Thursday, May 20, 2010

.:Kala Bulan Mengambang:.

kisah pasal bulan...Banyak benda yg kita buleh kasi kait sama bulan kan...haribulan, hujung bulan( gaji sudah ni), datang bulan, gerhana bulan, anak bulan , bulan penuh, ......( kuih bulan ? )owhhh bulan...

tahukah anda, bulan ni bisa pengaruhi dlm kehidupan manusia..contoh..orang yg sakit jiwa akan bertambah agresif pada masa bulan sedang mengambang penuh.Nafsu seks juga akan meningkat (yang ni aku tak pasti, ini adalah mengikut apa yang aku baca ye)..kalau ikut kalendar cina, bulan penuh setiap 15hb..( kalau pandai baca cina la, ni pun aku translate tau...).orang tua tua juga menurunkan petua agar tidak menanam sebarang jenis tanaman selepas tempoh bulan mengambang itu habis, sebab dikhuatiri tanaman tersebut akan diserang serangga dan haiwan perosak..(Allahualam...ini dari apa yang aku baca sahaja...

***************************

kalu dulu, time aku kecik²...aku takut pada bulan mengambang ni...sebab mak aku cakap time bulan mengambang ni adalah sesuatu yang akan berlaku...tapi time bulan mengambang ni cerah jek seme kawasan kan...tu yang beh tu...aku tak pastilah apakah mitos yang mengatakan sesuatu perkara akan terjadi semasa bulan mengambang itu benar ataupun tidak...sius aku tak pasti...

nengok gambar ni...hubby aku snap tatkala bulan sedang mengambang penuh...

tu dia...memang penuh kan...bercahaya...cerah seluruh alam pada malam itu...

naper ek dikatakan pungguk rindukan bulan...apa kaitannya nye...ke pungguk ni sedara si bulan...hurmm...sampai skang aku masih mengkaji dan mengkaji...sebab apa dari dulu sering dikatakan macam pungguk rindukan bulan..hurmmm...

notadijariku: bulan ni cantik ke???sebab orang selalu kata cantik cam bulan...hurmmm...mungkin soffya cik bulan ada jawapannya kut...

7 comments

Thursday, May 20, 2010 1:25:00 PM

mmg ade fakta kan? memula aku ingat hubby aku tipu. dia kate time bulan mengambang, org mmg akan jadik lebih agresif. pastu rupenye omputih pun ade kajian dia sendiri tau, mmg time bulan mengambang ni, sikap dn perlakuan org akan jadik lain sket

Thursday, May 20, 2010 1:34:00 PM

aku pikir2 sbb tu bulan & psg surut air laut ada kaitannya.

aku igt dtg bulan td ekekekk

Thursday, May 20, 2010 1:37:00 PM

.:noj:.
aku pun rasa cam gitu la...sebab aku nengok ko kalu time bulan ngambang, agresif lain macam jek...:P

Thursday, May 20, 2010 1:42:00 PM

.:afne:.
ishh ko ni ingat yang tu jek ek...aku datang bulan pada awal bulan ok...hahaha...

Thursday, May 20, 2010 1:48:00 PM

naseb la laki ai x reti bpujangga bagai.. kalo x, mesti dikatenye aku cam bulan jugak....'bulan adalah bkawahhhh okkkeeeyyyy'...

setiap kejadian Allah tu sempurna...setiap kejadian Allah tu ada sebab musabab nyeeeee....

Thursday, May 20, 2010 2:33:00 PM

hehe...sejauh mana mengkaji ni, tak dapek2 lagi jwpn..hehe..

taktau gak..tunggu hasil kaji selidik iZ-aN nntilah.. =P

Friday, May 21, 2010 3:05:00 PM

rr bab nafsu di bulan mengambang mungkin ada kebenaran kot. sbb bulan mengambang selalu ada hantu.. bila ada hantu org takut nak kuar rumah.. dah duduk rumah tu.. buat2 la kerja, cuci pinggan, lipat2 kain singkap2 kain kan kan..

lg 1 org tua2 sll cakap.. kot nak beli ketam.. beli la tetaim bulan mengambang.. isi manyakk... (terliur lak nk makan ketam tetiba)

muka cantik mcm bulan?? ermmm rasa2 cam biasa dengar muka cam bulan tu refer pd seseorang yg cam muka manyak jerawat bagai.. ermm ye la try teropong bulan tu... manyak lopak2 cam muke berparut jerawat kan kan..

Post a Comment