Wednesday, October 27, 2010

.:Kata Orang Berpantang Maut Sebelum Ajal:.


salam semua...selamat pagi...hurmm...pepagi ni aku nak citer sal satu kejadian petang semalam...ekseli kejadian ini berlaku petang ahad lepas bersamaan 24 Oktober 2010 tetapi malangnya aku baru mengetahui berita tersebut pada petang semalam...itu pun bila ternampak ada lori besar menurunkan bahan bukti...

alkisahnya petang semalam masa aku on my way to home, kat basement parking, ternampaklah lori besar dok sibuk menurunkan sebuah kereta yang agak remuk...hati mula tertanya...kereta DCA manakah sebab nampak itu adalah kereta jabatan aku...tapi aku tak tau cawangan mana...dan terus aku bertanya kepada mereka yang ada disitu...dann...barulah aku tau, rupanya kereta jabatan dari DCA Terengganu...

perghhh...aku mula jadi berdebar²...terus bertanya lagi...sapekah pemandunya...sebab setahu aku pemandu kat sana amatlah aku kenali...seorang sahabat yang aku dan suami kenal semasa sama² berkursus di PD dahulu...lantas no telefon sahabat tersebut terus didail...

dalam perbualan yang berlangsung lebih kuragn 10 minit (aku nak cepat balik amik anak²...hehehe) maka tahulah aku, memang dia yang pandu kereta tersebut...dan kejadian itu berlaku di Lebuhraya Pantai Timur berdekatan dengan Temerloh pada 24 Oktober 2010 jam 4:30 petang dan cuaca pada masa itu hujan turun dengan lebatnya...sahabat ini membawa 3 orang opismate dia yang dijadualkan mengikut kursus kewangan di KEMENTERIAN PENGANGKUTAN pada 25-27 Oktober 2010...namun siapa yang boleh halang kuasaNYA...dan ini adalah kes terbabas kerana jalan yang agak licin...hurmm...kalu memula nengok pada keadaan kereta tu, aku cam tak percaya yang keempat² orang yang berada di dalam kereta tersebut adalah SELAMAT...dan hanya mengalami luka² kecil sahaja...dan inilah yang dikatakan BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL kan...

ni rupa kereta tersebut...agak remuk disitu...sib baik kereta import...TOYOTA FORTUNER...

dari pandangan sisi kanan...bahagian pemandu remuk jugak...aku tak pat imagine kalu ini adalah kereta biasa (tak leh sebut kereta buatan tuttttttttttt...kang kena saman...) 

dan ini adalah kereta jabatan... 

pandangan dari bahagian kiri pulak... 

ni bahagian dalam...see...remuk di bahagian pemandu kan...tapi menurut kata sahabat itu, dia hanya mengalami luka kecil sahaja...syukur kerana Allah masih sayangkan dia...umur dia masih panjang... 

gambar close up sikit... 

pandangan hadapan... 

eh lupa...ni kereta yang berkeadaan asal...

dari apa yang aku dengar...pada hari tersebut, hujan turun dengan lebatnya sampai ke gombak ujan masih tak berhenti...dan kalu ujan, kita leh imagine la kan, gi mana keadaan jalan time tu...walaupun kita drive dengan berhati² namun...Allah lebih mengetahui segalanya...

pepun syukur kehadrat Illahi, kerana memberi peluang kepada mereka semua untuk meneruskan kehidupan di dunia ini...Ami...

notadijariku: sangat takut drive time ujan lebat beserta kilat sabung menyabung...huwaa...aku takut ok...

16 comments

Wednesday, October 27, 2010 8:21:00 AM

isssh mmg teruk kalau tgk pada keadaan kete tu kan..Alhamdulillah semua selamat!

tapi kan...rasa cam peribahasa tu terbalik je, ish confius lak, bukan ke berpantang maut sblm ajal..hehe..takkan mati sblm ajal yang Allah tlh tentukan?..ish..abaikan lah, ni masuk part bahasa la pulok! =P

Wednesday, October 27, 2010 8:22:00 AM

keta besar cam ni mesti ade airbag... sbb tu bole survive lagi... kalau takde airbag kat depan tu... mau dah remuk muka driver... rasa nya la...

masih tak lupa pengalaman belajar driving - kena drive dlm hujan... ;p

Wednesday, October 27, 2010 8:31:00 AM

mak aii mmg teruk gile condition kete tu

nasib baik seme xapa2 kan

Wednesday, October 27, 2010 8:33:00 AM

moral of the story

belilah kereta import?

hikhikhik

Wednesday, October 27, 2010 8:53:00 AM

syurkur la semer selamat. so ingat2 la ye pemandu2 semer. hati2 di jalan raya

Wednesday, October 27, 2010 8:55:00 AM

teruk la kak remuk kete tu..
kalo akak x ckp, mesti org pikir ade yg meninggal dalam eksiden tu..
tp alhamdulillah tiada kehilangan jiwa..

Wednesday, October 27, 2010 9:08:00 AM

ishh..
takutnya.. remuk teruk.. tapi tu la kan.. ajal maut DIA yg tentukan..
Alhamdulillah.. selamat..

Wednesday, October 27, 2010 9:18:00 AM

tula kan..blum ms nye dorg di jemput Allah lg..tp kan..aku mmg ckup mrh klu keta yg bwk laju2 time ujan lbt..tak takut menempah maut agknye..kite yg tgk pun ngeri je rsnye..

Wednesday, October 27, 2010 9:19:00 AM

memang ujan lebat and jalan licin.. aku yang naik ke Bukit Tinggi and turun and naik pulak Genting dan turun kembali pun rasa ngeri... rasanya masa dari Pahang lagi dah hujan berhenti hujan berhenti..

Wednesday, October 27, 2010 9:20:00 AM

fuh..ini dapat keta toyata, remuk cam lite lite je

cuba kalu keta nasional...tatau nak ckp camne

Wednesday, October 27, 2010 9:24:00 AM

dasatnyeee... tingat eksiden abang bunga dulu.. camtu aaa..bahagian pemandu tu, klu tengok mmg bajet masuk ICU atau sadaqallah.. tapi cam akak ckp, berpantang maut sblm ajal.. ermnn takotnyee...

Wednesday, October 27, 2010 9:48:00 AM

gile ah..selamat ke org dlm tu..hebat..tp msti trauma..

ari ahad ari tu..sebuah kete pickup truck berjenama mitsubishi tebabas masuk kedai pakcik aku..

lantas ada suara2 org berbisik
'pakcik ko da jual kete ke skrg..da ada pameran kete dlm kdai'

mcm klako dgr..tp mcm kesian pulak

Wednesday, October 27, 2010 10:23:00 AM

huish..ni kira tahap teruk...ni..keta import...lain lah..kalu la kembara ker...hancus terus...alhamdulillah..semuanya selamat..

Wednesday, October 27, 2010 10:23:00 AM

teruk ehh nampak nya keter tu...mmg berpantang maut sebelom ajal...

haahh tingat kfieza accident dgn kren ari tu...tgk kete mcm driver nya teruk..padahal tkda pape pon...selamat..!

Wednesday, October 27, 2010 10:32:00 AM

kalo kete keras sebegini pun remuk teruk, camne la kalo kete kete yang kurang keras yg berlambak kt jalanan skang.

kt berita smlm ade budak umur 10 taun jatuh bangunan dr tingkat 20, idup. kuasa tuhan

Wednesday, October 27, 2010 11:14:00 AM

mak aiii..kenot imagine..tak sngka penumpang n drebar still hidup..sykur pada Allah taala..

emm mmg pun kalau hujn lebat..kilat ..thunder semua mmg menakutkan..wiper lak..laju semaksimumnya..

Post a Comment