Wednesday, August 11, 2010

.:Solok Lada:.


ishh...baru tengahari ni...lam kepala macam² dok mikir pe nak masak juadah tuk berbuka petang nanti...hehehe...ahhh sudah...tetiba teringat pada solok lada mak di kampung...ishh...nak balik kampung berbuka sama mak, bajet tak berapa nak mencukupi...tunggu gaji ni la gamaknya...uhukss...ekseli kalu tibanya bulan puasa, solok lada ni salah satu menu wajib yang selalu mak buat...dan ada yang mak buat tuk jualan di param ok...

aler, aku dah cam teringin ni...so petang semalam ingat nak ke pasar tani mencari lada di bawah ni...tapi...dok mikir, mesti ramai yang serbu pasar mencari stok tuk wat juadah bersahur dan berbuka, aku kensel jelah niat di hati...hehehe...nenantilah ajak hubby ke pasar borong...beli kat sana lagi banyak pilihan kan...tul dak???

kalu nak wat solok, hanya lada cam kat gambar di bawah jek sedap digunakan...kalu lada merah tu tak sedap la...tak rasa sangat cam solok tau...hehehe...

Bahan2:
lada solok
kelapa~~pilih yang agak muda sket~~
isi ikan selayang/sardin/selar
bawang merah
garam
gula
lada hitam (penambah perisa katanya)


aler, teringinnya nak makan solok lada ni...haihh...kena buat jugak nanti...hehehe...

sekian...berpuasa kena tahan segala napsu ye...takat ni, aku takdelah bernapsu habis bila nengok gambar makanan...melainkan makanan itu memang aku teringin makan sejak dulu lagi...mau tak kecur air liur aku ni...haihhh....

10 comments

Wednesday, August 11, 2010 12:40:00 PM

aku masih bertabah. sedap gak solok lada ni kan. tp tak berahi sgt sampai nk buat. tapi mungkin akan membelinye. hehehe

Wednesday, August 11, 2010 12:50:00 PM

camna nak buat nya izan

Wednesday, August 11, 2010 1:56:00 PM

waaaaa... sedapnya solok lada. aku baru this year pandai makan. tu pun adik aku ajar makan dgn nasi kerabu.. weh, lada camtu mcm jarang jumpa jer.. pastu dah sumbat ikan tu watpe? kukus ek lada tu???

Wednesday, August 11, 2010 2:04:00 PM

solok lada mak aku paling sedap dlm donia heheh nk buat sendiri aku xreti

Wednesday, August 11, 2010 2:12:00 PM

hmm cam nak kena carik je petang ni. HARUS ni!!

Wednesday, August 11, 2010 2:20:00 PM

mmm... akak suke solok lada ni, tp mmg tak pernah dan tak akan buat... dah akak sorang je yg makan... nak buat tak berbaloi... beli je la...

Wednesday, August 11, 2010 2:21:00 PM

.:noj:.
heheh...kenalah buat...baru puashati makan

.:ibu amirul:.
erkkk ain tanya saya ke???tak susah pun...senang jek..

.:mrs hakim:.
dah sumbat ikan tu bagai...buh lam piok...buh santan sikit...pastu masak jelah cam biasa atas dapur..

.:Nana:.
aler kalu gitu aku pun nak cakap yang solok lada mak aku terbaekkkk weii...hahaha...

.:deelira:.
weiii ko ni mudah tul terpengaruh...haihhh

Wednesday, August 11, 2010 2:56:00 PM

kak zan...nak lada solok yang kak zan uat...nyumm2...heeheehee...

Wednesday, August 11, 2010 2:57:00 PM

hehe..

sama la ngan ena. setakat ne belum lagi terangkat nafsu tengok makanan.. masih peringkat tepu lagi ni sampai nak masak pun tak tahu apa lagi balik nie.. uhuhuh..

Wednesday, August 11, 2010 3:53:00 PM

aku kalau bab makan mmg kalah kak! hehe

Post a Comment