Wednesday, December 8, 2010

Bersihkah Makanan Yang Kita Makan Di LUAR???


hurmm...camner nak mula ek...tetiba idea jadi stuck disitu...
tapi takpelah...cuma nak kongsi pendapat ngan korang² la...
tu pun kalu ada yang sudi...hehehe...
nak tanya korang...korang selalu tak layan beli makanan dari luar..
aku rasa sure selalu kan...termasuk gak la aku kan...
ingat tak aku pernah up kisah sal telur yang belum dibasuh dulu...tak ingat, ada kat entry SINI...

hurmm...tapi kan, aku paling riso kalu makanan yang kita beli dari luar ni, tidak mementingkan kebersihan...
korang pernah tak masa tengah makan kat luar...memana restoran la...
tetiba ternampak seekor cik T yang besar sedang melintas dengan laju???
hehehe...aku pernah weii....masa kat medan selera mana tah aku lupa...
kalu kat medan selera, surelah berderet kedai yang ada kan..
bukan sebuah dua...tapi dalam 5-6 buah jugak lah...cam kat hentian rehat tu...
hurmm...bila cik T lalu tu sure sentap kan...mula rasa mual segala...
nak² cik T itu bersaiz sebesar seekor anak kucing...ha, camner tuuu???
aku bukan apa...even makanan yang kita makan itu berbau lipas pun aku mual...ni plak nengok cik T beso gitu...rasa nak termuntah isi perut...tapi kaber lagi la kan...

tu baru bab kebersihan persekitaran...
belum lagi bab kebersihan dalam penyediaan makanan itu...
ce korang bayangkan, lalu ke tekak korang nak telan bila mana korang tau makanan yang korang makan tuu,
cara penyediaannya ala kadar jek...cam sekadar wat cukup syarat jek...
maksud aku, basuh sayur pun cam main celup² jek...tak basuh dengan bersih...
begitu jugak dengan ikan, ayam dan barang² lain la...

ha, citer sal kebersihan ni kan, korang pernah tak beli  barang makanan yang dijual yang terdedah² ...
maksud aku cam dijual di tepi jalan...
tak kesah la nak jual tepi jalan pung kan, tapi at least kalu makanan yan dijual tu ditutup rapi, orang pun semangat nak membeli dari kita kan...bukan per, aku pernah nengok ada yang jual tepi² jalan tu...
kadang2 biarkan makanannya terdedah jek...lagi pun tepi jalan yang berdebu...hurm...camner tu???

teringat satu kisah, masa aku muda remaja dan masa masih menggunakan perkhidmatan bas kat pekeliling sana masa mau pulang ke kampung tuu...
aku pernah nampak seorang kakak ni, yang berniaga jual air kat stesen bas, tuang air paip terus ke tempat bancuhan air...dan sah...beliau jual air pakai air paip jek...
perghh...giler untung la kan...tetambah jual air masa tengah cuaca panas...
kalu no choice, nak tak nak, orang beli jugak kan...pastu tambah ais batu sikit...hurmm....
kalu nak ikutkan ais ketul atau ais batu yang kita minum tu pung dibuat dari air paip..
takdenya derang nak wat guna air yang dah dimasak...betul tak???
tapi tulah kan...apa yang kita makan tu jadi darah daging...
kalu tak bersih???entahlah, menda gini sering kali jadi tanda tanya kan...

cam kita makan kat fastfood tu pun, nengok luaran bersih gila...tapi kat bahagian dalam???
ada sesape tau???takkan tiap kali nak beli makanan kita p skodeng kat dapur dulu kan...
haihh...pepun sini, tepuk dada tanya selera la kan...kita yang memilih apa yang kita nak makan....
so makanan yang bersih akan menjamin kesihatan yang baik...tul dak???

notadijariku : ini bukan entry menghentam sesapa ok...
hanya luahan apa yang aku rasa...

13 comments

Wednesday, December 08, 2010 11:04:00 AM

lain kali tulis skali nama kedai kak oi...
penah gak alami dan terpk .... tp bantai je ...
niat di hati aku mkn kerana Allah. insyaallah kite selamat ....

Wednesday, December 08, 2010 11:05:00 AM

@eima
ok noted...
sok2 kalu aku makan kat memana, aku amik gambar kedai tu dulu...so senang nak citer nanti kan...cehhhh

Wednesday, December 08, 2010 11:25:00 AM

cik T tu T-Rex ke? hehhehehe! ok2 biasa g kedai yang biasa g tapi takpenah tau bersih ke tak, tapi kalo tak bersih mau pengsan gak!

Wednesday, December 08, 2010 11:31:00 AM

memang kadang2 terfikir gak... nak-nak kalau kedai kedai yang kita tau ada pekerja indon yg jd pembantu.. alahai.. kdg2 terpaksa tawakal jugak nak makan

Wednesday, December 08, 2010 11:48:00 AM

iyer lah zan..kengkadang kedai ni, kat luar bersih, kat dapur..masya Allah...ngeri tengok..so, aku cadangkan ko pegi cek kat dapur jugak..n snap gambo tunjuk kat aku..

Wednesday, December 08, 2010 11:51:00 AM

Kalo ikutkan suma kedai makan la tk menepati std kita ni. Lipas, cik T tu kat kedai makan mmg dia 'xclusif' lah. Kalo kat kg baru mmg boleh napak la malam2 tu cik T beso rabbit tu main kejo kejo. Theheheh.
Tp tu lah, kalo pikir suma tu mmg kita bawak bekal sndiri dari umah napaknya. huhu

Wednesday, December 08, 2010 11:52:00 AM

Alhamdulillah stakat ni ok je.. tp penah gak tgk cik T besar dri kucing, area hospital plak tu..huhu..

Wednesday, December 08, 2010 11:52:00 AM

oh ya..satu lagi..aku kat opis mmg handle bhgn penyewa cafe. hohohoh

Wednesday, December 08, 2010 12:06:00 PM

me penah jumpa cik T gemuk dan besar dr kucing.kucing pon xberani nak sentuh kat medan sg ramal tu banyak gilaa duk main kat tempat buang sampah xjauh la dengan deretan kedai yg ade.masa tu lam keta sekali suluh kat situ ingatkan kucin upenya cik T.biasa kalo gik situ redha jela kalo dah terbeli makanan tu riso ttp ade tgk kedai la jugakkan tang kebersihan ni mmg kene tgk.

Wednesday, December 08, 2010 12:32:00 PM

hmm... sbb tu tak brape suke makan kat luar... biar la makan dirumah + masak sendiri ikan goreng dgn sayur campur... ok la tu...
tapi kadang-kadang layan jugak kehendak anak-anak - makan kat luar...

by the way... akak invite Izan utk beday party Nayli... nape tak reply... tak sudi hadir ke?

Wednesday, December 08, 2010 12:47:00 PM

tu la kak kan.. klu fikir pasal kebersihan mmg tak boleh nak makan kat luar la jawabnye.. makanya sila tutup mata masa makan tu hihihi

Wednesday, December 08, 2010 12:49:00 PM

tu la..
cam ena pun tau mende tu.. tapi kdg p jugak terutamanya fastfood... tiap2 bulan mesti nelan.. kalo kedai makan sangat jarang la kami makan..

Wednesday, December 08, 2010 1:14:00 PM

aku selalu perati
kat kedai klw dia nye dapor agk open
aku tgk sayur2 dia gantung tu dia potong2 zass msk dalam kuali xbasuh dlu
xtau la kot mmg dia dah basuh dlu ke kan
mcm kuew tiow pon sama..buka2 pastik zass dlm kuali xpenah aku tgk org basuh

Post a Comment