Friday, December 17, 2010

Monolog Seorang Aku


membesar sebagai seorang anak peneroka mengajar aku apa erti kesusahan...apa erti keperitan...aku merupakan anak ketiga dari 6 beradik...5 perempuan dan yang bongsu adalah lelaki...ingat lagi masa kecik2 dahulu....aku dan adik beradik aku hidup umpama kais pagi makan pagi...kais petang dapatlah makan tuk malamnya...zaman remajaku tak seindah seperti orang lain...dikala cuti sekolah bermula, aku, kakak2 aku dan adik2 yang lain, akan menolong ayah dan mak di ladang kelapa sawit...saper lagi yang nak menolong ayah selain dari kami...sian ayah kerana tak punya anak lelaki dewasa yang boleh meringankan bebannya itu....

air mata mula menitis...teringat akan keperitan seorang lelaki yang bergelar ayah yang berusaha keras siang dan malam demi membesarkan 6 anaknya...dan dek kerana kesusahan itulah, aku tak pernah mengeluh...tak pernah meminta2...aku tahu ayah berusaha untuk memenuhi setiap permintaan anak2nya...bekerja dari pagi ke petang semata untuk mencari rezeki...aku akur dengan takdir idup aku...aku bukan dibesarkan dari golongan yang ada2...namun aku bersyukur kerana ayah telah berjaya membesarkan kami adik beradik dengan sempurna...

ayah selalu sakit...selalu kena gout...bila sakit ayah datang ayah tak dapat melakukan kerja2 di ladang...makanya kami adik beradik lah yang akan menggantikan tempat ayah...teringat suatu ketika masa membantu mak di ladang kelapa sawit...membaja, mengutip buah relai...meracun dan sebagainya...pada ladanglah kami curahkan segalanya....dulu, idup peneroka tidaklah semewah hari ini...

mungkin zaman kanak2 aku tiada bezanya dengan zaman kanak2 mereka yang lain...bila masa cuti sekolah, sekiranya tidak menolong ayah di ladang...aku dan kakak2 serta adik2 yang lain akan masuk ke hutan getah demi mencari pucuk paku, kulat sisir...dan sesekali meredah sungai yang ada untuk mencari siput sedut...tak kurang juga ke paya berdekatan untuk menangkap ikan...itulah kegiatan kami...digigit pacat, lintah, hidupan liar tidak mematahkan semangat kami untuk terus berusaha mencari rezeki lebih...

wang belanja yang dibekalkan oleh ayah hanyalah RM0.50 seorang...dan amaun itu cukup besar pada ketika itu...bolehlah membeli sepinggan mee, air dan sebatang keropok...cukuplah untuk makan tengahari pada hari itu...aku tidak pernah  merungut...cuma aku kekadang menangis kerana idup aku pada ketika itu susah...sedih melihat keperitan  yang dialami oleh ayah....dulu, nak beli kapur kasut pun susah...apatah lagi tuk makan...pernah jugak hidangan tengahari kami hanya berlaukkan sardin atau telur...tidak semewah hari ini....malah baju sekolah pun dipakai turun temurun....begitu juga dengan kasut sekolah...pakai hingga rabak...sampaikan kasut sekolah yang koyak sanggup aku jahit semata tidak mahu menyusahkan ayah untuk membeli kasut yang baru...kerana aku tahu, adik2 lagi memerlukan itu...malu???sudah tentulah perasaan malu itu tebal terutamanya dengan kawan2...tapi apalah sangat malu itu berbanding dengan keperitan ayah membesarkan kami adik beradik....

dan ekoran dari latar belakang idup yang susah, perit inilah, aku tidak pernah meminta2 malah memanjakan anak2...apa yang aku makan, itulah yang mereka makan...dan begitulah sebaliknya...yang pasti kisah lalu banyak mengajar aku erti hidup...

sad but true...al-fatihah buat arwah ayah...moga rohnya tenang disana...miss you so much...sangat terasa akan kehilanganmu ayah...anakmu sentiasa mendoakan rohmu diberkati Allah selalu....

12 comments

Friday, December 17, 2010 8:19:00 PM

alfatihah...

ceh, aku dulu kecik kecik merayu rayu mak aku nak makan sardin tau...kekadang beli sesenyap simpan duit adik beradik

Friday, December 17, 2010 9:20:00 PM

thanx dikk singgah umah kak ..
akak add adik ya ..
pssst warning tuu utk org2 yg menggong .. huhuhu

Friday, December 17, 2010 10:19:00 PM

saye pun sme....anak felda jgk....
perit hidup....kne tlg mak meniaga, nak tampung p'belanjaan abg n akak...cedih.....

Friday, December 17, 2010 11:08:00 PM

kesusahan hidup masa lalu mengajar akak mencari cara utk hidup senang hari ini...
pasti ada iktibar yg bole kita jadikan panduan agar kesusahan lepas tak akan berulang... :)

Friday, December 17, 2010 11:10:00 PM

Norizan....same le kite..Aku dulu cam ko gak tapi perit lagi la ko...Cam aku mujur pasal ade sorang abg & kakak yang lebih dewase time tu...So mreke la yg mbantu meringankan beban...cam skrg, mak & ayah aku senang ++++...syukur alhamdulillah...anak2nye pown blh dikire bjaye gak memasing...thanx god...;)

Saturday, December 18, 2010 1:04:00 AM

Cik mot..

aku kecik2 pun macam kau juga.. tolong angkat buah sawit, kutip buah relai, cari kulat sisir, cari pucuk paku..cuma aku duduk kampung.. kau duduk felda..*kan?*

Takpe cik mot.. pengalaman tu mahal sangat.. buat kita jadi tough!

Al fatihah untuk arwah ayah cik mot..

tapi.. sekarang.. sardin pun dah mahal lah...

Saturday, December 18, 2010 1:10:00 AM

hmmm..xper..erti susah tu yg ajar kite erti idupkan ;)

Saturday, December 18, 2010 2:34:00 AM

Salam .. alfatihah buat ayahanda anda.

http://hasrulhassan.blogspot.com

Saturday, December 18, 2010 7:52:00 AM

alfatihah untuk arwah ayah..tiba2 teringat kat arwah ayah sy jugak..;(

Saturday, December 18, 2010 9:26:00 AM

sedih plak baca manolog kak izan nie..sy dulu susah jugak sbb anak tudm..jimat giler..mak kena meniaga pasar mlm...sy sempat la merasa nk gi sekolah menumpang basikal sepupu2 nk tggu trak sekolah sbb x de basikal sendiri...
Al Fatihah utk ayah kak izan...

Saturday, December 18, 2010 1:59:00 PM

Saya tidak merasai hidup susah kerana bapa saya seorang penjawat awam tapi saya memang terharu dengan kesusahan yang dilalui ketika kecil. Selalunya insan ini selalu bersyukur apa yang dikurniakan dari yang dilahirkan sememangnya mewah

Saturday, December 18, 2010 4:38:00 PM

smoga arwah ayah akak tenang n gembir d sana.....
jgn putus asa... semoga rezeki akak sekeluarga d permudahkan..

owhh senang juga hdup sy rupe nya nk d banding kan dgn org lain... tp knp sy x reti bersyukur.. owhjhh

Post a Comment