Tuesday, March 23, 2010

Ibu...Ibu Sayang Kakak Kan...Ibu Tak Marah Kakak Pun

hurmm...ati ibu mana tak tersentuh bila dengar si kakak berkata begitu...kisahnya begini...si kakak ngan si adik ni selalu bergaduh...walaupun si adik masih kecil, tapi saiz badannya yang besar membuatkan si kakak selalu kalah, namun kalah si kakak tidak disitu, tapi disertai dengan cubitan manja di badan gebu si adik...camner tu???bila si adik mula melalak, maka raksasa si ibu mulalah menjelma...lantas si ibu terus bertukar menjadi raksasa yang sangat ganas...hingga otromen pun lum tentu dapat mengalahkannya...hohoho...

satu petang yang damai...tatkala si ibu leka melipat baju yang bertimbun² itu, maka datanglah si kakak di ribaan si ibu...

kakak: ibu...ibu tak marah pun...ibu sayang kakak kan
ibu: iyer, ibu tak marah...kalau kakak tak buat salah, buat apa ibu nak marah...ibu sayang kakak...jawab si ibu lagi...
si kakak hanya mengangguk...mungkin berpuas hati dengan jawapan ibunya itu...
ibu: kakak jangan 'buat' adik tau...sian adik, adik kecil lagi...
kakak: takkk..adik dah besar memanglah adik ko besar dari segi saiz badan kakak oiii, tapi dari segi umur kecil lagi tu...ishhh...
ibu: adik kecil lagi
kakak: takkk...adik dah besar
si ibu akhirnya mengalah, lantas mengiakan sahaja kata² si kakak

ya Allah, maafkan aku...bukan niatku untuk memarahi memukul si kakak...tapi perbuatan kakak dah melampau...amarahnya mungkin dah sampai ke kemuncak...hingga di cubitnya belakang adiknya...dicubitnya kedua belah pipi monggel si adik hingga berkesan jadinya...mana tak meraung si adik...sakit barangkali...

fikiranku sedikit terganggu...pilih kasihkah aku???aku sayang keduanya...keduanya adalah darah dagingku...bukan ku membenci si kakak...tapi si adik masih kecil...dia masih tidak mengerti apa²...yang dia tahu hanya menangis bila kelaparan...bila kesakitan...bila dia perlukan perhatian...persoalannya disini...adakah korang jua akan bertindak sebegini bila anak yang masih dianggap kecil dibuli oleh kakak atau abangnya???pernahkah korang berada dalam situasi macam ini???tak adilkah saya???berat sebelahkah saya???walhal saya cuba untuk berlaku adil...bukan saya mengabaikan kakak...tidak...tidak sama sekali...tapi kekadang, tindakah si kakak membuatkan tahap kemarahan saya berada di menuju puncak...hurmm...

inilah yang dinamakan, salah si adik, kakak yang menerima padahnya...alahaiii...nengok jelah gambar di bawah...mana si kakak tak memberi tindak balas yang negatif bila dirinya diperlakukan sebegini oleh si adik...hurmmm
nengok tu...adik...adik...naper buli kakak???sian kakak...bila kakak naik marah, adik yang sakit...
tak dapat nak nolong...nak jugak dia tarik rambut kakak...
kekadang kan, terpikir jugak saya...adakah saya gagal menjadi seorang ibu???bila adik menangis saya akan salahkan kakak...bila kakak menangis???owhh...jauh disudut hati saya sedih...bukan saya tak sayang kakak...saya sayang...mereka berdua anak² saya...tapi itulah...saya pun terpikirkan soal ini...mengapa bila si adik buli si kakak dan si adik menangis, tanpa semena² saya akan salahkan si kakak..sian kakak...ibu minta maaf ye...

yang sedih,
ibumu ni nak...

29 comments

Tuesday, March 23, 2010 8:12:00 AM

ehehe dialog anak aku plak

'kenapa mama marah'

aku jawab 'mana ada mama marah' sambil buat muka ala2 senyum kelat

dia kata lagi 'tu mama marah tu'

huhhh tension

Tuesday, March 23, 2010 8:17:00 AM

biar la gurau2 manje... lagi 10 tahun kita tak kan lihat lagi gurau2an mcm tu, kalau nak hukum dua2 kena, jgn anggap yg kecil tak paham, kanak2 belajar dari umur 1-4 tahun, dari sini kita kena didik... they will learn...

Tuesday, March 23, 2010 8:21:00 AM

serba salah kan.. kak aku pun gitu wei... dua orang sekali buli si kecik tu.. dah melalak.. kena la dua tiga das kat abg ngan kakak dia tu... nak buat camne.. kadang kadang kena ajar jugak.. patutnya kakak ngan abg jaga adik.. bukan buli adik... heheheh.. tapi tengok situ hadif pun satu..tarik rambut kakak.. babap kang.. hehehe

Tuesday, March 23, 2010 8:29:00 AM

memang betul zan..aku kengkadang pun naik amarah yang amat..tapi nasib baik..airol x pandai lagi mengganas ngan si adik..cuma marah kalau dier berleter kat adik dier pastu main basikal dekat ngan adik..kadang2 kesian tengok airol asyik kena marah ngan mak aku..kalau adik nangis airol tak pujuk adik..airol tu kecik lagi mana pandai jaga adik..setakat sumbat puting, tepuk adik..main car ngan adik..pandai ler..nak bagi susu mana pandai...biasalah zan..ada masa, ko usap2 lah si kakak tu yer..kesian jugak dier..mungkin terasa tersisih tu yang dier cakap macam tu kat ko..

Tuesday, March 23, 2010 9:16:00 AM

serba salah kan situasi hg tuh..tp tak penah hadapi situasi nih lagi..sbb aku tak dak anak len selain pd sufiya...next time tatau la kan..munkin aku dh set kan lam otak aku..aku nak sufiya pandai uruskn diri...tak pakai pampers..dh reti mandi..jaga adik baru aku dpt baby baru kot..cam mak aku punya kaedah..sbb kami adik badik 6 thn sorang..kecuali si aina izzati yg tersesat skit tuh hehe..
pepun izan..dlm situasi kakak yg sngt la kecik lgi tuh.ko kena seimbangkan..kalau leh jgn buat dier..dier pun akan merasa apa yg dia buat kt dia sampai besaq..
aunty pjot cayang kakak n irfan..

Tuesday, March 23, 2010 9:29:00 AM

izzan..situasi kite same..tp umar blm pandai melepuk adek dielah..cume kdg2 jeritan die,lompat2 atas katil sipi lagi nk terhempap adek die..penah jd die terbaling kete kontrol kt pale maryam,adehh..sbg mak yg dahla penat blk kije,blk umah buat kije lagi mmg amarahnye xtertahan2 rasenye..tp aku byk2 istighfar,renung mate umar yg mmg bulat tu..time nk tdo nnt aku usap balik die,peluk balik mcm peluk mase baby dulu..die suke .(huk2..sebak plak)

Tuesday, March 23, 2010 9:31:00 AM

alahai..sdih aku la..sbbnye aku pun mengalami nasib yg same..klu adik nangis abgla kene..mmg sian tgk abg kene ngn aku / abi nye tp ntahla ek..yg abg mmg sabo.adiknye watpe pun dia diam je..tp bile dia geram dia wat gak adik nye..yg adik nye lak da tau manja..pntang abg sntuh skit melalak tak ingt..msti abg gak yg kene..sll nak tdo tu aku ckp ngn abg..umi mintak maaf ye pukul abg..tp abg jgn dgil..dgr ckp umi..yg abg angguk je..sdih aku..aku pun tepikir gak..aku tak pndai didik ank ke.gagal ke aku sbg seorg umi..hm..tu yg wat ari2 ku semakin pnt..pnt pk cmnela nak belaku adil biar takde yg terase..klu ank aku bc nnti blog ni aku nak dorg tau umi syg ank2 umi same adil same beso..

Tuesday, March 23, 2010 9:41:00 AM

hurmm...baca komen korang seme buatkan saya menitis air mata..ye memang sedih...bila malam, saya rasa syahdu nengok kakak...bukan niat saya nak marahkan dia..saya sayangkan dia...lagi bila nengok kan badan si kakak yang hanya tulang diselaputi kulit membuatkan hati saya bagai disiat2...tak cukup makankah dia...hurmm...ya Allah, ampunilah dosa hambamu ini...

Tuesday, March 23, 2010 9:53:00 AM

alahai.. sama je ayat dgn hana mlm td. jenis bdk tak reti ddk diam. nmpk ubat dlm beg cpt2 bukak fridge nk letak dlm tu. ntah camne tumpah cwn air sirap. bebel punya bebel sampai hangit kuah kicap aku (nk msk ikan kicap). apa lg naik hijau le aku trs keluar suara petir.

bila difikir apa la bdk sekecik hana tau. bdk2 mmg clumsy tp sedaya upaya nk buat keje org dewasa kan?

hana, maafkan ibu ye syg..

Tuesday, March 23, 2010 10:31:00 AM

lau nasrul, agak2 rasa cam terabai jek dia akan dtg tetiba peluk kite erat2 berserta ciuman pipi kirikanan n dari sambil ckp cyg mama...sungguh terharu

manaxnye bila sesekali jumpa harus la si adik akan menetek 24jam..yg nasrul lak bila rasa cam org layan lelebih lg mama dia.. mula la dia bikin hal.. sedih sorang2 xpasal2... bila tnya terus meraung2.. kdg2 buat menda yg bahaya.. bila dh bahaya tu aku pe lg..jd raksasa la kan...

Tuesday, March 23, 2010 10:44:00 AM

nurulazhamshoppe=nurulazham..

hehe..lupa nak tukar plak..

Tuesday, March 23, 2010 10:44:00 AM

hehe..
samalah kita ni..
anak2 dok bergadoh jek..
mamang kalau jadik raksasa, mintak ampun si otromen takot nak lawan..ekekekekk...
yang biasa cakap 'ibu marah ke??' si dina..
bila dia tanya macamtu, siyes!!sgt2 terharu....sob..sob...

pastu mulela nak menyesal..'napela aku marah anak2 aku td'..huhuhu

Tuesday, March 23, 2010 10:46:00 AM

i have no komen coz masih lagi sorang...huhuhu

Tuesday, March 23, 2010 10:52:00 AM

danish aku ni pung makin kurus je izan..susu kuat..tapi makan kurang..susu je memanjang..tapi kat taska cekgu tak bagi susu dah..suh minum milo dan makan nasi ke kuih2 ke...tapi dia takmo...sama la kurus nye...

Tuesday, March 23, 2010 11:06:00 AM

asha-ni citer lain ni...aku dah ilang punca dah...tak tau nak bagi makan apa kat kakak tuk dia tambahkan berat badan...memang sangat berbeza dia dan adik...hurmm

Tuesday, March 23, 2010 11:08:00 AM

sila amik award ;)

Tuesday, March 23, 2010 11:20:00 AM

afne-ok...baiklah...sekarang jugak...

Tuesday, March 23, 2010 11:33:00 AM

kekadang, jadi mak kepada dua orang anak ni, memerlukan kesabaran...


kita biasanya marah hok besor, sebb hok besar kekadang degil skit..sebenarnya saje nak amik perhatian tu...
sedey gak bila ingat sesekali..
cuba tenung muka anak bila anak tu tido..lelebih lagi bila anak tu tido lepas kena marah...kan??

Tuesday, March 23, 2010 11:43:00 AM

aku blom lalui lagi pengalaman mcm tu..
klw damia ada adik nanti mcm mana la agknye kan?
sedangkan aku jaga dia sorang pun aku kdg2 selalu marah & naik angin kt dia.
dah la aku sorang2 nk jaga kan...so aku mmg xde nk manja2kan dia sgt
bukan tak sayang...sape xsayang anak kan...

Tuesday, March 23, 2010 11:45:00 AM

betul tu cik geli...sok ko ada dua tiga orang anak ko tau la camner...bukan tak kasih, bukan tak cinta, tapi diri ini hanyalah manusia biasa...

Tuesday, March 23, 2010 11:51:00 AM

izan, aku dh cuba halau kabus2 samar ko tu. aku dh komen..

Tuesday, March 23, 2010 12:00:00 PM

lor biasalah la izan..pia dlu pun tecik2 mmg montok..tp skagn dh besaq dh buas..mmg susut berat badan..dun wori..tak pn hg pi jmpa pakar kanak2 then tanya ketigngian ngan berat badn normal ka dak..then mintak la khidmat nasihat skit..cam kak pia..berat bdn 19kg..then ketingian 107cm..doctor kata normal even nmpak kurus..takpa la budak2 tengah besar..hanan pun ok tuh.hg jgn bimbang..tp takmau dh dok pukui dia noh.ingt nasiht bakal mama nih..

Tuesday, March 23, 2010 12:05:00 PM

sampai jek kt rumah lepas jemput anak... harus mertua call "korang kalau marah tu biar marah jek jgn lak hinggap tangan kt badan Nasrul..anak ko tu dh la tulang jek" huhu

sll gak tgk Nasrul tido dlm linangan air mata...kdg2 si adik lebih memahami..sll beralah dgn abgnye.. lebih2 bila rebut buaian/perhatian mama dia..

Tuesday, March 23, 2010 12:07:00 PM

afne
ok...tapi jawapan ko masih ada kabut2 disitu...tapi tak pe...tak merosakkan minda aku lagi...haahahha

jot
hang ni pun...masalahnya berat kakak skang 11 kg...adik dia si irfan tu lak dah nak jangkau 10kg dikala usia 1 tahun...bis camner tu???tak ke lagi berat si adik dari si kakak???

Tuesday, March 23, 2010 12:13:00 PM

ayang
hurmm...pat anak tido dalam linangan air mata buat aku menitis air mata...sedih weyy...maafkan ibu kakak...

Tuesday, March 23, 2010 2:09:00 PM

Izan,

Ct pun nasib lebih kurang gak..kadang rasa sedih bila kenangkan bila abang wat perangai ibu dia otomatik jadik mak singa.Bila kita marah kata "Ibu tak sayang wafi"..sayu plak rasa

Tapi cemana la tangan tak naik, adik terkial tolak walker dia tetiba jer tarik walker..Terlentangla adik kat lantai.. :(

Tuesday, March 23, 2010 2:15:00 PM

ct aka bedah125

hurmm...saya pun selalu mengalami masalah cam ct...si kakak selalu nak apa yang si adik main...begitulah sebaliknya...yelah, hati ibu mana yang tak menyinga bila si adik yang baru nak bertatih, ditolah oleh si kakak/abang yang dah berlari....mestilah mrah yang besar kan...hurmm...

Tuesday, March 23, 2010 4:24:00 PM

ala..jgnle sedih2..biasela tu yg besar mesti le kena mrh dr yg kecik kan..sbb kalau mrh yg kecik tu lagi le tak paham ape...xtau lagi cemana nanti ni dh keluar adik si aiman ni..dh le sama2 hero..mau tiap2 hari mama jadi resakse gorgon :-p

Tuesday, March 23, 2010 6:23:00 PM

erm.. situasi ni lah yang membuatkan kengkadang tengah anak aku tu tido, terfikir dalam otak aku ni. Kalau ada anak lagi, dapat ker aku sayang Danish macam ni. Ker akan berkurangan rasa sayang tuh.. Last2 takut nak beranak lagi... Mcm tak bersedia nak bahagikan kasih sayang untuk dia...

Post a Comment