Monday, November 22, 2010

.:Cerita Pasal Raya Aidiladha:.


salam semua...selamat pagi...huhuhu...ari ni baru hari pertama keje setelah lama bercuti raya...rasa cam lemau² badan jek ni...harap² monday ari ni tak blues...owhh...sana sini aku nengok citer sal raya yang lepas...jeles nengok sebab ada  yang up gambar raya...aku???jangan ditanya gambar raya aku ye, sebab memang tak de...tak sempat nak snap...si adik pun tak kai baju raya pun dipagi raya...aku plak ala dan kadar...mana taknya dari hari sebelum raya hinggalah hari raya sibuk dok mengemas...sampai jem kaki aku ni ye...
ni yang rasa tiap² tahun nak balik beraya kat kampung hubby ni...hahaha...alasang malas nak wat keje kan...kalu beraya kat umah sendiri, banyakkkkkkkk keje yang menanti...sampai nak rehat pun tak sempat...

so tuk hari ni aku hanya mampu up gambar juadah dipagi raya sajelah...
cam biasa menu wajib adalah ketupat...tapai lupa nak snap sebab masa ni masih berada di dalam bilik mak aku...peram kat sana...hahaha...
dan juadah lain adalah nasi kerabu dan laksa...
dapat gak aku merasa makan nasi kerabu hasil tangan mak aku...
berpinggan² aku menambah...
pasni kena cover balik ar, tak makan nasi...hahaha...

lambakan ketupat palas...pestime aku belajar balut ketupat ni...
ni pun atas desakan kak ngah aku yang dok bebel²...
kata dia kalu kami tak belajar, sok² bila maa takde, sape yang nak wat kalu teringin nak makan ketupat kan...
sob..sob...ada benar pe yang kak ngah kata tu...nak tak nak gigih gak la aku membalutnya...
sesambil layan TBLA...hehehe... 

ni ketupat serunding tau...lupa lak nak snap isi di dalamnya... 
bagi aku la kan...cara balutan ketupat belah timur ngn utara sangatlah berbeza...
siyes, sebab masa kat penang, aku cam pelik jek nengok rupa ketupat mereka...hehehe...

so, kesimpulannya, pada hari raya kali ni aku sangat sibuk ye...dah abis berkemas dalam rumah tolong mak jaga kedai kat depan...memang penat betul la...nak p beraya pun tak sempat...kesian kan...sob sob...
takpelah, raya aidilfitri tahun depan hajatnya nak pulang ke kampung halaman maa dan arwah ayah di kelantan dan terengganu plak...nak ziarah kubur arwah abang, datuk, nenek di sana...

insyaAllah....

notadijariku: arghh...lemau semakin menguasai...adehh...

19 comments

Monday, November 22, 2010 7:54:00 AM

akak mmg tak reti buat ketupat palas mcm ni... tapi kalau ketupat nasi... yesss... cakap saja nak buat ketupat jenis ape... insyaAllah bole ;p
suke ketupat daun drpd ketupat segera... puashati bila makan ;p

morning Zan...

Monday, November 22, 2010 7:56:00 AM

@ejaMaria
kak...saya pun pada mulanya tak reti gak...walhal dah bertahun mak buat...tapi tak pernah nak belajar...
ni kalu kak ngah saya tak bebel, sure saya tak belajar lagi...

kalu ketupat daun kelapa saya reti wat ketupat nasi jek...ketupat bawang seme bagai tak bis menuntut...hehehe...

pagi kak...

Monday, November 22, 2010 8:03:00 AM

seriously, ena jeles tengok gambo ketupat tu.. terus berair mata teringat ketupat pulut mak kat kg.. uhuk..

Monday, November 22, 2010 8:05:00 AM

@Ena
aler, jangan cam gitu ena...
p kesat air mata cepat...
nnti kita wat sesama ek...
erkkk...tapi kena cari daun palas dulu la...baru leh wat kann kan...

Monday, November 22, 2010 8:08:00 AM

hehe raya ritu jamah 3 biji ketupat je.. takut lemak meleleh lam badan plk nanti.. hahaha..

serius la xmeriah rya aji tahun ni kt kpg..

Monday, November 22, 2010 8:12:00 AM

@MrS. F!zA
heheh...akak bukan main pulun sebab mak buat ketupat serunding...bukan ketupat lemak...sib baik...
haah, memang tak meriah mana pung...
daging pun tak pat...siannya...

Monday, November 22, 2010 8:22:00 AM

ketupat ni aku reti buat...mak mentua dan arwah tok hUBby aku ajar...ketupat biasa pun reti aku anyam...itu kawan yg ajar...


eehheeh terror tak org pahang pandai buat ketupat palas tu....teror kan...

Monday, November 22, 2010 8:37:00 AM

Sedapnya ketupat palas tu....yum2....

Monday, November 22, 2010 8:41:00 AM

aku tetiap kali raya, ketupat palas adalah wajib..sampai sakit tangan membungkus...

wei, cara bungkus ko sama ngan aku la...

Monday, November 22, 2010 8:46:00 AM

selamat pagi...
ok la tu ada jugak picnyer...
lya xde lgsung pic raya pertama.. just hari buat korban kat ofis tu je...

sbbnya asya x sihat, so..layan j la jiwanya...

Monday, November 22, 2010 9:10:00 AM

sedapnye weh. byk gile tu. ade lagi tak. lapo ketupat palas plak ni

Monday, November 22, 2010 9:12:00 AM

zan,telan air liuq along nengok ketupat palas tu zan..tingin nyer nk mkn..raya pose ritu dh carik,tdk plak keterjumpaan...sedaptnyerrrr...(smbil telan air liuq lg nih)....

Monday, November 22, 2010 9:20:00 AM

waa....nak nasi kerabu... peminat nasi kerabu..heheh

Sumijelly.com

Monday, November 22, 2010 9:23:00 AM

kitorg panggey tu ketupat betina klu bungkus gitu ...haha

tp yg pasti aku tak reti balut gak ... mls nk blajar ....


sedap nye ketupat palas ....

Monday, November 22, 2010 10:02:00 AM

sedap wehh ketupat palas...hahh isi serunding..cmna tu tk penah dgr pn..siyes mesti sedap gilerr...!

kira ok la dh bole membalut ketupat...kfieza still tk lepas2 lg ni..hehee

Monday, November 22, 2010 10:10:00 AM

aku rs kuarga aku bungkus ketupat tu lain la..ke cmne..aku pun lupe..sbb aku tak reti wat pun.hahahaha..

Monday, November 22, 2010 11:19:00 AM

sy sampai suah xpandai bungkus ketupat palas..ma sy ajar dia right hand sy lefthanded..pastu mulala terbalik kot hehe...

Monday, November 22, 2010 1:04:00 PM

tgk ketupat tu
tingat kampung nenek aku
dah lama xmakan ketupat palas tu
tp aku xsuka sgt pon
sebab pulut
nasi kerabu aku ske

Monday, November 22, 2010 2:05:00 PM

ketupat serunding ni sedap wei.. aku penah rasa.. tapi tak ingat kat mana dah.. bukan ko ke bawak dulu... tapi melaka tak penah lagi jumpa ketupat gini...

Post a Comment