Tuesday, February 22, 2011

Dapur, Kadang-Kadang Boleh Jadi Tempat Berbahaya Bagi Kanak-Kanak


hurmm....kejadian ni berlaku pada hari ahad yang lepas kalu tak silap...ke ari jumaat...eh ke sabtu...arghh...lupa lah...rabun lak nak nengok tarikh yang tertera kat gambar² di bawah ni...kisahnya cam gini...masa aku sibuk di dapur, memasak kekdahnya...tetiba irfan datang..kalu dia datang cam biasalah, nak hangkut segala mak nenek pinggan mangkuk, periuk seme bagai ke depan...pelik tul aku...cam takde alat permainan lain dah...dan masa dia usaha nak tarik periuk tak salah aku tetiba..panGGG!!! gugur jua rak pinggan di bawah menyembah bumi...gile kuat bunyinya....masa tu aku dok ralik basuh pinggan...terus dapatkan irfan...sib baik takde pe yang berlaku pada dia...tapi riak wajah dia sedikit cuak la...cuma tak nangis ja...cam gitulah anak jantan...

aku???nak marah pun tak jadi marah..dok pendam ja...aneh kan, boleh aku tak marah kat irfan masa tu...maybe time aku aku dok tanggung sakit kepala kut...kalu aku marah kang, makin sesak kepala aku..so aku hanya diam membisu...clap clap clap...ibu yang garang cam aku ni tak jadi marah...hahaha...

so hasilnya, rak ni telah jatuh menyembam lantai...bukan bumi la....

dan sudahnya, ada 4-5 biji pinggan telah menjadi mangsa...arghh...hancur luluh hati mak time ni...sib baik seme pinggan ni adiah percuma tau...so takdelah rasa ralat sangat...kalu cap giacomo ke apa ke, sure lalak gak hati mak ni kan...eh ye ke cap giacomo...arghh belasah jelah... 

so, kesimpulannya kan, bagi aku, dapur ni salah satu tempat yang bleh jadi berbahaya bagi kanak² kan...selain dari bilik air...kalu tanpa kita sedar, bleh berlakunya kejadian yang tak diingini walau hanya tinggalkan tempat kejadian sekilas pandang jek...ritu pernah aku tertinggal pisau kat atas singki lepas potong bawang, pastu p amik baju kat dalam bilik nak buh dalam mesin basuh...sudahnya kembali ke dapur, nengok rileks jek irfan pegang pisau tu tanpa ada perasaan bersalah secalit pun dimukanya...perghh masa tu dah seram sejuk muka aku ni tau...siyes...

dan lepas kejadian tu aku akan sentiasa berhati²...even tinggalkan dapur untuk sekejapan sahaja, aku akan pastikan pisau atau segala alatan tajam dan yang sewaktu dengannya berada di tempat yang jauh dari capaian dan pandangan mata anak²...takmo la kejadian yang boleh kita elakkan berlaku gini...

dulu, masa anak² kecik lagi, aku siap buh safety gate jalan nak menuju ke dapur tu...tapi bila derang dah meningkat besar, kena buang gak la...sebab derang lagi kretip dan panjang akal dalam segala hal..panjat pagar la, itu la ini la...nak elakkan kejadian lain, kejadian lain lak yang menyusul...senang citer kita bakor!!! bakor!!! eh tetiba....hahaha....

jadinya, aku rasa even dapur tempat kita menyediakan santapan tuk perut mereka² itu, tapi kadang² ianya bleh jadi tempat yang berbahaya buat mereka jugak...

pesanan khidmat masyarakat...dari cikmot lenggang...yihaaa....huhuhu...daaa....

20 comments

Tuesday, February 22, 2011 1:48:00 PM

omak aih tetiba trgt darwisy selalu duk goyangkan kuat2 rak pinggan cmtu..smpai bergegar pggan mgkuk..

Tuesday, February 22, 2011 2:12:00 PM

@MrS. F!zA
bahaya kan...leh rebah menyembah lantai tu...

Tuesday, February 22, 2011 2:18:00 PM

betul kak..anak buah sy pun suke ke dapur, sbb byk tools yg dia boleh main...penah amik pisau ktnye nk potong gula2..last terpotong jari, berjahit la jari comel dia tu...

Tuesday, February 22, 2011 2:27:00 PM

budak2 suka explore.habis diukurnya semua tempat huhu.kdg2 brg2 yg dh lama hilang tah mana pun bley jumpa balik bila diorang buat kembara dlm rumah huhu.

Tuesday, February 22, 2011 2:36:00 PM

mot~ nyaris tak timpa anak ko kan...isk2..bahaya2..

Tuesday, February 22, 2011 2:37:00 PM

itu penting nye kite kena saiko anak kite ...tang pisau cerek , periuk, cawan kaca...

aku slalu ckp kat fahim
pisau ...fahim ni tajam klu kena tgn sakit ..boleh putus ..klu putus ayim nk pegang men(baca: ultraman) cam ne..

cerek panas :
panas tuh ...
klu kena tangan sakit ....
nanti abih merah ...eeii takutnye ..
sbb tu klu bunyi cerek ...Fahim slalu jerit mama air nash

Cawan kaca/mug:
slalu klu mama guna cawan ni ..maknenye mama minum air panas... ayim jgn tarik2 tau cawan nih ... bahya ...bkn sbb syg ke cawan tp sayang ke kaki fahim ... katekan cawan tu jatuh pecah .. kaca2 tu ..klu kite tak sapu habis ?? cam ne le kaki anak kite ??

sekali sekala kite patut takutkan anak2 kite untuk kebaikan tp jgn takutkan diorg ngan hantu/serengga bagai...

wahh reply tahap wat entry dah nih ... hahahaha

Tuesday, February 22, 2011 2:39:00 PM

anak2 buah sy pon suka sgt main pinggan mangkuk n kuali tu semua...ntah kenapalah agaknya..

ada tu plak, suka duk kat dapur gas bila org tgh masak..bahaya btol...takut kena minyak panas ke..tp budak2 kan mmg degil..susah nak dihalang..huhu..

anak sendiri ntah macam mana lah ragamnya..

Jom Lawat: Blog Bardboo
Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

Tuesday, February 22, 2011 2:53:00 PM

hish..bahayanya..dapo umah saya kecik takde banyak yang bahaya..cuma tang letak sudu ngan garfu tu..aqil dah leh buka..adui..tak tau nak buat camner dah..paling tak suka dia buka tutup kabinet pastu hempas kuat2...lelama tercabut pintu kabinet tu...huhuhu

Tuesday, February 22, 2011 2:59:00 PM

daput memang tempat mebahaya pun..

time kecik2 dulu, adik ayung oenah kena minyak panas tumpah kat muka dia...time tuh, mummy leka masak...

habis tumpah...

kena beware tau cikmot!
safety first!!

Tuesday, February 22, 2011 3:12:00 PM

betoi.. asben slalu pesan.. bila guna pisau terus basuh & letak tmpt dia.. takut anak capai..

rak pinggan kami beli 2 tingkat ja letak atas almari sng mmg anak x leh capai.. utk keselamatan..

apa2 semua nureen letak atas almari supaya x jd la kecelakaan yg x diduga itueww...
:)

Tuesday, February 22, 2011 3:16:00 PM

rasanya dapur ngn toilet le tmpt bahaya kan kalo kt umah..

Tuesday, February 22, 2011 3:59:00 PM

kak ko menang kat jijina ...pi tgk cepat ....

Tuesday, February 22, 2011 4:32:00 PM

cikmot!!!!
anda telah ditag..
;) jgn marah ye

Tuesday, February 22, 2011 4:52:00 PM

bahaya tue. Nasib tak jatuh kat atas irfan. Yup agree 100% mmg dapur sangat bahaya bg budak yang lum pandai fikir macam diaorg kan..

Tuesday, February 22, 2011 5:03:00 PM

nasib baik pinggan je pecah.. kalau hempap si irfan apa2 pecah kat badan dia lagi bahaya.. tak cuba ikat ke apa ke rak pinggan tu. huhuhu suspen la kalau jd camni

Tuesday, February 22, 2011 5:52:00 PM

kalau boleh bende bahaya bg kanak2 kat dapur ni simpan dlm laci la.. x salah kan sediakan laci besar sikit utk pinggan n pisau.. :)

Tuesday, February 22, 2011 7:10:00 PM

bahaya btol akak kan..
eT kt umah xder rak pinggan camtuh...kalo ada pon rak kecik jek letak tinggi...

Tuesday, February 22, 2011 7:27:00 PM

dapur adalah ruang gembira bagi akak... juga ruang riang-ria utk anak2...

Wednesday, February 23, 2011 10:23:00 AM

Kat mana2 pon bahaya skang nih. Anak aku yg sulung tu dah pandai nak petik suis daput gas...bahaya...

Thursday, February 24, 2011 10:19:00 PM

im a doctor working in the Emergency Dept. ive seen many cases where children gets scalded by hot water, put their hand into blenders and much more scary incidents. plz keep ur children out of the kitchen. its dangerous, trust me

Post a Comment