Wednesday, August 4, 2010

.:Siyes...Aku Tak Paham...Apakah???:.

salam semua...korang masih ingat tak dengan entry INI...aler pasal bil air dan api yang negatif tu...dan ni nak citer satu perkara yang aku rasa cam tak munasabah jek...dek kerana bil bulan lepasa adalah negatif kan, dan bil bulan ni sangatlah aku terkejut melihanya...terutamnay bil tnb ok...siyes, cam tak masuk akal pun ada...ok...dulu masa aku onkan chest freezer tu, bil api kat umah memang melambung..dalam RM40-50 lebih jugak berbanding dengan rate biasa sebelum aku on kan freezer tu dalam RM30++ jek..so dek kerana tak tertahan dengan kenaikan yang agak mendadak bagi kami, so aku telah offkan chest freezer tersebut..

tapi kan, yang aku herannya...mengapa bil api itu telah menjadi sebanyak RM67.15 seperti yang tertera di bawah untuk bulan ini...so dimanakah silapnya???huwaa...banyak tu...cam aku ni pakai ekon jek kat umah...huh...

dan sib baik bayar sebelum 1 September...so tunggu gaji bulan ni la baru bayar...sob...sob...

korang rasa camner???salah kira kah atau itu memang amaun yang perlu aku bayar???erkkk...

16 comments

Wednesday, August 04, 2010 11:54:00 AM

aku punya bil air kat umah kuartes tu rm18 hinggit...

pelik, ada mambang ke mandi kat umah aku tu?

Wednesday, August 04, 2010 11:58:00 AM

hehehe jgn buat tak ingat plak musim bola baru saje berlalu. tnye laki ko yg tetiap malam ngadap bola tu. :p

Wednesday, August 04, 2010 12:00:00 PM

.:nowa:.
erkkk...bil air kat umah aku bulan ni hanya RM14 jek...ko tak dok situ persal mahai weii...
sure ar tul tu ada mambang tido umah ko ...mandi wajib segala...

Wednesday, August 04, 2010 12:07:00 PM

ct pun pening gak..apsal bil api kat umah mahal rm40-50 sejak duduk sini...air-cond xda..yg ada semua kelengkapan basic mcm tv,peti ais, mesin basuh, pc yg lain benda2 kecik kat dapur..xda yg lain dari lain...

Wednesday, August 04, 2010 12:10:00 PM

tu boleh tahan lagi wei.. bil aku bulan ni adalah seratus lebih... memang buat aku hangin je.. aku rasa dia kira dengan jiran sekeliling ni.... apa banyak sampai seratus lebih...

Wednesday, August 04, 2010 12:12:00 PM

ko byk basuh baju kot ...

cam aku hari tuh .. MIL aku dtg umah 2 minggu ..menjaga fahim ....
bil air aku RM60++ bil api RM90++

Wednesday, August 04, 2010 12:14:00 PM

.:noj:.
eh takkan lah...sebab jarang benar itu berlaku noj..kata jek nak layan bola...alih2 layan mata..

.:SiTi:.
eh siti pun kena gak ek...mahai kan..pe yang derang caj tah..haihh..

.:echa:.
masalahnya ini tak leh tahan weii...mahai..tapi aku rasa, kes ko lak, memang kut dia kira yang jiran2 sekali kut...

.:eima:.
kalu aku rajin basuh baju, sure bil air pun nek...tapi bil air menten jek...around RM10-Rm15 jek sebulan...haihhh...

Wednesday, August 04, 2010 12:19:00 PM

ermm..aku rasa zan, cuba ko tanya si kakak tu..takut dier on laptop tengok cd upin n ipin tanpa henti..ko lak tak tau..aku memang dah lali kalau bil umah aku rm150...dah kebiasaan tiap2 bulan macam tu...tapi logiklah coz bilik mak ayah aku ada ekon..tapi pelik lak..duk sampai 8 orang termasuk anak2 aku..bil air baru rm3.52 sebulan..pelikkan...

Wednesday, August 04, 2010 12:30:00 PM

air sye free....x pnah bayo bil air tp klu bl api mmg banyok lah...40.++...x pki ekon...lampu pong x on slalu...kje kuo 6.30 blk kol 7.30 mlm....x tau la pesal mhl sngt....huuuuuuu

Wednesday, August 04, 2010 12:37:00 PM

a'a banyak juga tu kan..
cuba check dengan TNB.. yerla kadang dorang pun salah kira juga.. walaupun guna sistem.. silap 1 nombor pun boleh bbeza kan..

Wednesday, August 04, 2010 12:47:00 PM

perihal bil api dan bil air ni mmg x jelas tau.bil api umah zue masa mula2 pasang ekon 40++ bulan kedua 60++ bulan ketiga 40++ balik.padahal pakai ekon sekata je. pastu bil air plak..sampai 3-40inggit .biasa dulu pakai air sebulan biasa 5-6 inggit je tau.pastu dalam bil tu siap tulis..subsidi kerajaan RM30..patut bayar RM10. apakah subsidi kerajaan itu? xde maknanya bil air sampai puluh2 ringgit.

Wednesday, August 04, 2010 12:51:00 PM

tnb mcm hampeh ni..senang jek dia cas dulu bil untuk bulan depan..padahal malam pasang satu lampu jek...puttrajaya memang masalh api dan ir..tggu lah lepas ni..tahun 2012..air dah x der dah di ptjaya dan k.L..lepas tu pakat la manji JUNUB ngan wajib TAYAMUM jek..

Wednesday, August 04, 2010 1:47:00 PM

huh bil 67 hengget tu sama mcm umah aku sebab??sebab pakai ekon nyesal aku...klw tau dulu suh je tuan umah lama bawa ngan ekon2 sekali gile bapak mahai bil bila ada ekon kan

Wednesday, August 04, 2010 2:22:00 PM

bil air sy sokmo free kekekekek

kak ko tak tau ke bil tnb yg betul2 sekali dalam 3 bulan. another two months adalah approximate base on previous used.

Kire mcm kata la april dia cas ko 40. 40 tu sbenarnya approximately je, next month dia bagi bil yg betul2, kalau on april tu dia terkurang caj dari actual used, dia akan cover kat bil may. kalau dia terlebih caj kat april pulak, dia akan tolak from bil may tu. lebih kurang gitu ar.

setau aku mmg gitulah sbb tu aku xberapa heran sangat kesengetan bil tnb bila sampai. janji aku bayr. tp kdg2 aku lupa. kahkahkah.

Wednesday, August 04, 2010 3:03:00 PM

kak izan:betul ckp wanie tu...TNB putrajaya mmg wat gitu..dulu sy xduk umah 2 mggu tgk2 bil rm40++ padahal xde org guna...dieorg buat keje mcm mana pun xtau..kwn sy penah komplen n dieorg dtg check blk tp tgk2 lg mahal dari bil yang dieorg check sebelum tuh..pelikkan?

Thursday, August 05, 2010 11:27:00 AM

hah, gua nampak alamat...nnt gua GPS lu.

Post a Comment