Tuesday, July 20, 2010

.:Sesiapa Yang Suka Makan Ikan Keli...Sila Baca Dengan Segera:.

hurmm...salam semua...ari ni aku puasa...momentum berblog agak slow la plak ari ni...eh kenalah bitau aku pose kat seme orang kan...hahaha...so pagi ni aku nak share citer sal ikan keli...aku dapat ni dari email...ekseli aku memang minat makan ikan keli goreng berlada...feveret ni...tapi skan bila dapat email ni aku kena investigate dulu sebelum beli tuk tau perbezaannya...tapi kan, camner nak kenal ikan keli kalu yang sudah dijadikan lauk...huwaa....meh la baca info yang aku dapat ni...

Perbezaan ikan keli (cat fish) memakan bahan haram dan halal

Haram ( Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal ( diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan,kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang danvitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
dan kalu ikan keli gergasi beso cam gini kan...korang sanggup tak nak makan...kalu mak???owhhh tak sanggup...silap² ikan keli tu telan mak...ishhh

nengok, orang ni pun cam tak larat nak angkat ikan keli ni
sumber gambar dari google image ok...

sekian...SHARING KAN CARING...

28 comments

Tuesday, July 20, 2010 11:27:00 AM

bluerkk.. geli gila tgk ikan keli besar..ikan keli kalo nk mkn yg dr sungai..kalo tau dr kolam belaan tak mkn terus..huhuhu

Tuesday, July 20, 2010 11:28:00 AM

malas baca. tgk pun malas. geli geleman aku. gile!

Tuesday, July 20, 2010 11:33:00 AM

.:mrs fiza:.
tau tak per...

.:noj:.
saper suh ko baca...aku suh ko nengok gambar jek

Tuesday, July 20, 2010 11:41:00 AM

hoiiiiihh... geli yg hamaaaaaatttt la kak... jadahnye... artikel jekk.. jgn bok gmbo mgelikannn.... haiiihhh

Tuesday, July 20, 2010 11:42:00 AM

ooo.. ini.. aku dah penah dapat emel ni.. jadi aku memilih ikan yang halal saje.. insyaallah...

Tuesday, July 20, 2010 11:43:00 AM

salam perkenalan...br minggu lepas sy ada beli ikan keli..tnye mak cik yg jual tu dia kata melayu punya..masa nk cuci ikan tu dah berdetik dlm hati nape byk benor lemak..bila goreng ikan tu meletup2...ya allah..terus sy buang smua...tobat pasni tk mau beli dah ikan keli....eeeeeee....

Tuesday, July 20, 2010 11:52:00 AM

.:anna:.
dah tau geli, yang ko p nengok wat per..lempang kang

.:echa:.
haah, dpat dari email...saje nak share...aku tak bis khatam lagi nak nengok mana halal mana haram ni...

.:Latina:.
salam ukhwah...
owhh ye ke...terus buang ek...hurmm...bahye kan gitu...ishhh...takut mak...pasni tak makan dah ikan keli...

Tuesday, July 20, 2010 11:58:00 AM

mak aiii gelinya...
zue pon suke ikan keli.tp penah dapat info tu dalam email gak..so lepas ni kena berhati2..xleh beli kat pasar dah sbb x pasti sumber dia.p minta dgn bapak je..kui kui..apa guna bapak ada kolam ikan keli kan :p

Tuesday, July 20, 2010 12:03:00 PM

abes klu dh siap msk mne tau bentuk die...huuuu aku dh lme x mkn ikn keli sjan MIL ckp kpala ikan keli tu cam kpala ular...huwaa...dl2 peberet aku ikan ni...pancing kt parit dpn umh jek...djamin halal...heeeeeee

Tuesday, July 20, 2010 12:05:00 PM

takkan nk tanya peniaga kedai mkn beli kt pengusaha ikan keli islam ke tidak. patutnya tokei kedai mkn kena amik tau bab2 mcm ni sbb dia yg sediakan mknn utk pembeli mcm kita.

klu was2 better jgn beli.

Tuesday, July 20, 2010 12:07:00 PM

.:deelira:.
wahhh...kata kat bapak nak sikit...lalala...

.:mrs ecam:.
tulah tu...tangkap sendiri kan bagus...leh makan tanpa waswas..

.:afne:.
aku setuju ngan ko...peniaga kena lebih alert pasal menda gini kan...jangan dok pikir untung jek...

Tuesday, July 20, 2010 12:12:00 PM

bela sniri lg sng bg yg suka sgt ikan keli...tiada was2...

tp ai pon suka mkn.. pki belasah je beli...hikk

Tuesday, July 20, 2010 12:32:00 PM

ergghhh... mmg tak brape makan ikan keli... ntah... geli...

Tuesday, July 20, 2010 12:39:00 PM

sbtu lepas aku ikt mak aku g pasar aku suh bli ikan keli tp mak aku xmau sejak dari berita ikan keli babi aritu kan mmg mak aku dah xmasak kt umah
tp mmg la...asal goreng je sure letop2

Tuesday, July 20, 2010 12:47:00 PM

.:fieza79:.
takde tanah nak bela sendiri...huhuhu

.:ejaMaria:.
sib baik ko tak obses kak...so ko terhindar dari perasaan waswas ni...hehehe...

.:nana:.
aku dah lama tak beli ikan keli ni weii...lepas ni aku tak beli dah kut...waswas la...

Tuesday, July 20, 2010 12:56:00 PM

owhhh... kene hati2 la skang... tp ikan keli tuh peberet tau... huhuhu!!!

Tuesday, July 20, 2010 12:59:00 PM

.:zue@annaleeya:.
tulah pasal...feveret saya juagk...ishhh

Tuesday, July 20, 2010 1:13:00 PM

ermm ada juga ye ikan halal haram kan? mmg x makan ikan2 sungai pun..

Tuesday, July 20, 2010 1:41:00 PM

ikan keli biasa pun, tak makan..apatah lg ikan keli sebesoo itu...weeeii..taknak..!

Tuesday, July 20, 2010 2:52:00 PM

besonyeeeeeeee


huhuhuhu

Tuesday, July 20, 2010 5:39:00 PM

Cemmana org yg tau kelainan ikan keli halal dan tak halal tu buat research eak?? Kalau dah masak camner nak beza.. selak² sambal dan cili² dulu bleh nampak ker?? Errrr???

Wednesday, July 21, 2010 11:50:00 AM

geliiiiiiiiiiiii..aku mmg tak makan ikan keli...yuck ikan keli yg makan sisa babi..tidakkk..yg ikan besar kt bawh tuh lagi la..tgk perutnya..ewww.

Saturday, July 24, 2010 3:15:00 AM

jom singgah ke blog ikan keli... :)

Thursday, November 04, 2010 11:58:00 AM

ada contoh gmbr kepala ikan keli bentuk V? yang dalam ni bentuk U kan?

Thursday, November 04, 2010 11:58:00 AM

er,,.
torpedo tu apa?

Anonymous
Thursday, November 04, 2010 1:43:00 PM

semua ikan keli goreng pun meletup jugak, mane ade tak meletup.

Tuesday, November 23, 2010 1:09:00 PM

dulu aku suka .... tah nape sejak akhir2 ni aku dah tak suka ... geli ...

keli ke yg besar tuh ikan baung je ...

Wednesday, January 05, 2011 12:23:00 PM

Ikan keli tu dah besau kobau...sodap dilapah2...

Post a Comment