Wednesday, April 14, 2010

Buah Cerapu + Buah Kecupu??? Yang Pastinya Saya Panggil Buah Cupu

hai...selamat pagi...korang ingat tak entry semalam pasal buah nam nam tu...dan ada saya selitkan pasal buah cupu...hurmm...sebut pasal buah ni...kecur air liur saya ni tau...alahaii...hati ni rasa cam meronta² nak makan buah ni lagi...tapi kat bandar metropolitan bandaraya dalam taman ni, kat mana saya nak cari buah ni ek...dulu, kalu balik kampung selalu jolok buah, panjat pokok cupu ni...kat kampung atuk saya adalah 2-3 batang pokok..tapi sekarang tak tau lah masih gah lagi ke idak pokoknya tulah akibat dah lama tak balik kampung kan...hahaha...

saya tak tau la orang negeri lain panggil buah ni nama apa...tapi di kelantan terutamanya memang panggil buah ni buah cupu...rasanya masam-masam manis gitu...bentuknya lebih kurang cam buah pisang kaki tapi saiznya kecil sedikit...kalu masak buahnya kaler oren...kalu masih putik kaler ijo cam gambar di bawah tu...

oklah, nilah rupa buah cupu yang saya kobakan itu...ha, camner???pernah nengok atau ketemu tak???

ni rupa isinya...hurmm...kecur lagi air liurku ini...
ha, sudah...sudah...jangan sesekali korang rekues suh saya pos lak...sebabnya saya pun sedang mencari buah ni...ishh...memang dah teringin sangat ni...tapi lum tahap mengidam lagi la...hahaha...

notadijariku:hurmm...asiklah citer sal buah...skang musim buah ker??? so jom la kongsi pendapat...kat tempat korang panggil buah ni nama apa???

19 comments

Wednesday, April 14, 2010 10:28:00 AM

gilo la kak izan ni.. mane2 tah dpt buah gni.. heran btol la.. kalo ade kat phg, nape anna x penah tgk.. seyes la heran... adddooyyaaai.. ce pass2 skit... rase ape buah ni?

Wednesday, April 14, 2010 10:31:00 AM

anna
haiyakkk apa gile plak...betul la ni...ni bukan cobaan...ni betul2...hehehe

Wednesday, April 14, 2010 10:50:00 AM

buah nih cam zaman Melayu lama ..time zaman hang tuah hang lekiu..aku tgk sekali cam buah tomato pun ada..sedap ke izan..rasa manis2 masam ke..terliur gak aku tgk..hg tak baek tau..dh berhari2 citer hal buah..huhuhu..tekecuq air liuq ku..

Wednesday, April 14, 2010 10:53:00 AM

pijot
hahaha...jangan hang kata hang ngidam udah...aku pun dok ngidam gak...tapi ngidam tadop isi cam hang...:P

Wednesday, April 14, 2010 10:57:00 AM

owyh.. ena pun tak tau name buah nie gak sblm nie.. tp pernah la tgk.. tp tak pasti penah makan ker tak..hoho.. tp kalo buah smlm tu ena tau makan.. hihi

Wednesday, April 14, 2010 11:00:00 AM

kak izan... cube la pos kat ana buah yg smlm dgn yg ari ni... seyes nak tau ni haaaaaaa.....

Wednesday, April 14, 2010 11:06:00 AM

ena
hehehe...takpe...takpe...nanti bebila terjumpa ena akan tau la ek

anna
erkk...bak mai duit pos laju...:P

Wednesday, April 14, 2010 11:36:00 AM

ntah nye ko ni izan..tak baik wat ibu ngndung cmtu..tiap2 ari ko cite psl buah2 pelik ni..ssh nak dpt lak tu.da 29 thn aku idup br ni aku dgr n tgk buah pelik2 ni..sib baik smpt blaja lg ni..mekasih ye cikgu izan..pekate ko bg aku rs skit..takdela aku jakun kang bile ank aku tanye ke..org tanye ke..leh gitu..

Wednesday, April 14, 2010 11:45:00 AM

rasnaya mcm pernah tgk masa kecik2 dulu...siti rasa siti panggil buah susu..tak tau la sama ker tak.

Wednesday, April 14, 2010 12:00:00 PM

buah cupu kak.....org2 lama suka buat sambal buah cupu...buah cupu yang belum masak 2 buat sambal+ikan selayang bakar+cili+garam+gula...sedapnya...lama x makan....

Wednesday, April 14, 2010 12:05:00 PM

lia
aler ko ni...aku pun ngah cari buah cupu ni...ishh...

siti
erkk...buah susu tu bukan buah lain ke...ke memang siti panggil buah ni buah susu...tah la..

ina
haah, makan gitu memang sedap kan...belah pantai timur rajin ar buat gitu...

Wednesday, April 14, 2010 12:26:00 PM

wei.. aku tak kira.. aku nak!!!!!!!!!

Wednesday, April 14, 2010 12:28:00 PM

echa
masalahnya aku kira...apa yang ko nak ni???

Wednesday, April 14, 2010 12:32:00 PM

Xde buah ni kat kampung gwa.. Xpenah jumpa..

Wednesday, April 14, 2010 12:34:00 PM

whoopz
hahaha...kiampung lu memang takde tapiii...kat kampung gwa ada tau...:P

Wednesday, April 14, 2010 2:02:00 PM

owh buah ni nenek aku dia buat mcm sambal tumbuk ngan cili api+ikan goreng sedap

Wednesday, April 14, 2010 3:32:00 PM

izan mana rupe pokok dia? nak tau gak, ini buah zaman mana ha?

Wednesday, April 14, 2010 3:35:00 PM

maria
hurmm...pokok???lahai takde lak gambar dia...tapi seingat saya la, pokok dia macam pokok manggis...banyak dahan...senang nak panjat...hehehe

Thursday, April 15, 2010 11:59:00 AM

persimmon aku tau la.. buah yg ko tunjuk tu aku tak tau.. huhu
sedap ke????

Post a Comment