketahuilah olehmu…kami semua telah memaafkan segala kesalahanmu itu…harapan kami moga roh ayah dirahmati oleh Allah hendaknya…ku lihat ibu tenang menghadapi situasi ini…mungkin ibu lebih bersedia dari awal lagi…ingat dulu, ayah selalu sakit…semasa hayat ayah, ayah selalu diserang penyakit gout…bila penyakit ini datang menyerang….ayah tidak dapat berjalan…lututnya menjadi besar dan tidak dapat menampung kaki ayah yang keding itu, dan untuk bergerak ayah terpaksa mengesot…oh ayah, aku tahu…ayah telah menanggung penyakit ini bertahun lamanya…duluuuuu…masa aku kecil2…bila ayah sakit…aku selalu menangis di dalam bilik…aku tak mahu ayah nampak yang aku sedih bila dia jatuh sakit…aku tau, setiap yang idup akan mati…tapi aku tak mahu akan kehilangan ayah di usia yang terlalu muda…banyak perkara yang aku mahu lakukan untuk kebahagiaan ayah…tapi aku bersyukur kerana hasrat ayah untuk melihat anaknya ini menggengam segulung diploma berjaya…terima kasih ayah di atas jasamu yang tidak ternilai itu dalam membesarkan anak²…hari ini 12 Januari 2010…genaplah 5 tahun arwah ayah meninggalkan ibu dan kami adik beradik…bila terkenangkan saat² waktu arwah ayah ada dahulu, aku menjadi sayu…dan tak semena² air mataku tumpah lagi…aku tewas…sememangnya aku rindu insan yang bergelar seorang ayah itu…tapi sekurang² nya walaupun ayah telah tiada, tapi seakan dia sentiasa ada bersama aku…mana tidaknya kemana aku pergi, aku akan membawa nama ayah…ABDUL LATIF BIN DAUD…itulah hakikatnya…dan yang paling aku terkilan…arwah ayah tidak dapat menjadi wali sewaktu pernikahan aku dahulu…ya Allah, kuatkanlah hatiku ini…moga aku tabah menerima ketentuanmu…dan sesungguhnya aku amat cemburu bagi mereka yang masih mempunyai ayah…dan pesan ku kepada mereka…hargailah ayahmu selagi hayatnya masih dikandung badan…al-fatihah…
******************************

zan…ooo zan…panggil bosku dari dalam biliknya…lamunanku terhenti…aku cepat2 mengesat air mata yang tumpah membasahi pipi…jauh benar aku mengelamun…

ye capt…jawabku perlahan…ada apa capt…tanyaku lagi…diam…pertanyaanku tidak terjawab…lantas aku menjenguk ke dalam bilik bosku itu…ku lihat, bos sedang khusyuk menyiapkan kerja² nya yang terbengkalai…ye lah, ari ni, hari pertama bos masuk pejabat sepanjang tahun baru ini…dia baru pulang dari Perancis…

bos memandang ke arahku yang tercegat di muka pintu…senyum…nah, ambillah…ni buah tangan dari Perancis…aku memandang milk chocolat pemberiannya…lalu ku ambil dengan penuh sopan …hehehe…terima kasih capt…jawabku…aku terus berlalu…kembali ke tempat dudukku ini…ku pandang skrin komputer dengan penuh sayu, tanganku masih laju menaip…dan ku masih mencuba untuk mengklik INTERNET EXPLORER…masih macam tadi…demmm…mencikkk…tah bila intenet nak ok…mati kutulah aku ari ni…hehehe…lantas tanpa berlengah lagi, terus ku mendail **** ke bahagian Teknologi Maklumat…mudahan cepatlah tenetku kembali pulih…kalu tidak, bila aku dapat paste cerpen aku ni kan…hehehe…


notadijariku: Al-Fatihah buat arwah ayah, ayah mertua dan ibu mertuaku…moga roh kalian dilimpahi rahmat dan ditempatkan di kalangan orang² yang beriman…SESUNGGUHNYA DARI ALLAH KITA DATANG, DAN KEPADANYA JUA LAH KITA KEMBALI…amin…

11 comments

Wednesday, January 13, 2010 12:21:00 PM

Al-Fatihah..sebak saya membacanya...

Wednesday, January 13, 2010 12:41:00 PM

mekasih ida...kalu ida sebak, saya lagi sebak sewaktu menaipnya...uhukss

Sam bdk yg dlm k0menan n0jah..
Wednesday, January 13, 2010 5:30:00 PM

Adeh.. Ilang dah metal aku baca p0sting k0 ni zan.. Sebak dada.. Br je nak berada dlm 'k0menan' k0.. Dah sedey.. Nak p kubur arwah ayah aku la jup..

Wednesday, January 13, 2010 9:45:00 PM

Kak Izan : Sedih bace cerpen pendek tu. Al-Fatihah,semoga beliau d tempatkn di kalangan org2 beriman.
BTW ingt nk letak gmbr coklat dr perancis 2 skali.~! huhu
p/s- nana natikn novel terbaru hasil nukilan kak Izan kat pasaran k.~

Wednesday, January 13, 2010 10:40:00 PM

zan, al fatihah untuk arwah ayah zan.. akak faham apa perasan zan. akak pun sedih sebab arwah abah akak pun dah tak de. kita sama2 merindui orang yang paling kita sayangi..

Thursday, January 14, 2010 9:03:00 AM

izan, setiap kali ko citer pasal ayah...aku mesti sedih n teringat kat ayah aku...kita sama coz ayah kita takde tuk jadi wali kita...

Thursday, January 14, 2010 9:19:00 AM

al fatihah moga roh2 arwah tenang disana... tidak terputus doa2 anak2 soleh dan solehah

Thursday, January 14, 2010 10:03:00 AM

alfatihah..

sob sob...byk dah entry ttg ini....terasa semakin hampir dan tidak semakin jauh...bila2 dan dimana2....

semoga arwah bahagia disana...

Thursday, January 14, 2010 12:11:00 PM

aku ni ant yg tlewat ko ngomen kt entry ko this time..

zan,sedih aku bc entry ko ni...aku rs arwah ayah ko pastinya btuah krn mpy ank spt ko...aku pn sm mcm ijan,tp kli ko post entry psl arwah ayh ko,psti aku pn tingat kt arwah abah aku...

yg pergi tetap pergi..apa yg mpu kita lakukn skang,bdoalah smg mereka sts ditempatkan dlm golongan org2 yg beriman...kita yg msih hidup ini terus berusaha utk mjd lebih baik dan bsedia utk ke SANA jua...

al-fatihah....

Friday, January 15, 2010 10:15:00 AM

al fatihah..semoga roh ayh ko tenang disisi NYA..

Saturday, January 16, 2010 12:56:00 AM

alfatihah utk ayah ko..

Post a Comment