Tuesday, November 9, 2010

.:Bahasa Jiwa Bangsa (UPDATED):.


hurmm...skang dah november...patutnya aku up entry ni bulan lepas...sebab bulan Oktober telah dinobatkan sebagai bulan bahasa kan...tapi tulah, otak tepu...lemak tepu pun makin banyak ni...huhuhu...pepun tak jadi hal...november ke oktober ke atau ogos sekalipun, ia hanya bulan...tapi bahasa itu tetap mencerminkan jiwa sesebuah bangsa...cam kita tau, bahasa ibunda negara kita adalah Bahasa Malaysia namun aku syak, masih ramai rakyat kita tidak mempraktikkan bahasa ibunda sendiri...contohnya kat gambar² di bawah...

1. ni typo kut...ejaan sebenar adalah MEMIJAK...cam pijat jap...hahaha....
 2. ejaan seluar dah sah sah salah...tapi seluar sedap???maybe sedap dipakai kut...nyum nyum...

3. Penceroboh akan didakwah; Yang ini agak keliru, ada kemungkinan pihak pemaju tersebut ingin menyampaikan dakwah kepada penceroboh.......Hehehehe :-)

4. pencampuran bahasa...hurmm...no komen at all.. 

5. No komen jugak... :) 

6. ejaan sebenar MOTOSIKAL...tanpa R... 

7. yang ni terang² bukan bahasa aku... 

8. agaknya nak bitau yang BOSS ni diperbuat dari kulit babi...tapi tulis gini cam boss tu babi...haihh... 

9. Kapak Kereta; Maybe he/she wants to write Car Park 

10. ejaan yang sebenar adalah TELEFON

11. kita semakin maju...namun ejaan masih jauh kebelakang...



pepun, bahasa jiwa bangsa...rosak bahasa, rosaklah bangsa...



notadijariku: sesekali aku leh jadi pakar bahasa lak...al maklumlah i got A1 in Bahasa Melayu and Sastera SPM 98...huhuhu...


9 comments

Monday, November 08, 2010 9:15:00 PM

salam izan.. ;D

Monday, November 08, 2010 9:38:00 PM

erm kadang2 kita tak peasan kn...

Monday, November 08, 2010 9:40:00 PM

hahahahhahahah! :)

Monday, November 08, 2010 9:48:00 PM

Gwa tgk kat kuala trengganu ada byk signboard tulis 'roti paung' adakah tu kesalahan bahasa gak?

Tuesday, November 09, 2010 9:22:00 AM

hahaha kelakar betul la hoi

Tuesday, November 09, 2010 12:13:00 PM

'suke kt sign yg no.3 n no.5 sgt2 lawak okkkk'

Tuesday, November 09, 2010 2:23:00 PM

jalan2 cuci mata..

Tuesday, November 09, 2010 2:27:00 PM

5-9 mmg tak bleh blah la kak... pecah gelak sorang2 ni ahahahaha mengoms

Tuesday, November 09, 2010 2:37:00 PM

hahah slalu dah prasan ...
tp bab hachi² tu klakar... cam sengau je

Post a Comment