Thursday, May 6, 2010

.:Soalan Lazim Pada Masa Kini:.

soalan 1
masa bujang...
" eh bila ko nak kawin ni...kawan2 ko seme dah kawin...ko sorang jek yang lum kawin...ishhh apa nak jadi ngan ko ni mek..."

ha, masa korang belum kawin dulu selalu dak diaju ngan soalan gini???aku???adalah jugak...tapi aku jawab gini lah,

"erkk...yang ko sibuk2 suh aku kawin persal...ko tu bila nak kawin...(kalu peng aju soalan belum berkahwin la kan) hehehe.

k, abis citer masa bujang...

soalan 2
bila dah kawin...
beberapa bulan selepas kawin...ni baru masuk opis...

"ha camner...dah berisi ke belum???ishh apalah somi ko ni...tak sharp shooter betul...ko kena belajar banyak skill ni..."

jawapan dalam hati "giler apa, baru jek masuk keje dah bertubi soklan tanya sal anak...ingat tanam ari ni, sok dapat hasil...giler ar...kalu gitu ar caranya, dah ramai yang jadi petani berjaya...hehehe...

ni kes bertahun-tahun kawin tapi lum dikurniakan anak lagi...sabar ye bagi mereka2 yang senasib begini...Allah tahu apa yang terbaik buat kita...

"ishh ko ni dah lama kawin, anak lum ada...ko tak p berubat ke..." (wahh...cam la kita tak usaha kan...bistu takkan nak tepek bitau si penanya soklan apa cara yang telah kita usahakan...haiya...banyak penyibuk la...)

haiya...kita dah usaha macam-macam...semuanya terserah pada kuasa Allah kan...cam aku dulu, aku kawin bulan 1 tahun 2006 tapi disahkan mengandung bulan 7 pada tahun yang sama...tu pun berasak2 soklan cepu emas yang aku terima...hurmm...sakit telinga ni tau...sedih apatah lagi...sebab masa aku kawin tu, aku baru wat minor operation sebab ada ovarian cyst...kan aku pernah citer lepas operation tu aku disuntik dengan suntikan lucrin selama 6 bulan...suntikan ni adalah untuk menahan period...so korang bayangkan selama beberapa bulan aku tidak dikunjungi kawan baik...so camner aku nak tau aku ngandung kan...sedih???hanya Allah sahaja yang tau perasaan aku diketika itu...hingga sampai tahap aku gif ap dengan diri sendiri...camner tu???

soalan 3 
bila dah dikurniakan dengan seorang anak...akan datang plak soklan begini...

"eh aku dengar ko tak sihat...si kakak nak ada adik ker..." tu kira soklan ok lagi ar...tapi soklan cam gini buat terbakar sikit ar... "eh ko tak teringin ke nak tambah anak???sian si kakak tu sorang² takde kawan...kalu ada kawan takdelah dia rasa sunyi kan...

jawapan aku lam hati: wahh...takde anak orang tanya...ada anak pun orang tanya lagi...apa ingat aku ni kilang pengeluaran ke...tiap2 tahun nak 'buat' anak...our famili kan, pandailah aku manage famili aku sendiri...hehehe...ni jawapan aku dalam hati tau...

jawapan direct: "owhh malam ni saya 'buat' adik tuk si kakak...korang janganlah riso... (ok tak jawapan gitu???)

soalan 4
bila dah ada dua anak tetambah sepasang lagi...ada lagi yang bertanya...agaknya sampai anak² kawin pun masih ada soklan yang sama...camner tu???:P

soalan dari sahabat lama yang berpuluh tahun tak jumpa : "weii...baper anak ko skang???eh 2 orang jek...cukup ke tu...takmo tambah lagi ker...anak² kan bawa rezeki...

jawapan aku dalam hati: cukuplah dua...anak aku, keluarga aku...pandailah aku yang uruskan...lainlah kalu ko nak taja pampers dan susu anak² aku hingga mereka semua berumur 3 tahun aku no hal...beranak ramai pun tarak hal...eh lupa lak...dan juga bayaran taska tau...hohoho...(ni jawapan dalam hati)

jawapan direct: wahh...cukuplah sepasang dulu...tunggu lagi 5-6 tahun akan datang ar aku akan fikirkan balik soklan ko tadi...memang anak² pembawa rezeki...tapi kita yang cari rezeki nak besarkan anak²...kan kan...satu lagi aku ngeri nak beranak...dua2 aku dah rasa...beranak operate pun ada sakitnya...beranak normal...huwaa...tak terjangka sakitnya...kalu bleh biarlah orang lelaki plak rasa camner sakit nak bersalin ni..hehehe...

*******************
bukan per, aku kekadang terbakar gak ngan meke² yang tak paham institusi perancangan keluarga ni...kalu dulu bleh ar anak sampai 10 orang lam satu famili...sebab?dulu cara idup sederhana...kos idup pun tak tinggi...dulu mana pakai lampin pakai dan buang...leh basuh seme...kalu umah orang tu bersidai jek kain lampin maknanya ada anak kecik la tu...

tapi skang...ermm...nak anak ramai kena fikir bajeting gak...perkara pertama kena lihat adalah kita punya sumber kewangan...cukup ke nak beli keperluan anak²...cam pampers...susu...pakaian, pelajaran dan semualah...satu lagi, yuran taska semua...itu kena fikir jugak...tetambah bagi ibu dan bapa yang bekerjaya kan...kalu ibu atau bapa pegawai yang berpangkat tinggi serta bergaji besar takpelah kan...sure² seme keperluan anak terjamin...ini idak...anak dua tiga...gaji setelah ditolak ditambah jadi baper sen jek yang tinggal...nak p bercuti ngan anak² pun tak mampu...dok umah diam² jelah...opss...aku akui anak2 bawa rezeki...

bukan apa...sebab skang aku lebih pentingkan KUALITI dari KUANTITI...sebab??? aku akan pastikan kualiti idup anak² terjamin, makan pakai cukup, pelajaran serta semuanya barulah nak tambah kuantiti...ni kuantiti banyak tapi tak berkualiti wat per kan...

hurmm...jangan ada yang terasa ye apa yang aku tuliskan...aku tulis ni dari sudut pandangan keluarga aku...mungkin keluarga yang ada 3-4 orang anak berpandangan berbeza...serta lebih berkemampuan dari aku ini...terus teranglah, aku skang tak berkemampuan nak tambah bilangan ahli...sebab???banyak sebabnya salah satu dari sebab bajet...yelah, yuran taska sebulan bagi dua orang anak pun dah RM510...tu lum dicampur dengan keperluan dapur, keperluan lain, hutang piutang yang nampak atau tidak...dan sebagainyalah...tambah tolak, tambah tolak adalah baki yang tinggal untuk ke bulan berikutnya...kira adalah jugak kan...yang paling penting spare wang tuk kecemasan...cam anak² sakit ke, apa ke...tu yang paling penting la kan...lelain???huwaaa...dah lama tak suping keperluan diri sendiri tau...bila nak beli jek, mulalah dok pikir dahulukan mana yang penting...so senang citer, hold dululah keperluan sendiri...takpe, banyak lagi masa...mungkin satu hari nanti tercapai jugak apa yang diingini kan...

notadijariku: hurmm...panjang plak aku melalut pepagi begini...motif???semalam ada la seorang kawan lama bertanya kan terus tanya sal anak² ni...rupanya nak 'jual' dia punya produk...eh bukan produk la, tapi nak suh aku dengar apa yang dia buat tuk tambahkan pendapatan...oopss...sorilah, sebab aku memang tak berminat menda² cam gitu...sebab aku takde masa dan takde komitmen...biarlah aku ngan cara idup aku sendiri...ko dok diam² sudah...pulak tu siap kondem² cukup ke anak dua orang jek...takmo tambah...rugilah tak tambah masa masih muda ni...erkk...tak paham aku...

19 comments

Thursday, May 06, 2010 9:02:00 AM

ehehehe aku setuju la dgn hang ttg anak tu...

kualiti bukan kuantiti...xde la anak2 terkilan kawan2 ada dia takde apa yg kawan2 ada....mula la nak meminta2 dgn org lain...

aku berkenaan soalan2 org tu tak tension sgt...sbb pk positif je...org ni takde IDEA nak berborak..ahahahahahha....so dia try nak berborak...boleh?

tapi aku tension dgn soklan 'kurus je ko ni, aa masalah ke?'

bagi aku 'hek leh mcm la ko gemuk ko senang hati....mcm la aku tak tau kan...' tapi dlm hati je..nak gelak pun ada gak....ye ar penanya soklan kadang2 tu aku rasa bangang...boleh tak gitu? aku bab ni mmg sensitip...kadang2 kita ikut keturunan gak...ada org jenis kurus, kurus la..kalo jenis berisi sejak azali..nak buat mcmane..kadang2 jadi kurus lepas beranak, kadang2 tak berubah....itu hormon memasing..

aku sendiri kalo tension di tempat keje atau di rumah ke...aku makan dan makan...aku rasa makan dgn cara tak tentu ni naik berat badan..

eh ter EMO dan ter PANJANG lak disini...ehehehhee

Thursday, May 06, 2010 9:09:00 AM

@~aSHa~
yeye aku setuju ngan ko...tu takpe lagi...kadang tanya soklan yang tak masuk di akal...tak sempat nak tafsir dah direjek...kan...kan...aku kekadang berfikiran positip gak sebab dah ada 2 anak kan...tapi kalu dah bertahun kawin takde anak, orang tanya gini, aku hangin gak...camlah takde soklan nak tanya kan...

Thursday, May 06, 2010 9:16:00 AM

a'a la.. da mcm aku baca 2 entry serentak..

pn izan tulis pnjg lebar..seterunya pn asha pon komen leh tahan bilangan patah perkataannya..

mungkin ni sesi luahan perasaan kot..aku x leh join ni..mintk maap ye tuan blog

tata

Thursday, May 06, 2010 10:01:00 AM

ye aku pun setuju gak nih.. sius wei setuju..
pun sama sll dpt soklan2 gini.."anak ko dedua boy kene la bunting lg utk gegirl lak" mmg sbnrnya cam xkisah kot nak membuntingkan diri ni.. tapi pk2 masalah kos kire hasrat dh jd (ada rezeki ada la, xda xpa).

pastu soklan lain lak.. "pe susah ank2 ko anto uma mertua kn senang tu" huhu mmg 'senang' xjg mana.. tapi sanggup ke tgk org tua jg berderet2 cucu?? wlwpun mertua aku yg berhasrat nk jg cucu2nya..

pastu soklan.. "ala anto jek la taska kn manyak".. hurmm soklan ni yg malas nk jwb nih.. kos taska lagi tinggi, pastu berkira dh tu xleh kurang harus bayo cukup2 ontime lagi..

tula di sebabkan utk memenuhi jawapan bagi soklan2 tu.. maka kami suami isteri mula membuat mcm2 kejaan.. aku jual kek maka hubby aku skrg jd PEMANDU TEKSI.. hehehe cian hubby aku penat keja.. hurmm...

Thursday, May 06, 2010 10:06:00 AM

tak habis2 ngan soalan yer..gitu la manusia.

Thursday, May 06, 2010 10:25:00 AM

@sevunation
ha ko takde kene mengena...dok diam2 sudah...tata...

Thursday, May 06, 2010 10:25:00 AM

@ayang
ada tanggungan yang, kenalah keje kuat sikit...

Thursday, May 06, 2010 10:26:00 AM

@Siti
dah dinamakan manusia siti...ginilah...

Thursday, May 06, 2010 10:41:00 AM

setuju tu izan..pentingkan kualiti drp kuantiti..kuantiti bleh ditambah bila2 perlu atau pun rasa kita dh ok dn kualiti anak2 terjamin..kalo rmai2 tp xberkualiti, salah kita juga nnt...

Thursday, May 06, 2010 11:11:00 AM

panjang plak ni. letih dh nk baca. xtau nk komen mende. kang aku tnye soklan kang, ko marah plak. hahahha

Thursday, May 06, 2010 11:11:00 AM

biasa la zan.. ada je la idea org nk sbk2 tanya kan.

Thursday, May 06, 2010 11:27:00 AM

izan..di hari jadiku ini..aku sedia memberikan komen di arena blog hg..hehehe..cam ya ya eee ja kan..pepun topik hg di hari kamis 6 may 2010 nih amat menarik..aku amat setuju ngan statement ko nih izan..lebih baik KUALITI DARI KUANTITI...

aku tak penah rasa stress berkaitan kawin..sbb aku kawin umo 23 je..then aku kawin2 je..bulan 12 (2004)..bulan 1 (2005) aku dh sah peknen..kira tak dan dan la..terus lekat..so tak presure...

TAPI YG PLG AKU PRESSURE SEKALI...BILA ORNG TANYA BAB BILA aku nak DPAT ANAK NO 2..time tuh la..aku rasakan..YA Allah..nak jawb..kdang2 malas..nak tak jawb..depa ingt aku nih tak proaktif..tp tuh la akhirnya.berkat usaha dn planning aku..dengan izinNya jua ku berjaya menggondol perut sekali lagi..syukur pada Allah..pasni aku beranak..kot orng tanya aku beranak lagi ka..jenuh lak nk jawab kan..sebuk betui...padahal kita tak penah amik port hal depa pung..amarah..sambil nyanyi lagu datok ct ngan kris doyonto..heheh

Thursday, May 06, 2010 11:34:00 AM

Phewww...panjang btul soalan² lazim ko, tapi memang betul apa yg di perkatakan tu dan soal pasal anak & bila nak tambah anak lagi tu org akan tanya sampai bila²...non stop.

Stuju ngan iz-ann, KUALITI lebih penting dari KUANTITI. Sekian ☺☺☺

Thursday, May 06, 2010 11:45:00 AM

@.:fyzz:.

fuh...berjela komen dari hang...nampaknya aku cam kena bukak topik lain dah ni...hahaha

Thursday, May 06, 2010 11:45:00 AM

@fiza
yeye...ada yang stuju...credit to fiza...clap...clap...

Thursday, May 06, 2010 3:24:00 PM

panjang kan izan..aku kan suka wat essay heheheheh

Thursday, May 06, 2010 3:40:00 PM

selalu tensen dgn soalan2 lazim terutamanya pasal anak tu.. kdg2 tu dorang x pikir kesan soalan dorang tu pada org len..
so,kenalah byk2 b'sabar...

Thursday, May 06, 2010 3:52:00 PM

@mawarbiru
sabarlah mawar...mulut tempayan leh ditutup...mulut orang???takkan kita nak p gam plak...

Thursday, May 06, 2010 4:23:00 PM

kalo bleh nak je gam mulut dorang tu...hehehe..
tu soalan sensitip tau...

Post a Comment