Tuesday, November 9, 2010

.:Kemalangan Di Rumah:.


hurmm...masa nengok fail gambar lelama ni...terperasan plak gambar² masa kakak terjatuh di taska dahulu....hurmm...aku syak kejadian begini sering kali berlaku masa anak² sedang membesar kan...
sebab ni bukan kali pertama atau terakhir kakak jatuh gini...tapi yang ni aku rasa paling terkesan la di hati aku...sebab sampai meninggalkan parut...hurmm....

dan citer sal kemalangan di rumah ni...aku rasa bukan takat aku yang sering mengalaminya kan...malah mesti ada ibu² di luar sana pun pernah mengalami perkara seperti ini...jatuh semasa bermain...terkena bucu mejalah hingga membawa kepada luka kecil...terhantuk dinding...jatuh dari alat mainan dan macam² lagi...
kalu ditanya kepada aku balik...ye, aku akui, double HNI tu banyak kali jatuh, kepala benjol...luka di kepala sebab terkena bucu meja dan sebagainya la...kata orang, even kita berada di rumah pun, kemalangan itu boleh berlaku kan...tapi tulah...pepun kita kena bersiap sedia jelah kan...kekadang kita pun bukannya nak nengok anak jek 24/7 kan...24 jam 7 hari seminggu...dan kekadang jugak, sekilas pandang jek pun menda gini bleh berlaku...haihh...

frankly speaking...kalu terjadi benjol-benjolan akibat kecuaian diri sendiri gini...aku memang panik ok...tapi dalam pada panik tu kena jugak cool...amik anak, tuam dulu mana yang patut...selagi derang tak muntah bagai semasa terjatuh...tu dah kira selamat fasa pertama...tapi bahagian dalam kita tak tau kan...so nak lagi selamat kenalah bawa berjumpa dengan doktor...itu jalan yang terbaik...

ni benjol yang terjadi pada kakak dahulu...aku pernah up citer gini satu masa dahulu...sedih???saper tak sedih bila nengok cam gini...tapi aku cuba berlagak COOL...takkan nak marahkan orang lain plak bila anak sendiri yang aktif lompat sana sini...hurmm...

dan kesannya begini...sedih kan...bila nengok mata dia pun jadi 'tertarik' dek luka tersebut... 

ni gambar secara dekat...jadi cam bernanah pun ada...KESIAN sungguh... 

dan dalam pada itu, aku nak berkongsi sedikit tips bagi mengelakkan sebarang kemalangan di rumah...sharing kan caring...tak salah kita sentiasa beringat kan...

1.Jangan biarkan anak anda mandi sendirian di dalam bilik mandi.
komen aku-ye, aku memang tak biarkan MEREKA mandi sendirian...sebab kemalangan juga sering berlaku di dalam bilik air...kang lemas kang, tak pasai aku nyesal seumur idup...owhh tidak...
2.Peralatan rumah yang tajam dan berbahaya mesti dijauhkan daripada kanak-kanak.
komen aku- yang ni memang aku jauhkan...aku paling tak suka kalu time nak masak, anak² pun sibuk jugak di dapur...adehh...memang akan menimbulkan amarah disitu...yelah, tanpa kita sedar, tetiba mereka datang, dan amik pisau yang kita tinggalkan sekejap kat singki...owhh...ni memang MENAKUTKAN...

3.Perabot berbucu tajam tidak sesuai rumah yang ada anak kecil kerana mereka mungkin tercedera jika terlanggar atau terjatuh.
komen aku-yup, yang ni pun salah satu punca berlakunya kemalangan dirumah...anak² kan, biasalah, lari sana sini...dannn tetiba TERHANTUK...owhh...menakutkan lagii....

4.Barangan kosmetik, bahan cucian dan peralatan rumah mesti diletakkan sekurang-kurangnya 1.75 meter dari aras lantai.
komen aku- even aku ni tak banyak barang kosmetik, tapi agak pelik sebab derang berdua suka menabur bedak ok...amarah betul...tapi kan, kanak² skang sangatlah cerdik..akal mereka panjang...biarpun barang tu kita letak tinggi² sekalipun, mereka tetap akan dapat mengambilnya sama ada dengan menggunakan kerusi dan sebagainya...hurmm....

5.Pastikan segala ubat disimpan di tempat berasingan daripada tempat menyimpan makanan. Bekas berkunci penting kerana menyukarkan kanak-kanak membukanya
komen aku-yup, ubat ubatan mesti di simpan di tempat yang selamat...yang tidak dijumpai oleh anak²...tapi sendiri yang tak jumpa cari, tu memang tak pat nak nolong...

6.Elakkan mengguna pintu atau tingkap kaca kerana kanak-kanak mungkin menerpa dan tercedera.
komen aku-hurmm...sebaik umah yang dok skang, bukan guna tingkap kaca cam dulu²...

7.Jika tinggal di rumah pangsa atau pangsapuri, pastikan ruang di antara palang tepi tangga tidak lebar sehingga boleh memboloskan kepala atau dada kanak-kanak. Jarak setiap palang mesti kurang daripada enam senti meter .
komen aku- sejak adik menujukkan dia seorang yang aktif...suka memanjat sana sini...makanya aku amik keputusan agar pintu gril di balkoni ditutup selalu...MENAKUTKAN...

8.Elakkan mengguna buai untuk menidurkan anak berusia lapan bulan lebih kerana mereka mungkin terjatuh.
komen aku- no komen...

9.American Academy of Paediatric memaklumkan bahawa walker tidak selamat untuk kanak-kanak dan ia terbukti tidak membantu kanak-kanak berjalan dengan lebih cepat.
komen aku - no komen gak...sebab aku pun guna walker...cepat jek jalan mereka berdua tu...

10.Pastikan rumah anda dipasang alat pengesan asap (smoke alarm).
kome aku- tak pasti ada ke tak...ate umah gomen...

11.Dapur perlu dilengkapkan dengan alat pemadam api (fire extinguisher) untuk memadam kebakaran kecil dapur jika berlaku.
komen aku- baiklah...

12.Pastikan ada jalan keluar dari rumah selain pintu utama Elakkan memasang gril yang sukar dibuka.
komen aku-mestilah ada...terjun ikut balkoni...ok tak???

yang pasti, keselamatan anak² dirumah terutamanya adalah TANGGUNGJAWAB KITA BERSAMA...

15 comments

Tuesday, November 09, 2010 10:42:00 AM

aduhh benjol smpai gitu...

Irfan pon dl penah terhantuk dagu ke meja smpai terkoyak bawah bibir ..skrg kesan parut tu nmpk jelas sgt...

Tuesday, November 09, 2010 10:42:00 AM

aku ingat masa kakak benjol tu. sian kan. mmg kte ni takleh nk tgk anak 24jam tanpa henti. kte pun perlukan berak dan makan nasik. hehe. eksiden ni biasanye terjadik dlm masa sesaat je.

anak aku tu, dah beso pun, tp jln mcm jelly. asek la nk tersampuk sana sini. pelik betul

Tuesday, November 09, 2010 10:48:00 AM

besarnya benjolan dia..mesti denyut2 sakit tu..

ina sentiasa spare ubat utk lebam dan benjol2..sejuk je ubat tu, sapu kat tempat lebam cepat je baik, benjol pun mudah surut

Tuesday, November 09, 2010 11:06:00 AM

siannya kakak..benjol cam tu sekali..
wlaupun selamat pada tahap pertama..mesti naluri seorang ibu tetap risau keadaan anaknya..

Tuesday, November 09, 2010 11:06:00 AM

kesian kakak ... eeii sampai benjol ...
off topic jap

smlm ade le dak opis aku cite ...
anak die kena lempang ngan laki baby siiter die ... muka bengkak kepala ade tergores ngan lebam ckit mayb terkena jam jantan tu ...

hanya sbb baby die nangeh je .... kuang ajaq!! baby tu br umur 5 bulan !!

dah repot polis dah dah cek spital baby tu xde pepe ....

klu anak aku yg jd cam tuh ... aku terajang laki bini tuh ...

Tuesday, November 09, 2010 11:07:00 AM

omak aih teruknya benjolan itu..

kompom sakit yg teramat time tu..haishh ni yg tetiba terasa riso plk nk htr taska tahun depan.. aduila byk mslh menimpa dalam kepala ku..

sharing is caring.. tq naaa... byk ni kena diperbaiki..

Tuesday, November 09, 2010 11:08:00 AM

on balik topik

1st sorry tercakp aku lagi ... hehe

fahim pun slalu wat aksi ngeri ...
tp tak cedera teruk lagi cuma mulut je pecah jth dlm toilet ...atas lantai ...tergolek .... terhantuk pintu keta ...byk lagi la ... dlm dok jaga tuh cuma terlalai ckit je ...

Tuesday, November 09, 2010 11:11:00 AM

aku ingat kakak kena benjol lagi tadi..kus semangat..harap2 dijauhkan lar..cian kat kakak...

Tuesday, November 09, 2010 11:12:00 AM

aqila tak pernah kena cam gini..tapi AQIL selalu kena...time kena kat umah mama tok dia..sbb byk perabot..adui..tak tau nak buat camner dah..

sian kakak...berbiji2 telur dia dah dapat..huhuhu

Tuesday, November 09, 2010 11:13:00 AM

anak aku pon lasak abis pecah bibir, adoii..

Tuesday, November 09, 2010 11:50:00 AM

tips yg berguna tu..

sama la anak2 kita.. kat umah pun leh accident kan!.. huhu

Tuesday, November 09, 2010 11:53:00 AM

salam perkenalan,
nasib baik benjol dan melecet skit jek,x de la berparut,kalau berparut,sampai dia besar akan nampak

Tuesday, November 09, 2010 12:03:00 PM

'1. kadang2 terbiar gak.. xbagi aku awas dia..harus dia jirus aku kt luar bilik air..cane tuh??
ayaNg:

2. ye sungguh aku letak tinggi sampai aku sndiri kdg2 tak sampai.. akukn cumel2 renek

3. ye stuju.. sbb tu pilih sofa fabrik walau dijirus minyak sofa harus dibuang.. n meja makan xde haha

4. barangan cucian erkk.. kt dlm almari bawah sinki..mekap dlm nbeg

5. simpann...kt dlm almari jugak.. cuma minyak gamat n minyak yuyi atas tb.. (tinggi gak kan?)

6. tingkap kt umah mmg kaca (sliding) leh ubah x??

7. ye harus dikunci..bahayaaa..

8. beli la sarung buai yg berzip.. xpun simpul jek kain tu kt ujung kaki

9. walker.. dah terpaksaa..

10. alat pengesan asap xde, hood sedup asap adaa. tp xpe la laki aku perokok tegar.. sure banyak asap dia leh sedut. hehehe

11. alat pemadam api?? ada, tapi dlm teksi.. hahahaha

12. tak berapa nk pasti la..ada ke laluan rahsia?? ke camne??

Tuesday, November 09, 2010 2:24:00 PM

siannyer..

Tuesday, November 09, 2010 3:36:00 PM

tgk gambar 1st.. igtkan bengkak je.. sekali tgk gmbr 2nd.. laaa sampai cam melecet?? ciannya kakak..

out of topic jugak
eima: weh ape gile budak 5 bulan nanges laki pengasuh nak lempang??? kite lempang dia beramai2 bole tak???

Post a Comment