Monday, July 26, 2010

.:Ke Dusun Durian Di Besul, Jerantut:.

masih mud cuti hujung minggu yang lepas...ari sabtu ari tu, kami sekeluarga termasuk mak dan pakcik ke dusun milik keluarga adik ipar di besul, jerantut...memula berhenti makan tengahari kat umah adik di pekan jerantut tu, dalam jam 2 baru gerak ke umah mak mertua dia di besul...lepak² jap...dan kami disajikan dengan beberapa biji durian...pergghh...

dah rehatkan diri, kami polo adik ipar ke dusun milik keluarganya yang terletak berdekatan dengan rumah beliau..memula masuk dusun tu, aku memang teruja weii...sana sini depan belakang kiri kanan ditumbuhi dengan pokok duku seperti gambar di bawah....perghh...kali ni menjadi² musim si duku...meh layan gambar meh...

buah duku yang baru nak masak...kalu kulit dia kuning kehitaman baru masak sepenuhnya...kata mak aku...

ni lagi...

nengok...lebat² kan

ni jugak...geram jek nak petik kan...

tu dia...bertangkai²...

eh, ada pun gambar aku dan dik irfan di dusun tersebut...sebagai bukti...ni aksi berani mati ni....siap bergambar di bawah pokok durian lagi...ekekeke...

si hubby mulakan aktiviti menghalau nyamuk..sian dik irfan dan kakak...berbedan² badan mereka digigit nyamuk...nak sangat ikut p dusun kan...

nengok durian tu...rasa cam nak kait jek kan...hahaha...

sementara 3 beranak tu melepak, aku p kutip durian yang dah gugur disana sini...

dan dikumpulkan di satu tempat...

ni lagi duriannya...

sangat suka bila dapat mengutip hasil...nak harapkan dusun milik famili sendiri nan ado kan...ni pun tak abis lagi teruja ni...satu pengalaman yang menarik dapat kutip sendiri durian yang berguguran di dusun...hehehe...

ni hasil yang aku kutip²...di longgokkan di beberapa tempat...dan siap seme, baru kutip masuk lam bonet kete kat tempat yang dilonggokan...sudahnya, penuh bonet kete adik iparku itu...dah penat seme, baru pulang ke rumah...

sampai umah, mandikan dua beradik tu...pastu main² kejap ngan alya di dobok ni...berlipat² perut dia kan...geram ngan budak dobok ni...

sian dia...kena cubit ngan makde...

pastu barulah kami pulang...dan...ni hasil yang kami bawa pulang...mekasih banyak² buat tuan rumah...

so apa lagii...,makan timeee....

sangat suka dapat p dusun cam gini...puas hati kutip buah yang gugur, makan² sampai lebam...hehehe...

13 comments

Monday, July 26, 2010 2:32:00 PM

sedapnyer doyan... doyan fresh lak tu... meh sini sebijik..

Monday, July 26, 2010 2:38:00 PM

.:ita cutevirus:.
amiklah ita...banyak lagi kat umah tu...hehehe

Monday, July 26, 2010 2:42:00 PM

wow. gile ni. yg paling best dpt mkn kt situ wei. tp budak2 la tak selesa plak. yg duku tu bestnye kalo dpt yg manis2. mmg byk gitu kan buahnye. gile tul

Monday, July 26, 2010 3:11:00 PM

tengok n3 izan nie teringat pulak zaman budak2 dulu.. mcm tu la p dusun makan sampai muntah.. pastu mandi manda kat sungai.. waaaaaaaaa... sungguh rindu.. tapi skrg dusun dah tak de.. atuk dah jual.. huhu..

Monday, July 26, 2010 3:20:00 PM

uwaa...bestnya dpt melantak buah..

doyan..duku mesti fresh gila baru amik dr pkok ehh...

Monday, July 26, 2010 3:42:00 PM

Bestnya gi dusun, dpt mkn buah fresh.

Monday, July 26, 2010 3:57:00 PM

NAk DURIAN.~!!!!!!!!

oke sekian trime kaseh :)

Monday, July 26, 2010 4:16:00 PM

aku tak smpt nak tgk dusun kat kg ni...tlg tgk kan..rindu lak

Monday, July 26, 2010 5:07:00 PM

ya allah..
buah duku tu kegemaran saye tu..
malam ni kena pi cari jugak..
tak boleh tidak..

Monday, July 26, 2010 5:10:00 PM

pehh,baru sabtu lepas kitorg bantai doyan jugak,gugusan2 langsat tu buat aku geram

Tuesday, July 27, 2010 8:42:00 AM

tersedak tgk durian yg banyak..
eh..eh ada org dari raub bawak durian utk zue la hari ni..waaa...suka!

Tuesday, July 27, 2010 9:20:00 AM

kalau la rumah aku dekat... dah lama aku pegi menempel mintak durian... huh1

Wednesday, July 28, 2010 4:15:00 PM

eleh izan..ko tu tunjuk ajer kat aku..bila aku terliur ko tak antar pun kat aku kalau aku minta..jadi, ofismate aku jer layan aku..semalam dier dah bawak sumer buah2an kat dalam gambo ko ni..aku dah lantak sumernyer...so, aku tak terliur...tqvm....kuih cek mek pun sumer..dah ada orang bawak jual kat pejabat aku..hari2 aku beli...tima kasih..

Post a Comment