Monday, December 20, 2010

Kata Mak, Kalau Kita Fikir Kita Susah, Masih Ada Mereka Yang Lebih Susah Dari Kita...


sambungan dari N3 Monolog Seorang Aku...

hurmm...masih terngiang2 di cuping telinga nipis aku ni kata2 mak dahulu...jangan fikir kita susah nak...sebab kalu kita fikir gitu, sebenarnya ada lagi mereka yang lagi susah dari kita...
ye, aku akui kata2 mak itu...dulu dikala mak mengeluarkan kata2 begini mungkin aku kurang mengerti...
memberontak lagi adalah kut...dan sekarang dikala umur di pertengah usia, aku sedar...
ada benarnya setiap apa yang diucapkan oleh seorang mak itu...
bukan sekadar untuk menyedapkan hati sendiri...namun kita patut bersyukur atas apa yang kita ada...
kita cukup makan...cukup pakai...namun terpikirkah kita dikala itu masih ada yang lebih memerlukan makan...memerlukan pakaian???hurmm...

kekadang aku bangga dilahirkan begini...kenal erti kesusahan...erti keperitan idup...kata orang, bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian kan...ye ar, walau sesusah mana pun, hidup mesti terus...
ingat lagi, kat jengka dahulu, adalah satu famili yang lebih daif dari kami...
dah la ibu tunggal...kadang makan, kadang tak makan...
ada seorang anak dia tu cacat pendengaran...dan percakapan...pekak dan bisu...
siyes, jauh disudut hati aku sedih melihat penderitaan mereka...
tapi sedangkan kami kais mengais gimana mahu menolong mereka...cuma yang dapat ditolong hanyalah apa yang ada sahaja...tahun silih berganti...satu persatu ahli keluarga itu dijemput illahi...
dan kini yang tinggal hanyalah si anak yang pekak dan bisu itu bersama abangnya yang seorang ahli penagih yang berjaya...kadang2 terfikir aku...gimana mahu menolong mereka...
aku rasa mereka perlukan bantuan...terutamanya si anak yang pekak dan bisu itu....
namun hingga kini masalah belum lagi selesai...

_________________________

citer pasal susah ni...teringat dahulu...masa dulu kat jengka aku tu, tiap kali hari rabu....akan ada pekan sehari...lebih kurang cam pasar malam la...
dan bila tibanya pekan sehari, macam² la menda aku nak beli...nak beli keropok, abc, apam balik...tapi wang saku hanya RM0.50..so gimana tu...dan ada satu hari tu, aku memberontak...minta kat mak nak wang saku lebih...rm1 pun jadilah...tapi mak kata, mak takde duit...sampaikan aku nangis² memujuk mak...tak kira nak jugak jugak...dan tah macam mana hangin mak dah tiba memuncak...nah amik ko...dibalingnya gunting yang dia pegang itu tepat mengenai kaki kanan aku...apa lagi, memancutlah darah...
menangis jangan dikira la...tapi aku tau, itu bukan salah mak...aku yang terlalu memaksa mak...
manalah temperature mak tak naik kang...mak, maafkan kakde mak...

dan sudahnya, berparutlah kaki aku itu...itu belum dicampur dengan parut² lain yang muncul..
bila dikenang kembali...sepatutnya aku tak patut memberontak begitu kerana aku tahu mak sememangnya tidak berduit pada ketika itu...bodohkan aku...apalah sangat yang aku tau ketika itu...
tahu memberontak jek...hurmm...

eh banyak lagi aku nak citer ni...sambung entry berikutnya ek...
daaa...tetiba mengantuk tak ingat..nak menaip pun homekey tah kemana dah...adehh...

daaa...selamat malam semuaa....

6 comments

Monday, December 20, 2010 9:18:00 PM

kalau kita selalu sedar insyaallah kita x kan leka dgn duniawi :)

Monday, December 20, 2010 9:38:00 PM

selamat malam..hehe

Monday, December 20, 2010 9:45:00 PM

sadis betul...tak dapat jadi modellah mcm ni kalau kaki berparut...^^

saya dulu tak pandai nak meminta duit dgn mak. apa yg diberi itulah yang digunakan. kadang2 jeles tgk kawan boleh makan sedap2 time rejat tapi saya cuma makan keropok 2 btg, air sirap segelas...huhuhu

Tuesday, December 21, 2010 8:53:00 AM

sedih la pulok..me pun org felda gak.mmg xseindah mana,tapi pengalaman hidup susah ngan adik beradik yg ramai sebenarnya mengajar kite lebih menghargai sst tu.daku xpenah gi rombongan mana2 sepanjang bersekolah dulu sbb mmg idup ssh xde duit.

Tuesday, December 21, 2010 10:46:00 AM

betui tu....ada yg lebey susah dr kita...

bsyukur la dgn apa yg kita ada...

Wednesday, December 22, 2010 10:21:00 AM

eh bukan ke bab baling gunting tu ko pernah story sebelum ni??? hehhehehe

Post a Comment