Thursday, October 14, 2010

.:Kualiti Atau Kuantiti...Dari Sudut Mata Seorang Ibu:.


salam semua....hurmm...ari ni rasa cam nak celoteh sal KUALITI dan KUANTITI...ok, ok...nak dijadikan citer, ritu adalah mulut2 comel yang bertanyakan kepada aku soklan yang berbunyi gini...'eh zan, ko takmo tambah lagi ker??? takkan dua je kut...' biasalah kan...soklan2 gini senantiasa bermain di mulut2 comel mereka mereka mereka itu...kalu dulu sebelum kawin sibuk dok tanya bila nak kawin...dah kawin sibuk plak tanya nak ada isi ke belum...pastu dapat anak sorang dan seterusnya tanya dan tanya lagi takmo tambah ke...huhuhu...helllooooooo...buat anak tu bukannya senang...kalu rezeki cepat, cepatlah dapat...kalu lambat...itu seme kejaanNYA...kita hanya mampu berdoa....ha, citer sal tajuk kat atas tu...ye buat masa sekarang dalam 5-6 tahun dari sekarang...aku lebih pentingkan KUALITI dari KUANTITI ok...pertamanya syukur pada Allah kerana mengurniakan sepasang anak kepada aku...kalu bukan sepasang, sure aku akan terus dan terus berusaha tuk dapatkan sepasang sementara umurku lum lanjut...skang dah agak2 cam lanjut...tu yang aku stop dulu tu...bleh???

aku bukan per...bohonglah kalu aku kata yang aku ni tak teringin nak ada anak kecik lagi...siyes la, hati aku meronta2 nak belai baby...teringin sangat...bila nengok mereka mereka mereka yang baru bersalin, rasa tul2 melonjak hati ini ingin terasa seperti mereka cam aku ni tak pernah mengandung dan lalui saat2 itu....TAPI...sebelum aku cenderung tuk menambah ahli keluarga baru, banyak hal yang perlu aku titikberatkan...sebab tu aku pentingkan KUALITI....aku takmo hidup anak2 tak terjamin dalam dunia yang sekarang ni serba DUIT..itu nak duit, ini nak duit...pendek yang kata semua duit la....ye, mesti yang kata, kan anak2 itu rezeki....ha, itu memang aku tak nafikan, anak2 adalah rezeki pemberiannya...tapi rezeki itulah kita kena jaga sebaik yang mungkin kan...sebab aku takut, bila anak2 ramai, kebajikan mereka tak terjaga....kekadang sampai makan pakai pun susah nak berganti...

oklah senang cite, aku dan hubby kerap kali bincangkan hal ni..kami berdua BUKANLAH bergaji besar...tapi cukuplah sekadar mampu tuk memberi keselesaan pada setiap bulan untuk anak2...bagi kami yang penting tiap bulan makan pakai anak2 terjaga...ni memang aku titik beratkan dari lahirnya anak sulung hingga la anak kedua...aku takmo idup mereka susah cam aku dulu...aku ingat lagi...dalam keluarga aku merupakan anak ketiga dari 6 beradik...keluarga aku susah...tak senang....bayangkan, tuk beli sebotol kapur kasut pun susah...dan aku pernah ke sekolah dengan tidak berkapur kasut...dan dek kerana takut didenda oleh cekgu, aku mengambil langkah bijak dengan mengapur kasut sekolah itu dengan menggunakan  kapur tulis...korang bayangkanlah betapa berdebunya kasut itu bila dikapur dengan kapur tulis...tapi gitulah hakikatnya...tu belum lagi kasut sekolah yang dipakai adalah turun temurun dari kakak kakak yang sulung tu...tapi aku tak pernah mendesak ayah...sebab aku tau keadaan kewangan ketika itu....belanja sekolah pun sehari RM0.50 jek...kekadang bawa bekal...gitulah tuk meneruskan persekolahan...namun aku bersyukur, walaupun keluarga aku agak miskin, tapi aku berjaya merealisasikan impian ayah tuk melihat anaknya berjaya....kalu ayah masih idup tentu dia bangga dengan anaknya ini...sob sob...

eh aku bukan citer kisah sedih...tapi ni adalah kisah benar dan kesinambungan dari apa yang aku nak citer seterusnya...so dalam idup yang makin mencabar ni, aku dah nekad, aku takmo anak2 jadi cam aku dulu...nak dapatkan sesuatu makan masa dan ikut turn....dan kekadang ada yang tak dapat pun...tapi takpe, sebab paham dengan situasi keluarga pada ketika itu...dulu, anak2 seme mak pak yang jaga...skang???aku dan suami kena bekerja...dan sepanjang kami di tempat kerja, haruslah anak2 di hantar di taska kan...owhh, aku tak mampu lagi tuk bergelar seorang surirumah sepanjang masa kerana gaji suami seorang sememangnya tidak mencukupi tuk menampung kehidupan kami seharian terutama bila berada di bandar besar cam putrajaya ni...taraf idup sini kan agak tinggi...semenya berasaskan wang la....lainlah kalu berada di bandar2 kecil...tentu banyak wang yang leh kita spend kan....hurmm...

dan bercerita sal taska...baru2 ni dapat la penyata yuran tahunan tuk tahun 2011...ekseli aku dah tau, tiap awal tahun memang banyak wang yang perlu kami peruntukkan tuk yuran anak2....lebih kurang dalam RM1k lebih...mesti ada yang dok bertanya, eh kenapa mahal sangat....hurmm...ekseli yuran awal tahun memang mahal sebab ia merangkumi banyak aspek...tapi bulan2 so far tidaklah membebankan...cam yang aku kata perbelanjaan tuk 2 orang anak masih dalam keadaan terkawal...kalu dah masuk 3, itu seme kena aku rombak la semula...banyak hal yang perlu diketengahkan dan difikirkan...hurmm....

ok, nengok ni...ni yuran tuk si adik...memandangkan tahun depan beliau telah berumur 2 tahun..makanya bulanan beliau adalah RM250 sebulan...yuran pendaftaran sebanyak RM100 tu hanya dibayar pada awal tahun ye...oklah yuran pendaftaran sebanyak tu, kalu nak dibandingkan dengan taska ITU yang yuran pendaftarannya adalah RM300 ye...gile ke apa...tu mencekik namanya....aku tak nafikan yuran di taska ITU adalah jauh lebih MURAH dari taska sekarang...

jangan ada yang sok sek dok kata, yang tak semestinya yuran yang mahal adalah taska yang terbaik...eh itu aku tak kata...sebab korang kena gak fikir...taska aku ni berada di mana...bukan takde taska yang lebih murah dari taska sekarang...tapi ada pun, dari segi lain lak yang kita perlu nengok dan timbangkan...contohnya ada taska yang yurannya jauh lebih murah...tapi sayang...tak banyak program seharian yang dipraktikkan...pendek kata ia hanyalah pusat jagaan semata2...aku takmo cam gitu...memandangkan anak2 dah besar dan bukan tuk dijaga semata...malah mereka perlu didedahkan dengan aktiviti2 seharian....iyer, aku bekerja, suami pun begitu...kekadang masa yang ada tuk mengajar anak dirumah pada hari minggu...kekadang banyak masa yang ada dipenuhi dengan aktiviti yang lain...eh bukanlah aku langsung tak mengajar anak dirumah ok...tapi mereka perlu didedahkan dan diajar di taska jugak...ini sedikit sebanyak membantu mereka kan...nak harapkan aku dan suami, hurmm...aku rasa korang pun tentu cam aku jugak...siyes la aku kata, kalulah ada taska yang jauh lebih murah...dan program yang ditawarkan menarik..sudah pasti aku akan menghantar MEREKA ke sana...aku pun nak jimat jugak...

ingat pada ayat seorang kawan itu...eh tak semestinya bayar murah tak berbaloi...dan tak semestinya bayar mahal tu bagus...hellloooo...ni bukan soal mahal atau murah...tapi soal kos hidup...kalu dok bandar yang tak berapa nak besar, leh ar cakap taska yang yurannya murah pun banyak faedah yang leh dapat...itu aku tak nafikan...tapi kalu kat putrajaya ni mana nak dapat cam gitu...ada pun taska hak milik kerajaan tapi tulah cam aku cakap...kebanyakkannya adalah pusat jagaan semata2...aku takmolah cam gitu kan....sebab aku nak selain ianya berfungsi sebagai taska tapi ia jugak adalah pusat pembelajaran pertama tuk anak2...faham tak???eh tak paham sudahlah...huhuhu...

ok, korang nengok table kat bawah ni...yang bertanda itu adalah yuran yang perlu aku bayar tuk si kakak pulak...memandangkan kakak dah 4 tahun tahun hadapan dan banyak aktiviti dan buku yang diperlukan...so memang banyak wang la yang aku perlukan tuk yuran dia ni...tu korang nengok bilangan no 3...itu adalah amaun buku dan seme perkakas la tuk SETAHUN ye...bukan SEBULAN...dan total yang perlu aku bayar tuk kemasukan mereka pada Januari 2011 nanti adalah RM1145.00 tuk MEREKA berdua...huhuhu...banyak bukan...bayaran bulanan adalah RM530 sahaja...

so far, bagi aku...setakat ni, amaun tersebut tidaklah membebankan walaupun setelah ditolak ditambah dibahagi dan didarab kesemuanya...dan baki gaji yang tinggal hanyalah tuk kegunaan aku pergi dan balik kerja...namun aku bersyukur kerana masih mampu memberikan yang terbaik tuk MEREKA....dan mengikut bajet aku sekarang...perbelanjaan tuk MEREKA berdua sebulan termasuk yuran taska, pampers, susu dan segala keperluan lain adalah lebih kurang RM1000 ye...itu aku punya perbelanjaan la...aku rasa korang mungkin lagi kurang, mungkin ada yang lebih...mengikut yuran yang dikenakan la kan....

ini apa yang aku alami la kan...terpulanglah korang nak sok sek sok sek di belakang dengan mengatakan cehhh eksyen, anto taska mahal2...walhal sama jek ngan taska yang aku anto...owhh itu terpulang la...sebab aku tak minta pun duit korang korang korang seme...our family, so kami lah yang kena terajuinya...janji tak nyusahkan orang lain tuk meneruskan kehidupan yang berasaskan wang pada masa kini...pendek kata UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI kan...takdelah nengok orang lebih, kita pun nak lebih..owhhh itu bukan aku...biarlah idup dalam kesederhanaan...

perghh...panjang plak aku merepek ini hari....yang penting aku puas...takmo baca...p klik SANA...tanda pangkah kat atas belah kanan tu...aku tak paksa ok....terpulang pada kerajinan korang...ok cauuu...assalamualaikum.....

notadijariku: biar JAUH tapi dekat...dari DEKAT tapi jauh...teman, sahabat, kawan, rakan, member adalah membawa maksud yang berlainan...senang nak mencari teman...tapi tidak tuk sahabat....hurmm.....

18 comments

Thursday, October 14, 2010 7:15:00 AM

izan akak memang setuju seme yang kau tulis tu.. akak pun sama gak.. lebih pentingkan kualiti dari kuantiti.. tp insyallah emily pun tahun depan nak masuk 5 thn, kalau ada rzeki mmg nak tambah adik gak la.. perbelanjaan sekarang mmg makin mahal .. huhuhu

Thursday, October 14, 2010 8:02:00 AM

Izan,
ena pun setuju 100% ngan apa yg izan tulis tu.. memg sana sini dok tanya bila nak tambah ahli baru.. bak kata izan kualiti lebih diutamakan dari Kuantiti.. kat KL ni pun sama jugak la.. sana sini mahal..

Thursday, October 14, 2010 8:18:00 AM

sama je Izan, klu ikut akak pun nak tambah lagi sorang boboy utk jadi kawan Luqman... tapi la ni kewangan tak mengizinkan... ye la bayar rumah je dah brape kan?... ni lagi spend utk 3 anak... hujung tahun mmg kritikal... utk yuran skolah Laila ngan Nayli... Luqman ok la bulanan je sbb ngan pengasuh...
tapi tengok balik jadual yg Izan tunjuk... kite hantar anak gi taska diorg siap blaja Iqra dgn Kafa... ok la kan... sama kite dulu blajar ngaji jugak... cuma dulu bayar ikut ikhlas...
tapi ade satu perkara yg akak percaya sampai skrg : tiap anak yg lahir akan dtg dgn rezeki dia... alhamdulillah tiap kelahiran anak akak, rezeki keluarga juga bertambah...

Thursday, October 14, 2010 8:23:00 AM

setujuuuuuuu 200%... nak tambah anak gak ni.. tapi kena kira2 balik perbelanjaan kuarge.. adeh!!!!

bagus aaaa info akak ni.. ai loikeee!

Thursday, October 14, 2010 9:07:00 AM

zan, bgs gak ko up isu ni. mcm aku ni pn jenuh nk menjawab soklan2 ygs bk tanya haziq dh bsr bila nk menambah. aku senyum je la ckp biar lah haziq bsr dulu & blh diharap lg pn bkn sng pjj dgn anak2 kecik.

klu ikut mulut jahat aku ni nk je aku tanya blk kt mulut yg bertanya.. "HBS TU KO ANAK 1 JE TAK BERTAMBAH PN?" apa perasaan kali aku btl2 jahat tanya camtu?

kdg2 org ni sedap mulut je keluarkan ayat tanpa berfikir. aku paham zan keadaan ko sbb kita hampir serupa. bila masing2 merengek buat kerenah aku rasa cammmmmmmmmmmm

aku bersyukur dgn apa yg ada. moga Allah permudahkan urusan aku sbg isteri, ibu & seorg yg bekerja, amin.

Thursday, October 14, 2010 9:11:00 AM

5 ketul goreng pisang dan 3 ketul popia telah dimakan utk mengabeskan entry ini

Thursday, October 14, 2010 9:18:00 AM

noj mkn terlalu lambat kut sbb tu dia dapat habiskan makanan sebanyak itu.. hehe

akk, sy SETUJU. sapa SETUJU lagi.. sila angkat KAKI ANDA DAN LETAK ATAS MEJA..hehe..

sy pon ramai duk tanya..bile? bile?
huhu sy penting kan KUALITI dari KUANTITI kak.. :)

Thursday, October 14, 2010 9:25:00 AM

zan- saya setuju semuanya...anak -anak saya pun saya hantar kat umah makcik je...thn depan aqila sekolah TABIKA KEMAS je ngan mama tok dia...tak kira la murah ke mahai taska tu..yang penting didikan dan tunjuk ajar kepada anak2 tu PERLU ader..anak buah saya pun dulu skeolah tabika kemas je..5 tahun dah reti membaca..harap2 aqila ikut jejak akak dia tu..amin..

Thursday, October 14, 2010 10:03:00 AM

izan naseb baek topik ni di wt pagi2...leh arr byk masa baca smpai abiss hehee...btol kfieza sokong tu..mmg btol kualiti lg pnting dr kuantiti...tp kan izan kat bandar2 kecil yg terperuk cm kulim ni..hahaa suka sgt mencebik pd org yg anak cuma 2-3 orang je...tp tgk je la kehidupan dorang yg anak ramai tu mcm mana...baju yg dipakai sehari hari si anak2 yg ramai tu mak aii kalo k.fieza dah buat kain burok dh..hehee mengata org pagi2 ni...

Thursday, October 14, 2010 10:07:00 AM

ala izan..mulut2 org ni mmg tak hbs bckp..dorg pun akan ckp ade mulut kenela bckp kan..aku ni yg da betambah no 3 sbb dorg dok asik tanye bile nak tmbh kan..bile da tmbh dok kate lak cptnye tmbh..sian ank kcik lg..mampu ke..adui..ade aje dorg nak ckp kan..yg pntg kemampuan diri sndri..Allah takkan bg kite klu dia tau kite tak mmpu kan..Allah lebih tau segala2nya..yg pntg niat kite nak tgk yg tebaik utk2 anak2..biarla ape org nak kate..ade aku kesah...

Thursday, October 14, 2010 10:08:00 AM

'kalau bukan sepasang, sure aku akan terus dan terus berusaha tuk dapatkan sepasang sementara umurku lum lanjut'..

kalau cam atas tu... camne plak wei... kira dah bertambah gak perbelanjaan tu kan?? hehehehehehe

Thursday, October 14, 2010 10:13:00 AM

kadang2 org bertanya tu bukannya mulut jahat..walau dia beranak seorang tgk ko ada dua...dan saje2 tanya bila nak tambah anak..

bagi aku, aku anggap je org tu takde idea nak berborak dgn aku, jadi dia mengusik2 aku...dah benda jadi lawak...sambil bergurau2 plak dgn org...

cuba amik positif...jgn negatif sahaja...

bukan kat sane je mahal sini pun...sehari makan thari kalo berdua dah berbelas...ahaha takyah kat sane...kat sini pun org ckp mmg mahal..

skrg aku dah tak kisah kualiti ke kuantiti ke...dulu ye mmg aku amik berat dan aplikasikannye....

becoz now i have reason...

skrg aku dah jumpa 2 pasangan beranak 12, berjaya, semua anak2nye berjaya...doktor ada, lawyer ada, paling koman guru kot...

tapi yg ada anak dua - tiga...ehehe tak sehebat org beranak 12 tadi...malah jadi penagih dadah...so perjalanan ini telah ditentukan..kita just berusaha...kalo kita ckp kita bagi terbaik rite now...future nya tak dpt 'pulangan' spt yg kita harapkan...hancur harapan.....perghh itu lagi pedih kot....

then kalo sesiapa leh beranak 12 katanye terlepas seksa kubur...wah itu lagi hebat dari org beranak dua..tapi tak selamat di kubur (kalo jahat la, kalo baik selamat la)

eh mcm entry sendiri lak..

ntah la..dulu mmg aku penting kan kualiti...tak tau sejak bila...aku sedar tentang sesuatu..dunia ini pinjaman....

alalallalala

sekian...

Thursday, October 14, 2010 10:16:00 AM

ye betul tu... kualiti lagi penting dari kuantiti. tambah zaman sekarang ni sangat mencabar bila nak besarkan anak2... dengan sana sini nak duit...

tu la pasal, susah dah nak jumpa taska yang murah2 tapi menawarkan pelbagai program untuk anak2... biar berbelanja lebih sket (tapi masih ditahap kemampuan) asal anak2 dapat didikan yang bagus...

Thursday, October 14, 2010 10:19:00 AM

owh tambah lagi..

aku pun tak kisah jantina..kalo dpt empat2 anak lelalki pun syukur, boleh angkat keranda aku nanti....

kalo anak perempuan..tak larat plak kang...jadi apa yg Allah bagi kita kena syukur walau sama jantina...Allah dah janjikan yg terbaik untuk umatNya...so no more complain

Thursday, October 14, 2010 10:50:00 AM

hmm...betul tuh tajuk entry nya...
mahal jgk eh taska bdk..habib anak sulung,special child plak tuh so sy xtau menahau pun psl taska2 nie...sekolah utk habib pun mahal jgk bulanannya tapi sy tak hantA lagi sbb habib baru 2thn stgh...
kalu kak izan mampu tak salah pun nak hanta taska mahal,x kesahla org nak kt ape pun kan..dieorg tak tolong byrkn pun..buat ape yg kita rasa perlu utk anak kita...all d best 4 u ye...

Thursday, October 14, 2010 11:29:00 AM

aku pun setuju ...
aku pun slalu didesak oleh kengkawan yg dah kawen dan belum dpt rezeki dan anugerah dr tuhan yg tak ternilai tuh ...

kos mmg tinggi dan semua tu rezeki dr Nya ...

mencik ngan org cam ni tak penah nk paham ...

Thursday, October 14, 2010 1:23:00 PM

nk menambah pun kena kira kos jugak kan..bukan senang..duit bukannye dtg sekelip mata ye tak.dulu sblm ade irfan ramai sgt dok bertanye..bile ckp kena tgk ekonomi dulu..lepas tu org kata..kan keje kat jepun..wah2 ingat org keje dok kat jepun ni kaya ke?kalau kaya dh lame dh kami blk dok kat msia tau..ni dh setahun tak blk jumpe family...uhuhuhuhu..

Thursday, October 14, 2010 3:44:00 PM

aku lak..semata2 nak baca entry nih.balik lewat hampir setengah jam..rini kan lik kui 3.30 .waktu kedah..

izan..aku setuju la izan..mmg setju sesangat...
pepun..jgn pikir la orng nak kata apa..wat pekak badak ja..bukan depa bagi beras ka duit kt kita pun..tui dak...

Post a Comment