Monday, April 19, 2010

Gemuk Vs Kurus???

Jenis-jenis kegemukan

Kegemukan adalah dimana berat badan kita melebihi 20 peratus beratus ideal. Ini berlaku disebabkan kalori yg masuk kedalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan. Maka akan penyebabkan berlaku pengumpulan lemak dibahagian bahagian tertentu badan.

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :

Gemuk Air
• Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
• Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.

Gemuk Angin
• Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
• Mudah mendapat sakit kepala.

GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasai lengan tangan mengelambir dan lembik.

Gemuk Daging
• Badan berasa berat dan pejal.
• Mudah penat apabila melakukan tugas harlan.
• Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin mi kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
• Proses penurunan melalui perpeluhan dan mengikut pantang yang disarankan

GEMUK DAGING : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasa pejal dan padat.

Gemuk air dan Gemuk angin mudah untuk turun berat badan tetapi Gemuk Daging mengambil sedikit masa untuk turun. Gemuk Daging berpunca dari lemak yang berkumpul menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.

BERAT BADAN SENANG NAIK, PAYAH TURUN....

************************

uikss....saya ni gemuk kategori mana ek...huwaaa...bila nak kurus cam gini ni...



notadijariku: bang, rasa cam cumel jek sayang masa kurus gini kan...skang???mungkin lagi cumel kut...hahaha...:P

10 comments

Monday, April 19, 2010 4:10:00 PM

comel ke chubby ke sama jek..tp kalu kurus BONOSSSSS la...hehehe..mcm kenal jek entry neh..

Monday, April 19, 2010 4:10:00 PM

tak pe la gemuk janji ade org sayang... jangan obesiti udah... kawal berat anda! hehehe juga berat diri ku sendirik... hehehe

Monday, April 19, 2010 4:14:00 PM

kak maria
saya rasa kan saya ni kategori gemuk selepas kawin la...hehehe...dulu keding jek...tulah, dah kawal dah tapi tak terkawal...camno tu???

are race
hehehe...copy and paste maa....

Monday, April 19, 2010 4:21:00 PM

phewwwiiit... yg 1st tu lawo........ yg 2nd tu ala2 tom la.. haha..
tapi dulu lain skrg lagi lain..huhuhuhu

Monday, April 19, 2010 4:23:00 PM

ehehe dgr tu bonus tu..eheheheh...janji pun sama2 turun kan la...skrg ni bahaya kalo obes2...takut penyakit..mintak dihindarkan

Monday, April 19, 2010 4:26:00 PM

fiza
dulu lain skang???hahaha...lain memang lainnnn...rugilah ko tak kenal akak masa akak ramping cam ko tu...:P

asha
baiklah, skang aku nak stat diet dah...hehehe...moh la berjemaah...buat spare part yang mana ada...

Monday, April 19, 2010 4:37:00 PM

heheheh..

tak pe la.. janji sihat kan iz-ann :P

Monday, April 19, 2010 4:43:00 PM

kelako betul tiap kali baca GEMUK AIR. hahahha

Monday, April 19, 2010 5:25:00 PM

sensitif betul bab2 gemuk skrg ni muahahaha...kena tunggu lepas bersalin le nk diet betul2..huhu

Monday, April 19, 2010 11:13:00 PM

aku ni makin gemuk ada la..ehehe camne nak jemaah..

nampaknye aku kena makan pil perancang semula ar...

tapi betul la..dari lepas danish lagi...kalo makan pil tu...sure tak naik badan aku..benti je...naik la ko berdekit dekit...2 bulan 7 kg...huhh sengal

Post a Comment