Wednesday, March 17, 2010

Mengapa Mesti Aku???!!!

ini entry berjadual ye kengkawan...

petang petang begini bila ada masa terluang saya akan blogwalking, jumping, jogging ke blog kengkawan...baca sana sini maka terpanggil jugak saya untuk berkongsi apa yang saya rasakan...ye selama ini saya lebih suka berdiam diri dari membuka mulut...wahhh cam pengakuan berani lak...hahaha...tolonglah...

ok berbalik pada tajuk di atas, tak tau sejak kebelakangan ni saya rasa sangat penat...itu nak buat ini nak buat...seme nak buat...kalu hari cuti cam tak cukup jek 2 hari sabtu dan ahad itu...kenapa???sebabnya cam banyakkk menda sangat nak buat...basuh baju la, jemur baju la, lipat baju la...cuma bukak baju tu memang kekadang takde ye...hah...kejamkah saya???owhhh tidakkk???saya penat...seharian menguruskan rumah dan anak2 membuatkan saya bertambah penat...ingat tak entry2 sebelum ini saya ada citerkan pasal ni...tapi saya rasa semakin hari semakin penat...penat penat...penattttt...saya rasa saya akan menjadi semakin penat sekiranya saya seorang surirumah sepanjang masa...apa???ingat jadi surirumah ini leh dok umah goyang kaki...owhhh tidakkk...dah namanya perempuan apa sahaja dipandangan mata ada jek yang tak kena...

tengah2 menyapu sampah, tetiba pandangan mata tertacap pada keadaan tv yang berdebu...so cepat2 sampah disapu kendian terus mengelap debu2 liar yang melekat di sana sini...pastu mata pula ternampak kotoran yang masih bersisa di lantai...lantas mop diambil...makanya penat bertambah berganda2...so saya terpikir, begini agaknya bila saya menjadi seorang surirumah sepenuh masa...itu belum lagi ditambah perisa contohnya anak  nak itu, anak nak ini...owhhh sungguh penat minda dan fizikal kan....

cam saya contohnya...saya bangun seawal pagi lebih kurang jam 4:30 pagi..buat keje itu dan ini, sediakan mana yang patut dan kekadang ada masa terluang saya mengemop lantai,  melipat baju...tapi lately masa yang ada agak terbatas...dan kekadang nak gosok baju suami pun macam tak sempat...tapi tak leh set mind yang menda tu tak sempat...set jugak yang akan sempat dibuat...maka sempat jugaklah akhirnya...hehehe...dan dah sampai opis, setelah menghantar anak di taska bermulalah kerja saya di pejabat seawal jam 8:30 pagi...sebelum bos masuk sempat jugaklah saya berblog macam2 seperti di atas sana dan sini, berfesbuk dan chatting...yang chatting ni kekadang jek sebab line chat di upis saya sangat mengecewakan...owhhh...kecewa tul...dah tak pat jadi penceting yang tegar...hohoho...

tepat jam 4:30 petang saya pulang kerumah...di rumah aktiviti saya yang memenatkan semakin bertambah...sampai dirumah kekadang belum pun sempat tudung dibuka anak memekik mau itu dan ini...si kakak sibuk menghulurkan remote tv menandakan dia mau menonton itu tv manakala si adik merengek mau susu...owhhh...dan ini kekadang telah mengheret saya menjadi raksasa jadian yang sanga KEJAM...saya pun ada tahap kepenatan saya...bila penat dah 100% menguasai diri, saya jadi ilang pertimbangan dan kadang2 anak2 menjadi mangsa...si suami???hurmmm kekadang jam 7 malam pun lum tentu beliau sudah sampai ke rumah...ada sahaja aktivitinya...itu lah, inilah...cam takde hari esok dah...so bila dah penat jugaklah mulalah muncung panjang sedepa...nak bercakap pun macam  dah takde mud...dan, masa ni jangan harap la dapat usik2 ye...mau kena back hand kang...hehehehe...dulik ar, dah penat tapi itu pun tanggung jawab kan...yang ni mang tak pat nak nolong...nak tak nak si suami kenalah paham...
kepada en suami yang dikasihi...kalu mau diri itu dibelai dan dimanja, jangan sesekali malas nak meringankan beban si isteri...ingatlah berat sama dipikul, ringan sama dijinjing...ini idak, kekadang tu 100% tugas menjaga si anak dilepaskan kepada si isteri dari celik biji mata hinggalah terkatup semula...bistu bila si isteri tak dapat melunaskan hasrat nan satu tu, mulalah muncung panjang sedepa....makanya tuk selamat, tolonglah isteri anda...bila isteri gembira dan TIDAK penat...anda pun bahagia kan...hahaha....opss...sedikit 18SX disini...tapi masih tidak keterlaluan kan...

oklah, saya pun dah penat ni...jam dah kul 6 petang...so time ni, kerja saya ialah menyuapkan anak2 makan dan memandikan mereka...saya pun join mandi bersama mereka sekali...lagipun bauan dari si kakak ni hampir melemahkan semangat saya...semerbak betul...nak2 si kakak dok menayang bontotnya betul2 di depan muka idung saya...

apa yang pasti, walau apa yang kita lakukan sekarang, ia tidak menjamin yang kita tak kan  penat esok hari...eh apa aku melalut ni???...apa2 jelah kan..lantak ko lah labuuuuuuu...

21 comments

Wednesday, March 17, 2010 9:14:00 AM

Tersenyum sendiri sy bace n3 nie.. hehehe..
betul juge tu klu semua keje umah & anak2 diuruskan oleh isteri ajer.. memg teramat penat & mengundang rase x puas hati kan!.. sy kekadang ader juge mcm tu.. dr celik mate sampai lah pejam balik nan ado bantuan bile weekend menjelme sbb hubby keje.. tp klu x keje pun dier wak deeeekkkk jer.. nak rehat katenyer.. so, wat paksa rela kan jela.. sib bek hr2 keje nie ok lah.. klu tak maunyer tunggang terbalik nak buat semua.. sbb sy nie kecik sgt orgnyer..jd perlukan banuan klu nak jd mende tu cepat.. eheheh..
btw, sabar lah ye!.. moge2 n3 nie di bace oleh sang suami.. ;D

Wednesday, March 17, 2010 9:22:00 AM

huh, penat baca entry nih..

Wednesday, March 17, 2010 9:30:00 AM

ena-
harap2 gitulah...biarlah dia baca, biar dia tau gundah gulana si isteri..kalu nak arapkan saya cakap berdepan sure berjujuran air mata...dan panassss ati ni...tapi tulah kan, kalu ari minggu memang betul2 hari berehat buat si suami...huwaa...kalu kita gak berehat bistu sapa yang nak buat seme keja???bila anak nak susu...suh dia buat sendiri???gitu???tapi tulah kan, tugas si isteri ni sampai bila pun tak abis...hurmm...itu nak buat, ini nak buat...macam2 la...

shifa
hehehe...ni kira entry luahan perasaan...penattt woo...

Wednesday, March 17, 2010 9:40:00 AM

owh pjg sungguh luahan ini...sehingga aku nampak yg highlight sahaja..takpe aku amik masa ye..

Wednesday, March 17, 2010 9:47:00 AM

dulu, aku pun penah rase penat sgt2 camni, tanpa sket pn bantuan. sket pn aku xpenah merungut atau bermasam muka, apetah lagi mogok. tapi laki tetap mencarik betina lain.

syukur korg leh merungut2 camni... :(

Wednesday, March 17, 2010 9:52:00 AM

izan...
aku paham jugak tu... yelah.. kekadang kita balik rumah.. dah penat.. tengok rumah besepah... ngan anak lagi menyepah.. laki pun menyepah... tak tau nak letak baju terus dalam mesin basuh ke.. letak atas kusi.. tambah penat kan... zan.. pekate. skang ni ko kurangkan sket ektiviti mengemas tu.. bukan tak bagi.. yelah.. memang semak kalau tengok habuk seme tu.. tapi cam mengemop tu.. ko buat lah 2/3 kali sehari.. tak yah la tetiap hari wei.. patah batang mop tu...

ataupun mengelap habuk tu.. buat time cuti.. mintak la en.somi tolong tengokkan anak sekejap.. jadi takde la ko terasa sangat penat.. aku bukan nak atur keje ko wei.. tapi kesian aku tengok ko ni..

aku tak nak bandingkan keje ko ngan aku.. sbb seme tau.. aku ni malas sket.. hahahaa.. cam basuh baju... itu memang seminggu sekali aku buat.. kecuali ada yang memang mendesak.. cam kata mesin dah cukup penuh.. heheh.. tu balik keje malam.. aku terus basuh.. esok bangun pagi pagi.. aku sidai.. kain baju dh kering. memang aku lipat seminggu sekali.. iron baju sebelum tido.. sbbnya.. aku malas.. nak iron ari minggu.. hehehe.. aku balik keje memang malam stiap hari.. sius cakap.. penat tak bole cakap ar walaupun bukan aku yg drive :).. tapi kita kena bincang elok elok laki bini.. bagi dia paham.. kekadang dia ingat kita ni mampu nak buat seme keje.. kalau tak dapat bantu buat keje.. mintak bantu tengok anak pn takpelah kan... yelah.. anak dia jugak.. tak gitu..

begitu panjang sekali komen aku ni.. ntah nape tetiba je.. ko jangan kecik ati wei.. hehehehhe..a ku komen panjang gini.. sbb sian tengok ko cam robot.. :p

sekian dari kawan ko.. hehehhe

Wednesday, March 17, 2010 9:57:00 AM

asha
tak pe2...tu maknanya ko akan berkunjung berkali2 ke blog aku dalam sehari kan...kan...kan...

noj
tulah, entah dimana silapnya kan, kekadang lelaki ni cam tak puas apa yang meke ada...bila kita semak balik apa tujuan sebenar apa matlamat sebenar sebuah perkahwinan tu...dan lagi indah kalu berat sama dipikul ringan sama dijinjing...ni seme berat kita yang pikul susah la...huwaaa...penat dah aku ni weii

Wednesday, March 17, 2010 10:25:00 AM

echa
hurmm...betul apa yang ko kata tu...mekasih bebanyak atas kata dan nasihat ko tu, aku terima dengan ikhlas...tapi kan masalahnya mata aku ni...tak leh nengok menda tu berselerak sikit, contohnya memalam menda tu terabur walhal mata ni dah ngantuk sesangat, tapi aku p buat jugak menda tu...cam takde dah ari esok...bistu gimana...mana mungkin aku leh tunggu hari minggu nak buat seme tu...
dan kekadang gak aku try malaskan diri aku...akhirnya aku tewas gak...buat gak KECUALI kan, aku dah memang penatttttttttttttt tahap gaban satria baja itam...tu memang aku serender abisan la...

Wednesday, March 17, 2010 10:29:00 AM

hehehe.. tergelak aku baca tulisan a.k.a luahan hati ko ni zan. aku yg tak punya anak lagi pun dah tak cukup tangan wat keje apatah lagi dah ada anak cam ko kan.. besarkan pengorbanan wanita nih.. tapi tulah, kekadang dipandang enteng oleh kaum lelaki.. tapi tak dinafikan ada gak suami yang rajin nolong si isteri.. apapun, insyaAllah besar ganjaran buat kau tu zan.. sabar ye.. kata² ni aku tujukan utk diri aku gak tu.. hehehe.. maklum ler, saya pun kekadang dah jadi malas nak buat keje rumah. busan arrr, rumah asyik berabuk..ntah hape kena tah.. umah ko pun gitu gakkan???? ke semua rumah kat sini gitu ek..ishhh lotih acik!!

Anonymous
Wednesday, March 17, 2010 10:31:00 AM

komen seorang suami jgk : isteri yang terlampau rajin sememangnya tidak mampu dikejar oleh suami..kekadg bila suami bt kerja yg sblum ni x penah buat..diperli nya suami...bila dah buat ada jugak yg x kena...bila tgggjwb batin..pe susah...x minta x payah la bgi...kot la ada somi yg dok suruh kangkang 24 jam..x tau la plak kan...suami blik lewat..dia ada keje ka,hapa ker, cuba tanya dulu..kalu si somi tu jenis laki keje hari ni kena bis hari ni jugak maka lewat la dia balik..jgn la tau nak marah jek sisuami tu...

Wednesday, March 17, 2010 10:39:00 AM

ada pembetulan di ayat aku tu.. kang tambah meroyan si izan ni kan.. hahaha..

bukan 2/3kali sehari..tp 2/3 hari sekali.. sekian. hahahahaha

Wednesday, March 17, 2010 10:44:00 AM

echa
haahahah...meroyan dalam gelak ketawa aku ni weii...panjang gak luahan hati ko...terkejut aku baca tau...

Wednesday, March 17, 2010 10:44:00 AM

zan.. lepas ni.. kalau nampak habuk sket.. ko tido teruslaaaa.. kalau nampak habuk banyak.. baru buat.. jadi ko ada masa rehat wei... jangan ko tertekan sangat buat keje rumah.. kang gile kang.. ko relax la.. buat yang mana penting.. dan perlu.. sbb kita ni manusia.. kena ada rehat.. sila praktikkan harini.. sok buat entry balas camne.. hehehe

Wednesday, March 17, 2010 10:47:00 AM

ada wakil dari kaum Adam arr..

perkahwinan adalah satu perkongsian.. bkn kongsi katil je.. smua kt share.. tp duit bini tak bleh share k.. ahahha..

for me perkongsian tu t'masuklah urusan keja umah...mmg tugas lelaki cari nafkah.. tp tak b'makna tak bleh tolong buat keja umah kan? bkn nak bnyak just a simple work.. cth buatkan susu anak.. tukarkan pampers.. layan anak jap sementara isteri masak..

setuju @ tak.. lelaki ttp ada masa utk g main bola.. or hang around ngan kengkwan..? walhal klau dia ada kat umah bnyak manfaatnya..

isteri bkn nak laki belai 24jam.. tp fahamilah.. isteri sama2 ringankan beban sang suami..

** nasib baik laki aku nak gak tolong.. satu je.. klau dh keja shift ni.. tdo tu lg pnting dari anak bini..

Wednesday, March 17, 2010 10:53:00 AM

hehehhe.. harini aku sangat rajin memandangkan keje aku siap semalam... hehhhehehehhe.. arini aku tengah tunggu arahan dari masa ke semasa je.. rajin aku komen kan? ada hadiah tuk komen terbanyak harini tak?? hehehehe

Wednesday, March 17, 2010 10:58:00 AM

alamak....aik..yg dok tolong tu x sebut la plak...ermmm..sebut la walupun sebesar kotak mancis...

Wednesday, March 17, 2010 11:09:00 AM

amie
wahh...ni pun dikira luahan perasaan gak ker...hehehe...kalu aku keje shift aku pun rasa tido itu amattt penting...lalala...

echa
tulah tu, rajin benar ko ari ni...kalu idak, jangan harap la...tunggulah bila aku KAYA ada kedai runcit, aku bagi adiah pada meke yang kerap komen, meke yang kerap klik, meke yang kerap masuk dan semenyalah...

harris
aler, jangan ar majuk...yelah, abang rajin buat itu dan ini bila ada kesedaran sivik yang mendalam...kalu idak, hurmmm tak suruh memang tak buat lah...piss no war ye bang...:P

Wednesday, March 17, 2010 11:26:00 AM

hahaha..see..ko pun penat kang..baru tau cmne penat nye aku yg tak bp rajin ni..gamaknye klu aku rajin mcm ko mmg aku msuk icu betul2..hehehehe..jd cmne tu..bile kah kepenatan kite ni akan hilang..takleh kan..smpai anak da kawin tinggal kite laki bini agknye br dpt rehat..tu pun nnti ade cucu plak..sabo la izan..kite pmpuan ni gamaknye kenela lalui kepenatan tu..cume hrp sgtla sang suami ni mengerti..jgn dok ngadap tv n memprotes bile tak dpt nak 18sx..

Wednesday, March 17, 2010 11:40:00 AM

umilia: betul ker???isteri saya tu dikategorikan terlampau rajain yg amat sgt...kalu ada org alam flora atau DBKKL perangi semua macam dia...say rasa KOLOMPO Lah bandar terbersih di vunia...

Wednesday, March 17, 2010 11:56:00 AM

hari2 jadual ko gini ke zan?? aduiyaii... lau aku dh lama dh tercabut tulang dh nih.. hahaha
tp aku suke jd surirumah sepenuh masa.. melayan anak2(ceh wlwpun sll jd raksasa).

tp aku tau dh.. kalu hubby rajin menguruskan seisi rumah tanpa bantu aku..kna la aku standby.. hahaha

gerun jugak kot la hubby aku dok mengemas hari2 kan kan kan??

Thursday, March 18, 2010 10:57:00 AM

luahan hati yg ikhhlas dari sang isteri...hg la izan sapa lagi..aku rasa..bukan takat hg..leh katakan semua pompuan bergelar isteri merasa kan apa yg hg rasa..kdg2 beban tuh maybe kurang skit..tp kdg2 tuh sama..atau malah ada yg lebih teruk lagi..
BAK KATA PEPATAH YG AKU REKA SENDIRI..'PERKAHWINAN BUKANNYA SEINDAH BUSANA PERKAHWINAN..' kita mmg kena terima hakikat..kdg2 kita dh berfikir 10 benda..sang suami masih dok pk 1 benda ja..maksud aku..time kita dok sapu sampah kita leh nk buat itew ini..dll lgi..
emm tp bak kata pepatah berat sama dijinjing ringan sama dijulang..eh yer ke perpatah nih wey..heheh..
hg kena ingt..kita laki bini zaman serba moden nih..dua2 bekerja..JADI INGATLAH WAHAI SUAMI2 DI LUAR SANA..TAK KIRA LA ANUAR KA HARIS KA..SAPA SAJA LA..hmpa nih untung tau dpt bini nih..kalau takdak bini dok la bujang lapok hingga ke tua..jadi rajin2kanlah diri anda.." aku pun kalau lama2 dok kontrol pernafasan..kalau dok jadi amah suruhan sorang2 mau aku jadi raksasa ternakan gak izan..mau tak mau...anuar tak mau mendengaq ngauman aku..dia pun kena la buat keja umah..tp cam raya la izan oi..sebulan dua tiga kali..hahahahaha...

Post a Comment