Monday, February 14, 2011

Mana Nak Beli Ikan Pekasam Yang Best???


hurmm....semalam aku ada la terbaca kat blog nana cara nak goreng ikan pekasam agar tak pecah...adehh...kecur air liur aku tau bila teringat ikan pekasam tu...dah lama tak makan ikan pekasam tu...sedapnyalah kalu dimakan ngan nasi panas2...adehh...kecur sungguh ni weii....

dulu, masa abang ipar aku rajin p memancing...dia selalu gak la wat balik ikan sungai..dan  mak aku rajin gak la wat ikan pekasam ikan2 sungai ni...ikan pekasam ni sangat sedap kalu diperbuat dari ikan sungai...eh ikan air tawar ni kan...giler sedap...aler bukan susah mana pun nak wat ikan pekasam ni...aku pun leh buat kalu ada ikan sungai ni...cehh...tetiba up diri sendiri plak...siyes la aku rasa dah kepingin sangat nak makan ikan pekasam ni...ingat nak carilah sekor dua ikan sungai nak wat pekasam...ok tak???tak pun aku p mancing sendiri...hahaha...ada hati tu...

ritu balik penang, kan aku ada citer sal aku p mengkuang dam kan...situ ada tasik...behnya kalu dapat memancing situ...ikan2 situ sehat2 belaka...beh tu kalu pat wat pekasam...hahaha....

ini ikan sepat...sebut sal ikan sepat ni, rindu plak kat ikan puyu...kalu masa kecit2 dulu rajin p paya belakang rumah tu sebab nak sauk ikan sepat, puyu semelah...dapat hasil leh goreng...tapi itu dulu...masa zaman kanak2 80 an dulu...skang aku tak tau apa kabar paya belakang umah tu...cam gerun jek yang p jengah...hehehe...banyak "kisah" yang terjadi...eheheh....

rupa ikan pekasam tuu..kalu tak silap aku, wat ngan beras goreng yang dikisar...pastu gaul2, buh garam sesedap rasa...kendiam peram sudah...

dan enak dimakan cam gini...haihh...kecur air liur aku weii...kalah orang ngandung dah ni...hehehe.... 

ok, nak p cari ikan pekasam skang...citer sal pekasam teringat citer KIAH PEKASAM tu...eh negeri mana ek yang sangat popular ikan pekasam ni...aku dah remember remember forget dah ni...haihhh...
eh babai la...tata....

20 comments

Monday, February 14, 2011 8:24:00 AM

fuhhhhhhhhh... sedapppppp...
dpt ni.. lauk lain pon wat dono je.. perghh...

Monday, February 14, 2011 8:27:00 AM

akakkk...pepagi dah cite ikan pekasam nih...haisshhh...

Monday, February 14, 2011 8:29:00 AM

sedappp woooo

Monday, February 14, 2011 8:42:00 AM

Saya x payah cari dh..mak mmg pandai buat ikan pekasam nie..:D

mmg sedap kan..:D

Monday, February 14, 2011 8:43:00 AM

kalu ikan sungai mmg feberet pun tapi kalu puyu, sepat nie cam x lalu jer nak makan. hehehe

Monday, February 14, 2011 8:45:00 AM

negeri belah utara la pekasam ni glamer... opismate akak org perlis... kalau dia balik kampung akak kirim la ngan dia beli pekasam ngan belacan... sedap ;p

banjir-banjir ni banyak sepat naik... ;p

Monday, February 14, 2011 8:46:00 AM

uishh,sedapnya ikan pekasam.akak ni wat izan terliur pg2 ni.

kalau mkn lauk ikan pekasam,dah cuci tgn pun ada lg baunya yg sedap tu hehe..kena cuci beria2 dulu baru hilang hehe...

Monday, February 14, 2011 8:58:00 AM

of coz la kedah popular ngan ikan pekasam ...
aku suka klu ikan lampam ....
ikan lain puyu ke ke sepat ke kurang ckit la...
sepat sedap klu buat kering...

klu original masih segar aku tak lalu eeeiiii

Monday, February 14, 2011 9:17:00 AM

kalo akak nak tau, lieya kan preggy kali ni, bende pertama mengidam adalah pekasam...dpt mkn yg fresh.....rezeki baby agaknye..sedar tak sedar 2 pgn nasi lieya bedal lauk nye ikan pekasam ajek.....adoi sedap betol rasenye heheehehehe

Monday, February 14, 2011 9:41:00 AM

hari tu balik kedah nak beli stok ikan pekasam..takde stok plak..so balik bln 3 ni nak beli byk..ramai dok menunggu..

sedap ikan pekasam kat situ..nama KAK CHAH ikan pekasam..leleh siot kan makan ngan nasi panas...huhuhu

Monday, February 14, 2011 9:50:00 AM

Kecur air liur baca entry nie...
Memang yang tradisional atau ala-ala kampung tu lagi best daripada makanan moden...
Yang paling best, makanan tu boleh menggamit memori yang boleh membuatkan kita senyum sendiri...

Monday, February 14, 2011 9:55:00 AM

ade gak beli mase gi pekan rabu cuti CNy itu ari..

Monday, February 14, 2011 10:01:00 AM

aku rasa
kedah ngan perak
yg pemes ikan pekasam
ritu kwn amrul blk kedah
aku kirim pekasam sekilo..hahaha

Monday, February 14, 2011 10:17:00 AM

Ko ni pepagi dah citer pasal ikan pekasam, buat aku pon ikut terliur gak. Dapat ikan pekasam pastu mkn ngan masak lomak cili api...perghhhhh...

Monday, February 14, 2011 10:47:00 AM

kiah pekasam kat perak... hihih... >dh xde keje ne... 2 yg conteng2 blog org<

Monday, February 14, 2011 11:02:00 AM

selalu kalo blk kedah jek aku dpt bekalan ikan pekasam sedap

Monday, February 14, 2011 11:06:00 AM

kat kg sy ada seorang mak cik ni wat ikan pekasam yg terbaekkkk dari ladang...

Monday, February 14, 2011 11:12:00 AM

kat cni susah sikit la jan... kt kedah byak...klu saper2 lik kdh...kirim ler

Monday, February 14, 2011 11:14:00 AM

sedapnyer ikan pekasam, kita klo goreng ikan tuh, leh layan ratah jer tanpa nasi..mau nyer darah naik mencanak2..n org salu kirim kt kwn opis klo dia alik kedah..

Monday, February 14, 2011 11:54:00 AM

terliur abis ni...aduh dah la x mkn agi ni

Post a Comment