Thursday, April 1, 2010

Ibu...Kakak Minta Maaf..Kakak Yang Salah!!!

lagi2 kakak jugak yang buat salah kan...hurmm...kakak...kakak...ibu dah tak tau nak cakap apa dah...sampai ati kakak...ibu sedih nak marah kakak...ibu sayang sangat kat kakak...tapi naper kakak tergamak buat macam tu...alahaiii kakak...

citer ni cam gini...petang khamis lalu, masa balik keje, tetiba datang mud rajin saya kan...so saya pun berkemas la bilik toys meke berdua ni...dah kemas2 tu habuk pun banyak jugak la...sampai terbersin2 jugak la...saya ni kan, alergik tul ngan habuk terutamanya...sure bersin tak berhenti...so nak dijadikan citer, maka saya pun memberi arahan kepada kakak untuk mengambil penyapu lidi di dapur...maka kakak mematuhi arahan yang diberi lalu beliau ke dapur tuk mendapatkan penyapu tersebut...tak lama kemudian kakak pun datang...zassss...beliau membaling penyapu tersebut...pada mulanya saya tak perasan lagi...tapi bila si adik mula menangis...ya Allah, barulah saya perasan...kakak memang pembaling yang tepat...tepat menegenai pipi gebu si adik...tiba2 saya merasakan temperature badan saya terutamanya di kepala naik begitu mendadak...memandang kakak seperti singa yang kelaparan...tapi...ibu...maaf...tak nak ibu...tak nak...kata si kakak...api kemarahan saya terpadam dengan serta merta bila kakak melemparkan kata2 yang sedemikian rupa...dan bebelan disertakan...memang tak jadi nak marah la...tak sangka dia leh kata maaf walaupun dengan nada yang sedikit pelat hurup F...adoi la...lalu saya terus mendapatkan si adik dan menyapu minyak gamat ke pipinya...adik, adik...tak pasai2 adik yang jadi mangsa...korang berdua ni memang...pantang ibu berkemas ada jek yang sudi jadi helper...kang perkara tak diingini dah jadi...haihhhh...

inilah mangsa kejadian di atas...tenang menonton cd upin dan ipin kegemarannya...

ok saya close up kan sikit bukti kejadian...nampak tak kat pipi dia tu...hurmm...mengucap panjang saya tau...tu mujurlah kena kat pipi...kalu kat mata???arghhh...tak pat saya bayangkan...sedih tau...

so nasihat saya pada meke2 di luar sana...awasilah anak2 anda...jangan terlepas pandang walau sesaat sekali pun kerana bahaya itu berada di mana2 walaupun kita berada di rumah...hurmm...SAD BUT TRUE...

buat adik dan kakak...ibu harap sangat korang kasih mengasihi di antara satu sama lain...korang adalah anak2 ibu, harta pencarian ibu dan abhi yang paling berharga di dunia ini...masa ibu ada, leh la ibu nengok2 kan korang setiap masa...tapi bila ibu sudah tiada???jaga diri bebaik ye sayang...i love both of you so muchhhhhhh....muahhhh....

14 comments

Anonymous
Friday, April 02, 2010 7:58:00 AM

oit.. sedihnya perenggan yang last tu.. esok anak ko dah beso baca balik belog ni sure depa nanges..

- Mrs. Hakim -

Friday, April 02, 2010 8:52:00 AM

ermm.. cian irfan..

zan, bagus r ko dngr perkataan maaf je ko dh cool kan..tp aku???

teringat time nasrul tuang minyak masak kt sofa.. berkali2 kena rotan.. walaupun dia ckp "ampun mama ampun mama Lullah xwat agi Lullah xwat lagi xmo otan mama"

Friday, April 02, 2010 8:56:00 AM

tula, kadang2 kalo terlepas pandang ada jek benda nak jadik kan. saya pun selalu alami keadaan yg sama. sama2 kita doa agar takde kejadian2 buruk berlaku.

Friday, April 02, 2010 8:59:00 AM

mel
mudahan blog ni masih bernyawa bila aku sudah tiada..sob...sob

ayang
hurmm...tak sangka lak dia kata gitu...sebelum ni dia pernah gak buuu MAAF...walaupun takde wat salah pung...

kew chop
tulah, sebabnya meke lum mengerti kasih sayang antara adik badik ni...

Friday, April 02, 2010 9:10:00 AM

mungkin kakak tak sengaja.. dia pun tak sangka lemparan dia tepat kat adik dia.. ataupun dia sendiri masih kecik, tak tau kalau lemparan dia kena adik dia tu sakit ke tak ke..

sebagai ibu, nak marah si kakak, dia pun masih tak mengerti, tak marah kang, kita yang rasa geram, sebaiknya beristifar dan cuba nasihatkan anak tu sebaik2nya..

akak pun selalu gak macam tu, bila anak minta maaf, rasa sedih la pulak kan

Friday, April 02, 2010 9:12:00 AM

huhu..tingat kesah mlm td..si abg dgn sdpnye menyelongkar mainan2 dia dan membaling yg mane tak suke..dia tak prasan adiknye kat blkg dia..yg adik abg blg mainan dia duk kutip skali tup..adik meraung..adik da garu kepala smbil menangis dgn jayanya..aku yg tgh sibuk memasak didapur ape lg..kasi cubit kat tgn abg..alahai..da 2 2 nangis..plak tu bile abg mintak simpati utk dipujuk yg si adik tak bg..dia tolak2 nye si abg..sianla..last2 kepeluk 2 2 dgn erat..hm..napela adik badik asik gado je..jgn da beso pun cmtu..sll aku pesan kat ank2 ku..

Friday, April 02, 2010 9:31:00 AM

kak mimi
tulah, mang touching ar plak even saya ni sangat garang cam singa...hehehe

lia
maybe derang lum mengerti yang derang berdua adalah adik badik yang datang dari rahim yang sama...

Friday, April 02, 2010 9:53:00 AM

alahai...sayu lak baca nih.
Siti pun kdg2 selalu hilang sabar..huhu..
selalu rasa menyesal lepas marah/pukul anak...huhu...

Friday, April 02, 2010 10:24:00 AM

alahai siannya bdk dobot.. takpe nnti hilang le parut luka tu.

bdk2 baya hanan ngan hana ni mmg suka tlg bila kita mintak sesuatu tp diorg msh blm tau menilai mana baik mana buruk.

bykkn sabo le zan. aku kadang naik angin bila hana tumpahkan air manis. geram kan asik la nk mop je kejenya. dh le haziq aktif merangkak mmg kena pastikan laintai sentiasa bersih. bila aku dh marah2.. aku pikir balik. apa la bdk sekecik tu tau. bdk mmg clumsy. aku yg patut monitor dia tgh mnm huhu

Friday, April 02, 2010 10:49:00 AM

allolololo cian kat irfan.. meh aunty cium meh.. muah muah..

sib baik aku tk sapu rumah guna penyapu.. aku guna vacum.. asal aku ON je vacum tu dedua budak kecik tu lari lintang pukang pi bilik belakang.. wakakakakaka..

baik ko guna vacum zan.. tu pun kalo anak-anak ko takot bunyi vacum mcm anak aku.. hiksss

Friday, April 02, 2010 10:50:00 AM

buatla keje mengemas tu time kakak ngan adik tido...

Friday, April 02, 2010 11:05:00 AM

la..baru tau sbb apa irfan tercalar camtu..huhu..
tepat betoi sasaran penyapu tu ye..seb tak kena tang mata..

Saturday, April 03, 2010 12:21:00 PM

huhuhu..sian irfan..kakak tak sengaja kot....huhuhhu...

cam gitu la saya merasainya...kalo masuk dapor cepat je ader yg mengikutnya..adui...

Monday, April 05, 2010 10:19:00 AM

alolo..siannya irfan..

budak2 mmg camtu..dia x tau apa yang dia buat tu samada betul atau salah..
kita yang kena beware dgn keadaan sekeliling..
tapi kalau kes ni..adoiyai....
kite pon x dapat tangkap apa kejadian yg bakal berlaku tu..
bukan kita cuai..
tapi berlaku dgn pantas kan..
huhuhu...

Post a Comment