Tuesday, May 11, 2010

.:Aku Tepek Ini Demi Ayang:.

huhuhu...ye, ayang yang minta...korang salahkan ayang...dia yang paksa rela aku suh buh tutorial ni kat sini...aku naik segan sebenarnya...mesti ada yang kata, cehhh menda senang gini pun nak tepek...tapi takpelah, demi menunaikah hasrat ayang tershayanggg...aku gagahkan jua...jangan salah sangka ye, ayang itu adalah seorang wanita...hehehe...bukan kekasih gelap aku...huhuhu...

baiklah yang, ni cara-caranya...betul² ikut belakang bungkusan dadih ini...aku tak tipu ni...
ok, memula ko p kedai, ko cari dadih cap ni...

diulang...cap ni ye...sebab aku dah banyak kali cuba cap yang lain...hasilnya???hanya cap ni jek yang leh aku telan dan sedap rasanya...hehehe...

ok, baiklah...memula ko masak air sebanyak 3000ml bersama setin susu cair dan 2 senduk gula...
kalu air tu ko tak reti nak sukat...ginilah, ko guna botol air mineral...sebotol air mineral tu berkapasiti 500ml so ko darab 6 sama dengan 3000ml...maknanya ko buh dalam 6 botol air mineral bersama² bahan² di atas...ok???tak faham gak ko tanya aku la nanti...personal ek..

pastu biarkan ketiga² bahan tadi di atas dapur hingga mendidih...dah didih dengan jayanya...tutup api, dan masukkan dadih yang berada dalam plastik diatas...kendian kaco hingga sebati...dah sudah tadi, tapis bahan tadi ke dalam bekas yang lain...pastu dah siap tapis...

sila tuangkan dalam bekas seperti dalam gambar di bawah...bekas tu ko leh beli kat kedai hardware pasar p8 tu...10 biji RM2.50...

ni rupa dadih tersebut dari jarak dekat...aku suka makan perisa pandan...tu yang rupa kaler ijau tu...terpulanglah pada diri sendiri....terdapat pelbagai perisa yang berada dipasaran...

biarkan beberapa minit...bila agak dah sejuk, tutuplah bekas² tersebut...dan kemudiannya masukkkan ke dalam peti ais...

siap...sangat enak dimakan dikala cuaca yang panas...yum...yum...

notadijariku: punyalah senang yang...lepas ni ko leh buka gerai jual dadih dah...tak yah beli ar...membazir jek...hehehe...buat sendiri ko leh pulun banyak mana yang ko nak pulun tau....:P

16 comments

Tuesday, May 11, 2010 9:47:00 AM

izzan,aku suke mangga,suke sgt!dan mmg brand ni je kot yg sedap,hmm

Tuesday, May 11, 2010 9:53:00 AM

waaa....bestnyer.kena cuba ni:)

Tuesday, May 11, 2010 10:02:00 AM

ala... akak nak buat malam tadi, dadih ade, susu cair takde... ceh... jadi projek malam ni la nampak gaya nye...

anak2 akak suke perasa strawberi... kaler pink tu yg penting... hehehe

Tuesday, May 11, 2010 10:06:00 AM

.:zetty:.
aku pun rasa gitu...cap ni jek yang sedap...yang lain kurang la...

.:azila:.
cubalah, mesti abang ben suka...heheh...tu pun kalu dia suka makan dadih la...tak suka, kita sendirilah yang abiskan...hehehe...

.:ejaMaria:.
kak, hehehe...saya buat dulu dari akak...malam ni kalu rajin nak wat yang mangga lak...

ko nak zetty???

Tuesday, May 11, 2010 10:12:00 AM

baiklah. aku g carik kt tunas manja ni kang. beh jugak tu weh. anak2 aku mesti suka. eh anak anak?

Tuesday, May 11, 2010 10:15:00 AM

.:noj:.
anak kecik dan anak BESAR ek...hahaha...

Tuesday, May 11, 2010 10:16:00 AM

yey suke suke.. pe nk segan tempek wei.. haha ilmu taw.. even org nk blaja ABC pun ko kna tempek taw..

senang ke wei? xpe aku ni spisis mau ikut resepi kalu baru pestime buat haha.. masak sup pun aku ikut resepi haha

pasni bule aku buat sampai xpert..haha tul x mel?? tetiba nama mel kan??

Tuesday, May 11, 2010 10:19:00 AM

.:ayang:.
erkkk tetiba ko sebut nama mel ni apa kes...ni mesti ko belajar wat sup dari mel ni...hahaha...kantoi...

Tuesday, May 11, 2010 10:20:00 AM

ohh lupa nk tnye.. perisa tu dpt kat mana? rupa bentuk cmana? hahaha ke peket2 tu dh sedia ada perisa??

-saya baru budak nak blajar buat dadih-

Tuesday, May 11, 2010 10:20:00 AM

hahha bukan buat sup dr mel.. buat kuih keria dari mel.. haha

Tuesday, May 11, 2010 10:21:00 AM

.:ayang:.
senang citer ko p beli dadih ni kat kedai runcit cina ang ji san kat pasar p8 tu...situ jek yang ada pun dadih cap ni...se lagi perisa tu ada tertera di depan bungkusan dadih..selamat membaca ok...hahaha

Tuesday, May 11, 2010 10:23:00 AM

hehe...kita dl pun first time buat ni, ikut resepi belakang bungkusan jer, dijamin menjadi! :)

Tuesday, May 11, 2010 10:26:00 AM

oh ok ok .. hahah tq tq.. hehe t aku buat la kan...

Tuesday, May 11, 2010 10:54:00 AM

heheh..ada gak ye tutorial...siti selalu buat sendiri. tak pernah lg beli yg packet camni...tapi sennag ejr yer klu guna ni.

Tuesday, May 11, 2010 2:39:00 PM

bengom. kedai runcit cina an ji san tu dh la kt p8. bkn main jauh aku nk kna kona ni kang. huh

Tuesday, May 11, 2010 7:38:00 PM

hehe kau tau x aku nye dadih dah berbulan2 bli tak buat2 lagi

Post a Comment