Friday, December 3, 2010

Jiran ...Pendek Plak Tajuk Cenggini...Haihh....


ritu dak nana ada citer sal jiran ni...
yelah jiran dia artis tu...
aku dak kampung...eh budak jengka...
mimpilah nak ada jiran artis cam nana tu..
tapi....
aku pun teringin nak berciter...
tapi nak mula dari mana ni...
jiran skang, jiran dulu , jiran depan umah, jiran sekampung...
atau jiran sebelah???

ok, memula aku citer sal jiran kat umah tumpangan skang la...
dulu masa aku memula menetap kat umah tumpangan ni,
kami ada jiran yang bernama en S..
en hubby memang berkawan rapat la ngan en S ni...sebab derang berdua ada merupakan ahlijawatankuasa KRT kat blok skang...dan sekali sekala melepak dirumah mereka...
eh mereka pun ada sepasang cahayamata...dan mungkin tahun depan akan bertambah menjadi 3...
TAPI...awal bulan bila tah, mereka telah berpindah ke rumah tetap mereka di semenyih...
jadi tinggallah kami yang masih menghuni rumah tumpangan ini...
takper, sok² giliran kami pulak kan...saper tahu???

dan tak lama kemudian, rumah tumpangan sebelah telah didiami oleh anak dara...
aku tak pasti anak dara ni dok sorang membujang atau ngan kengkawan...
entah...lagipun anak dara tu bukan mesra alam sangat...
ha, ni aku puji, so takdelah en hubby asyik nak melepak depan umah jek kan... :p
dan jiran depan rumah sebelah kiri plak, aku tak pasti plak saper mereka ni...
nengok, nampak sangat aku tak mik tau pasal jiran...
eh bukan tak amik tau, tapi aku muskil...
kata en hubby rumah tu ditumpangi oleh bujang lelaki...tapi ngaper ritu masa aku nak kuar buang sampah, pada siang hari ni, aku terserempak ngan seorang lelaki dan wanita berjemaah keluar dari rumah tu...
berpikir plak aku ini...ini memang menjadi tanda tanya pasal status rumah ituuuu...
ha, korang pikir tak seperti yang aku fikirkan ni??? jeng jeng jeng....
takmo cakap sini...kan fitnah plak...

dan jiran betul2 depan umah tumpangan kami ni plak, abang A (berumur awal 40-50 an kut...mempunyai 3 anak lelaki yang masih bujangan...muda belia lagi anak dia...dan baru kematian isteri pada bulan lepas....
jiran ni memang aku kenal la...sebab ritu masa isteri dia meninggal kat rumah, aku dok memikir...
camner la derang nak turunkan jenazah guna lif...
yelah, for sure keranda tak leh masuk sebab lif sempit...tak cukup bajet nak wat beso²...
kang maintenance lagiii beso...kalu rosak susah la...
alih² kata sepakat dicapai...derang angkat guna kain, pastu bahagian kepada di naikkan ke atas sikit...
dan kat lobi, keranda sedia menanti...
hurmm....tu la serba sedikit jiran² di depan sebelah, tepi kiri kanan umah tumpangan kami ni...

dan kalu nak citer jiran kat kampung plak, tak yah citer la kan...
surelah ramai...dari sebelah menyebelah dan belah belah belah sana semenya jiran...
paling seronok bila ada kenduri kendara ke apa...
sure ramai yang datang memberi bantuan...
kate idup bermasyarakat kan...
dan syukur kerana di kampung masih menggunakan khidmat orang kampung tuk memasak semua...
belum lagi menggunakan khidmat katering...hehehe....

klah, malas dah ni...letih tangan nak menaip...
tu jelah citer sal jiran...takde yang menarik pung...bese² jek...

notadijariku: jiran sebelah bilik ni pun aku tak kenal, camner ni???
(ni memang SAH aku tipu...hahaha)

eh jiran korang camner plak???

13 comments

Friday, December 03, 2010 1:22:00 PM

kalu nak crita pasai jiran ni... 3 hari 3 malam pun tak abis...
dari bujang sampai kawen macm2 jenis jiran aku jumpa tu tak kira jiran mak aku lagi tu... eh! kira jiran jugak kan?

Friday, December 03, 2010 1:31:00 PM

@siti nurkhijah
tulah tu...kena wat entry sendiri la kalu gitu...

Friday, December 03, 2010 1:33:00 PM

aku pun heran..jiran2 umh aku yg lelakinye pramah gile..hak yg pmpuan smbong2 blaka..kang aku asik menegor laki nye mrh lak..tp bile kite duk snyum kat pmpuan nye wat tak tau je..pstu asik2 kite je nak mula dlu..boringla jiran cmni kan..suke lg jiran ms aku duk jb..rapat mcm kuarga dah..

Friday, December 03, 2010 2:07:00 PM

sejak duk rumah sendiri nie jiran dah boleh dianggap macam ahli keluarga sendiri...huhuhuhu...family lynn n mr. hubby jauh jadi apa-apa hal minta tolong ngan jiran jer...

Friday, December 03, 2010 2:14:00 PM

mcm2 jenis jiran akak jumpe dik oiii... akak pon bdk kg.. tak pnah la berjiran dgn artis... huhuhu....

jiran kt umah akak skang pon hado yg jenis &*@$%%#**&%^... mak aih malas nak ckp...

Friday, December 03, 2010 2:20:00 PM

jiran2 sebelah rumah memang tak berapa kenal sebsb selalu bertukar penghuni. sekejap pompuan, sekejap lelaki, sekejap bujang, sekejap berkeluarga.. tak sempat nak mesra rakyat dah pindah, ganti dgn org baru.

Friday, December 03, 2010 3:17:00 PM

jiran aku ...
asek branak pastu ... dah branak.. anak hantar kampung ...hidup bagaikan bercinta... tahun depan kompom lekat lagi sorg .... pi cafe kat opis ni pun asek la dok berpegangan tgn ....nih bkn jeles ye ... nih nama nye meluat ....

Friday, December 03, 2010 3:28:00 PM

jiran2 aku seme berniaga.. jiran sedapur berniaga tudung.. tu kt list blog aku tu 'humaira's collection'.. yg jiran sepintu tu berniaga kek kat list blog 'amyliani'.. jiran nun depan pintu sana berniaga nasi lemak.

baru2 ni (hari ahad) baru aku tau aku ada jiran baru.. kediaman kat hos bomba sebelah lift depan rumah aku tu.. dia berniaga LANGSIR..

Friday, December 03, 2010 3:30:00 PM

aku kalu jiran, kenal sebelah umah je..

ada 4 bradik, aweks aweks semua..cun..salah seorang pramugari..sokmo bagi sobenier

Friday, December 03, 2010 3:59:00 PM

hidup berjiran kne la kan amik tau skit2 pasal kejiranan..
tp jgn la plak trlalu mnybuk..
kan2???

Friday, December 03, 2010 4:01:00 PM

masa ddk umah tumpangan di p11, jiran kena tangkap basah pun kami dapat tau sebulan lepas kejadian... hhahahhahaha

Friday, December 03, 2010 6:05:00 PM

jiran ko meninggal sbb apa? sakit apa?

Friday, December 03, 2010 6:54:00 PM

akak ramah ngan jiran... hujung minggu bole hantar mangkuk/ pinggan siap isi sekali... meh la jadi jiran akak... ;p
hahaha masuk bakul angkat sendiri...

Post a Comment