Friday, April 16, 2010

Ibu...Bergenang Airmataku...

air mataku menitis laju...selaju air terjun di sungai gabai itu...lagu yang ku dengar tadi betul² merentap jiwa dan ragaku...ya...aku rindukan ibu...rindu pada suaranya...rindu pada segalanya tentang dia...lantas jari jemariku mendail no telepon ibu...kedengaran suara yang kurindu di corong sana...owhhh ibu...ketahuilah, anakmu ini berada di dalam kerinduan...sudah lama ku tak bertemu dengan ibu...hampir berbulan rasanya...hurmm...bukan ku tak mahu pulang ke kampung untuk menziarahi ibu...tapi dek kerana hal² yang tertentu ku terpaksa pendamkan apa yang ku rasakan...

********************

korang pernah dengar lagu kumpulan nasyid budak kecil bernama aeman???ni lagunya yang bertajuk BUATMU IBU...tak pun korang leh dunload kat sini Aeman - Buatmu Ibu.mp3 ...bukan apa, dengarkan suara si penyanyi cilik itu membuatkan hati saya semakin sayu...sesayu mereka yang kehilangan seorang ibu ...owhh...syukur alhamdulillah kerana ibu saya masih sihat...kadang² terpikir jugak saya...apa yang ibu buat...apa yang ibu sedang lakukan...dulu, saya paling takut akan  sebuah kehilangan...tapi bila saya telah kehilangan seorang ayah pada tahun 2005 yang lalu, ia membuatkan saya sedar...tiada yang kekal di dunia ni...walau sayangnya kita pada seseorang...walau betapa kasihnya kita pada mereka, namun mereka semua termasuk kita tetap kepunyaan yang maha esa...
dulu...waktu saya masih kecil...saya takut akan kehilangan ini...bagi saya...saya masih kecil untuk idup seorang diri...saya masih memerlukan keduanya..namun sejak pemergian arwah ayah, saya jadi seorang yang berhati waja....saya tak mahu menangis di depan ibu...walhal saya tahu, ibu lah orang yang paling sedih bila pemergian ayah...saya cukup paham apa erti kehilangan...kerana saya pun seorang ibu...ibu kepada anak2 saya yang masih kecil dan masih belum mengerti erti sebuah kehilangan...

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

al-fatihah buat arwah ibu mertua yang telah pergi buat selamanya tanpa sempat saya merasa kasih sayang seorang ibu mertua apatah lagi segala masakan atau nasihat seorang ibu mertua...moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...al-fatihah...

notadijariku: opss...sedih plak entry petang2 begini...sajelah nak ingatkan diri sendiri...bulan depan dah bulan MEI...bulan hari ibu kan...saya pun seorang ibu, bilalah nak merasa anak2 buat kejutan dan dapat adiah dari anak2 ni...hehehe...tak sabo betul...

4 comments

Friday, April 16, 2010 2:36:00 PM

uwaaaaaa... bab2 mak ni mmg sensitip.. hatiku disentap pilu lagiii.... moga mak kak izan terus sihat n dipjgkan umurnya.. Ameen...

Friday, April 16, 2010 3:06:00 PM

alah.. sedihnya baca entry ni.. mak ngan abah lina dah tak de.. sekarang menumpang kasih mak ngan ayah mertua la.. baca lirik lagu tu terbayang2 muka arwah mak.. semoga mak sentiasa dicucuri rahmat..

Friday, April 16, 2010 3:10:00 PM

anna
doakan kesejahteraan bonda anna jugak

lien
lina jangan sesedih tau...situasi lina sama ngan situasi hubby akak...dia just menumpang kasih mak akak jelah...hubby akak yatim piatu...al-fatihah buat mak lina ye...

Friday, April 16, 2010 3:24:00 PM

hm..tiba2 tingat kat arwah mak metua yg br sj pegi..tingat saat2 dia pegi mghadap ilahi..saat2 kumandikan jenazahnye..saat2 dikapankan disemadikan..lbh2 syahdu lg suamiku sentiasa merindui ibunya..korg bygkanla eh..seorang lelaki yg gagah pekasa leh menangis saat merindui ibunya..apatah lg mendengar lagu ibu atau ape2 yg menyentuh psl ibu..hati isteri mane tak sayu melihat suaminye begitu..aku tak sggup kehilangan seorg ibu..tp saatnye akan tiba jua nnti..smoga roh ibu metuaku tenang disisinya..al fatihah..

Post a Comment