Wednesday, August 18, 2010

.:Derma Darah:.


owhhh program derma darah ni diadakan di jusco cheras balakong pada ari sabtu yang telah berlalu...masa lepas kami sekeluarga ke Menara Kuala Lumpur sebelum puasa itu hari....


dan salah sorang pendermanya adalah my hubby...ni kali ke berapa tah dia menderma...bagus...bagus...

huhuhu....siap buat peace lagi tu...layannnn...

sementara menunggu abi derma darah...dak irfan layan mata...ngantuk dia, seharian berjalan...

ekseli masa derma darah tu, aku nak je cek anak² aku ni darah apa...sebab masa lahir ritu terlupa nak cek...aku darah jenis O...manakala si suami darah A...dan surelah anak² akan berdarah A atau O...dan yang pasti, aku ni penderma universe...uhukss...kira oklah tu...tapi kalu darah jenis AB plak penerima universal...hehehe...yang sedihnya...aku bleh menderma darah kepada suami jika dia memerlukan...TAPI...malangnya hubby BUKANLAH PENDERMA darah kepada darah jenis O macam aku...huwaaa...

******************
Rahsia Di Sebalik Jenis Darah

KUMPULAN DARAH ‘O’
Ini adalah jenis pemimpin. Saat melihat sesuatu yg diinginkan, org dgn kumpulan darah ini akan berusaha mencapainya. Anda juga termasuk trend-sitter, setia, punya daya juang tinggi dan percaya diri yg kukuh. Kelemahan anda adalah mudah cemburu, agak sombong dan cenderung amat kompetetif.

KUMPULAN DARAH ‘A’
Anda suka keselarasan, kedamaian dan organisasi. Boleh bekerjasama dgn baik dgn org lain, peka, sabar dan penuh perhatian. Namun kelemahan anda adalah tidak boleh melakukan sesuatu dgn santai dan cenderung keras kepala..

KUMPULAN DARAH ‘B’
Anda punya tabiat keras dan individualis, suka terus-terang tanpa memikirkan org lain dan melakukan segala sesuatu dgn cara sendiri. Namun anda juga kreatif & fleksibel & boleh beradaptasi dgn mudah terhadap situasi. Namun kelemahan yg anda miliki adalah cenderung terlalu mandiri, yg boleh merugikan..

KUMPULAN DARAH ‘AB’
Dingin dan terkawal, makanya tak menghairankan teman menjadikan anda sebagai tpt berkongsi cerita, terutama urusan perasaan dan hati. Anda dilahirkan utk menghibur org lain secara semulajadi. Namun sayangnya anda cenderung moody dan sukar membuat keputusan, kadang-kadang boleh menyakiti hati orang lain.

******************************
Darah O
*Merupakan kumpulan darah yang tidak mempunyai sebarang antigen tetapi mempunyai antibodi di dalam darah
*Darah jenis O ini hanya boleh menderma kepada semua kumpulan darah (A, B,AB dan O) dan hanya boleh menerima darah jenis O sahaja

Darah A
*Merupakan kumpulan darah yang mempunyai antigen A dan antibodi B
*Darah jenis ini boleh menerima darah dari jenis A,AB dan O sahaja
*Manakala darah jenis A pula hanya boleh menderma kepada kumpulan darah jenis A dan AB sahaja.

Darah AB
*Darah AB merupakan satu kumpulan darah yang tidak mempunyai antibodi tetapi mempunyai antigen A dan B
*Kumpulan darah AB hanya boleh menderma kepada kumpulan darah jenis AB sahaja
*Manakala darah jenis ini pula merupakan penerima universal dimana darah AB boleh menerima darah dari kumpulan darah yang lain.

Darah B
*Merupakan kumpulan darah yang mempunyai antigen B dan antibodi A
*Darah jenis ini boleh menerima kumpulan darah jenis B,AB dan O sahaja
*Manakala darah dari kumpulan B hanya boleh menderma kepada kumpulan darah jenis B dan AB sahaja


****************************************

notadijariku: owhhh citer sal derma darah ni...teringat aku akan satu cerita masa kat  itm dulu...masa belajar dulu, aku amik kokurikulum PBSM...so tiap ada festival di kolej, PBSM akan mengadakan kempen derma darah...dan aku akan jadi urusetia...dan teringat aku pada seseorang...sanggup derma darah buat kali pertama, semata² kerana aku urusetianya...hahaha...walhal aku pun lum pernah derma darah ni...ekekeke...hurmm...semua itu adalah kenangan...tanpa kenangan, maka tiadalah hari ini kan...daaa....

19 comments

Wednesday, August 18, 2010 8:04:00 AM

walau ko darah O dan suami darah A...anak mmg boleh jadi B, AB...tak caya tanya doktor..

masa doktor cek darah anak aku dulu..dia yg bgtau..tak semestinya anak akan ikut darah ibu atau bapa...ia maybe jadi berlainan

darah danish sama dgn aku..bb tak sempat cek

Wednesday, August 18, 2010 8:10:00 AM

asha
owhh ye ke gitu weii...tak tau la plak...nantilah cek darah derang...senang...sebabnya mak aku darah B...arwah ayah darah O...so aku memang ikut darah arwah ayah...dan adik beradik rasa aku darah O jugak...

Wednesday, August 18, 2010 8:27:00 AM

kenangan lah yang menjadikan kita seperti hari ini..:)

aku darah O..:)

Wednesday, August 18, 2010 8:31:00 AM

azim
ha bagus bagus...lepas ni aku cari hang bila aku memerlukan penderma...ekekeke...dah jumpa sorang...:P

Wednesday, August 18, 2010 8:43:00 AM

hahahahaha kak, kita berdua sama la.. naman blh derma kt ai sbb dia O, tp ai tak leh derma kt dia sbb ai A... hahahahahahaha cian betol

Wednesday, August 18, 2010 8:48:00 AM

aku pon darah o.. tp mak darah ab , daddy darah o..

aku pon same mcm daddy..

bile cite psl darah..tetibe jadi gemuruh..haha..x bleh blah la ngn darah ni..apehal tah

Wednesday, August 18, 2010 8:57:00 AM

eh betul ke darah anak tak semestinya sama jenis ngan darah parent... nak kena check ni..
darah ain jenis A n ciri2 orang darah jenis A tu adalah sikit2.. hehehe

Wednesday, August 18, 2010 9:03:00 AM

.:mrs fiza:.
lor, terbalik la plak...

.:sevunation:.
kim salam dedi ek..

.:ain:.
tak tau la...tu kata nya si asha...

Wednesday, August 18, 2010 9:10:00 AM

Btul ckp asha..mama papa aku bedarah O ye..tp aku tiba2 darah A plak..mcm pelik..tp stiap kali ade derma drh msti aku cek n tanye..dan jwpn dorg mcm doc yg ckp tu..tak semestinye mak bpk drh O ank pun dpt drh O..

Wednesday, August 18, 2010 9:13:00 AM

umilia
eh ye ke...ke ko pakai darah orang lain kut...:p

Wednesday, August 18, 2010 9:19:00 AM

ngerinye wei... aku darah O. my hubby B. gabungan O + B ni la yg selalu menghasilkan anak2 jaundice. ceh. wei patutnye masa ambik darah utk jaundice dulu, aku suh dokter cek terus jenis darah anak aku. lupa betul la. haiya

Wednesday, August 18, 2010 9:23:00 AM

noj
takpelah, ko cek tuk anak no dua nanti...jangan lupa plak...wahh ko pun darah o gak...yess kita geng...

Wednesday, August 18, 2010 9:59:00 AM

kak..org pun darah jenis O.. (^__^)

Wednesday, August 18, 2010 10:06:00 AM

xpe zan..kya pon O.. rase nyer skluarga O kot... dah rezki.. Darah O senang dapat..hehe

Wednesday, August 18, 2010 10:23:00 AM

takper izan..nanti aku kasik darah aku yea..coz darah ai pun O jugak..

actually..my hubby pun O dan telah dipeksa..aqil pun O..cumanyer tak tau lar kami nie O+ or O-...tue tak tau detail...

Wednesday, August 18, 2010 12:30:00 PM

Jenis darah aku AB positif..
tapi dulu darah aku AB NEGATIF..siap dh nak buat medic alert bagai nih. cmne ehh leh bertukar aku pun tatau la.. doktor pun cakap miracle..mmg ada kes tapi 1 dlm 1000. masa time ngandung nasrul dulu la doktor cakap darah aku dah bertukar kepada AB positif..berkali jugak la aku ke lab nak confirm darah aku nih alhamdulillah syukur positif akhirnya..
ohh nak tau apa masalahnye kalo seseorang berdarah negatif?? sila ko google yeh.. hehe

Wednesday, August 18, 2010 12:50:00 PM

saye pun o+. Boleh la sama2 menderma.. tapi.. saya takut jarum.. teringin nak derma tp eee takot laa.. huhhu

Wednesday, August 18, 2010 4:25:00 PM

anum...o-ve tu selalunye org berketurunan india ye cik anum


selalunya melayu tulen positif...

kalo suami darah jenis negative, isteri darah positif pun ada sumthing skit kepada anak.....tapi ini semua keje Allah..kalo dia nak bagi dugaan kat kita tak kira negatif ke positif..

sbb mengikut formula

positif + positif = positif
positif + negative = negative..

ni formula maths..tapi boleh diguna tuk dlm sains...

mmg betul tak semestinya darah kita ikut darah parent..sbb darah AB leh pecah ke darah a dan darah b....begitu jguak O..penderma..yg boleh masuk mana2 darah..

aku pun penderma ni..ehehehhee..

Wednesday, August 18, 2010 4:28:00 PM

begitu jugak dengan pemakanan
tak leh campur ion positf dan ion negatif..

makanan darat + laut/sungai = negatif...

wah jadi doktor lak aku ni


mmg aku bercita2 nak jadi doktor kan...ehehehhehehehehehehehehe

Post a Comment