Wednesday, September 22, 2010

.:Tolonglah...Aku Dah Tak Tahan!!!:.



salam semua...dah abis dah citer raya takat ni...sok² tak tau la lagi...memandangkan jumaat ni ada jamuan hari raya opis aku kan...hahaha...klah, takmo citer panjang, straight to da topik..ekseli aku nak mohon bantuan kengkawan di luar sana...ada tak sesapa yang tau, gimana nak ubati penyakit yang selalu bersin...mungkin hampir jerumus kepada RESDUNG kut...sebabnya aku ni lah...alergik tul ngan bauan atau apa saje...bayangkan..



-bangun tido aku leh terbersin
-terbau bauan yang tengit pun aku leh bersin
-habuk apa tah lagi
-bila sejuk pun leh gak bersin
-kekadang terbersin tanpa tau apa punca sampai pedih giler idung ni...

yang aku muskil dan peliknya, kalu bersin kejap² takpe...ni sekali bersin dalam 9-10 kali la weii...siyes, sakit giler idung aku...sampai ke kerongkong la...cam nak selesema pun ada...tapi takde lak selesema...hanya bersin tahap kronik...

dan baru² ni menjadi lebih kronik...leh dikataka setiap masa bersin...adehhh...sakit idung weii...tetambah kalu bersin yang tak menjadi...sampai berair la biji mata aku ni...huhuhu...so pada mereka-mereka yang ada jalan penyelesaian, tolonglah aku ini...sungguh² aku perlukan bantuan...sob...sob...

notadijariku: baru pas bersin masa dok up entry ni...adehh...

20 comments

Wednesday, September 22, 2010 1:13:00 PM

loooorrr.. ape ke parah resdung akak ni... dlu kan penah tgk org tu resdung tp x penah gi berubat... makanya, organ dlm hidung die adalah ROMPONG.. ckp pun sengau... baik pegi cepat berubat kak...

asap2 tu x bagus ye.. sbb boleh menybabkan radang paru2..sile take note!

Wednesday, September 22, 2010 1:18:00 PM

@anna
adehh...ni takut ni...
ko jangan la takutkan akak anna
nak berubat camner tu??
sila kasi sajesyen...
siyes, ini memang kronik...tolonglah saya...sob...sob

Wednesday, September 22, 2010 1:21:00 PM

bapak sedara saye pun macam ni jugak..
dia pi berubat la.buang resdung tu dan pantang dalam bab makan2 ni..makanan laut dia tak makan.
resdung tak boleh di biarkan
sebab dia makan dalam.nanti jadi belopak dalam hidung kita ni..
jangan harapkan sangat produk2 kat kedai tu..
kena pi jumpa yang pakar..

Wednesday, September 22, 2010 1:31:00 PM

@diana
ye ke diana...adehh...
kena wat perubatan tradisional ke camner..
adehh...siyes la...kronik smpai sakit idung segala la...

Wednesday, September 22, 2010 1:32:00 PM

aku sama mcm ko xleh habuk2 skit sejuk2 skit mula bersin mmg aku ada resdung pon
kwn aku kata ubt resdung sendayu tinggi elok tp xpenah try lak

Anonymous
Wednesday, September 22, 2010 1:34:00 PM

akak kbtulan adik sy bru pegi buang lendir dr idung die ri2, die resdung tahap ape x tau.. sgt parah smpaikan bersin die bau sgt busuk, mcm2 ubat da buat.. rsenye baik akak try yg 2, tp kne thn sket la sakit, tp kn nk baik... pas 2 kne pntg mkn...

Wednesday, September 22, 2010 1:39:00 PM

pegi klinik la... cakap je kerap bersin... biasanya doktor akan kata alergik... nnt dia bagi ubat makan ngan titis hidung... biasa nya doktor akan suruh pantang makan sesetengah benda yg bole merangsang alergik... pastu mmg doktor akan suruh jauhkan diri dari karpet dan binatang yg berbulu cam kucing...
akak ubat tradisional ni kureng sket... tak de idea nak suggest...

Wednesday, September 22, 2010 1:39:00 PM

@Anonymous
adehh...saper ni???
sila la introduce yourself...
buang lendir tu kat mana ye???

@Nana
weii samalah, kalu cuaca sejuk atau aku kesejukan, memang kompem bersin la...huwaaa....

Anonymous
Wednesday, September 22, 2010 1:54:00 PM

kak izan kima la, hehe.. em mase adik sy buang 2 kt kampung, baru lg mase raye, tp kt sini2 tmpt2 cm pemata hijrah ke(2 tmpt yg mahl la sbb title kot), tp adik sy pg tmpt cm karnival2 2, pas 2 die biase buat cam dkt booth2 klau ade karnival U ke, cm 2 la.. sbb adik sy 2 resdung thp mlpau smpi ade nanah da.. kos die dlm rm50-70 dpnds la..

Wednesday, September 22, 2010 1:55:00 PM

aku rasa better check moden dulu ...gi jumpa pakar ENT ... klu kompom sinus ade le ubat nye ... dulu aku resdung gak ...pg mesti bersin, selsema slalu, sakit kepala, sakit otot² kat muka area pipi tp hidung ngan dahi, naik biji² cam jerawat dlm hidung ngan biji halus kat muka paling byk kat kaw hidung ...

pas jumpa pakar ...mkn ubat ... sekali je amik ubat pas tu terus elok cam sekarang... tak de le naik² biji bagai dah .....

Wednesday, September 22, 2010 1:56:00 PM

salam...

saya pun ada resdung gak. nak kata teruk tu tak tau la nak kata... tp kadang2 tersumbat gak la sebelah lubang idung nih... hehe

so, cara yg saya selalu amalkan, setiap kali nak mandi or berwuduk cuba tadah air kat tapak tangan, pastu picit salah satu lubang hidung, then sedut air tu melalui lubang hidung yang sebelah lagi tu...

pastu hembus sekuat hati... ulang langkah yang sama utk lubang idung lagi sebelah tu... amalkan setiap hari terutama pas bangun tido & sebelum tido...

InsyaAllah, kurang la sket resdung tu... Selamat mencuba...

Wednesday, September 22, 2010 2:16:00 PM

mesti masa ko buat entry terbersin2 kan....

try la tanya doktor dulu wei...

Wednesday, September 22, 2010 2:16:00 PM

@Anonymous
lor kima ke...len kali tulislah nama...anon2 ni manalah akak kenal dik...
owhh ye ke, murah gak ar gitu ek..ti nak cari la...

@eima
weii...ENT tu apa...

@lady salwa
mekasih ye wak atas petua tu...

Wednesday, September 22, 2010 2:18:00 PM

@asha
aler aku tanya ko tak leh ke...
dulu kan cita2 ko nak jadi doktor jugak..adehhh

Anonymous
Wednesday, September 22, 2010 2:36:00 PM

hehe.. da 2 sy xde blog tepakse pkai anonymous lupe lak nk introduce.. ha murah je.. akak sy pon pnah buat taun lps, tp nmpk la kurgnye, kami ni bradik resdung tegar..haha sy je x wat lg takot.. tp akn wat gak kot..

Wednesday, September 22, 2010 2:57:00 PM

Aku pon mcm tu jugak, memang seksa bila hidung sensitif sgt nih. Tapi sejak aku mkn acid folic, ada kurang sket lah.

Wednesday, September 22, 2010 3:26:00 PM

izan..kena g berubat nih kalau x..nak buat keje pe pun x selesa kan..

kalau resdung..rawatan tradisional berkesan kot..

moga jumpa penyelesaian..

Wednesday, September 22, 2010 4:00:00 PM

masa bace entry ni... dengar ada orang bersin kat hujung sudut nun.. hihihi.. sabar ekk kak!!

Wednesday, September 22, 2010 8:20:00 PM

erm intan ada dua cara..cuberlah nie petua..yg pertama setiap bagi cuber tadah air yg megalir kat tapak tangan n sedut sambil selawat..sbb intan dah buat dulu..n cara kedua gunalah lampu garam yg intan jual mmg berkesanlah...sket..

Thursday, September 23, 2010 11:10:00 AM

aku pernah baca kot..bila kita amik air sembahayang...hg sedut air sembahyang lam idung sampai rasa naik kt kepala..mmg mujarab..coba la..
idak pun jmpa pakar la ..takut gak tuh...bahayes..

Post a Comment