Thursday, February 10, 2011

Minyak Masak Terpakai Boleh Dijual Sekarang!!!


salam semua...selamat pagi khamis...
ok nak tanya korang la kan, korang ada simpan dak minyak masak yang sudah dipakai...pendek kata minyak masak terpakai???hurm...kalu aku, ada tu adalah...tapi takdelah simpan sampai berbotol²...tak tahu plak sekarang dah leh jual minyak masak terpakai tuu...

kisahnya pagi tadi masa on da way nak p keje, kebetulan lampu isyarat tengah merah...maka terpandanglah aku akan banner di bawah ni...ekseli dah lama perasan tapi tadi baru sempat snap...terpikir gak aku, negara kita ni mengalami masalah minyak masak yang sangat meruncing ke akibat krisis yang berlaku di mesir??? bagi aku yang kurang memasak ni, takdelah efek sangat kan...tapi bagi peniaga² yang banyak menggunakan minyak masak khasnya peniaga pisang goreng tu sure la terasa kan bila mana masalah minyak masak ni melanda...kalu derang, sure ada minyak masak yang terpakai kan...paling tidak pun minyak yang telah diguna pakai tu leh sulam guna dalam 2-3 kali...tapi kalu beli minyak masak cap 'ayam' sure sekali guna terus jadi legam...yang tu memang tak berkualiti la...tak leh nak simpan terus kena buang...tak caya try goreng ikan masin...hahaha....

dan sebab tulah kadang, kalu beli minyak masak ni, aku suka beli cap Sri Murni tu...kan ada peringkatan dua kali apa tah...dan minyaknya takdelah cepat melegam...leh guna dalam 2-3 kali gak lah...eh, aku melalut citer sal minyak masak la plak...walhal aku nak citer sal Pusat Kitar Semula sekarang ni membeli minyak masak terpakai..derang nak wat per, itu aku tak amik pusing la...mungkin nak suling semula kut...E.N.T.A.H la...

so pada kengkawan yang ada menyimpan minyak masak terpakai, jangan dibuang tau...leh jual kat pusat kitar semula tu...sebotol minyak masak yang berkapasiti 5kg derang beli dengan rege RM4...oklah tu, dari kita buang kan....dapat gak la duit...hehehe...

owhh, ni banner yang aku katakan tadi

so what say you???

24 comments

Thursday, February 10, 2011 8:08:00 AM

jauh la kak.. lagipun.. sama la kite.. masak kengkadang je gitu..huhuh

Thursday, February 10, 2011 8:13:00 AM

kalo gureng ikan guna 2kali je pastu terus buang,kalo gureng kopok keping ke yg ringan2 ni leh la guna smp 3 kali.xtau lak bleh kitar semula bukan ke minyak kalo hok yg dh cair pastu itam legam mcm yg org guna goreng rangka ayam kt paso tu leh sebabkan kanser n sbgnya..

Thursday, February 10, 2011 8:20:00 AM

jauhnya nak hntr minyak..izan mmg byk pakai minyak sebab hari2 masak huhu.pastu mmg buang je la bila nampak tukar kaler sekali dua goreng...hmm,bagus ada pusat kitar smula mcm ni..

Thursday, February 10, 2011 8:27:00 AM

ok gak nie. kat umah pun ada la jugak tapi bukan yang terpakai. lum pakai pun tapi skrg dah berkeladak dah tengok. dah setahun kot umur minyak tu. keh..keh...keh

Thursday, February 10, 2011 8:29:00 AM

eh bagus jugak ek kak..daripada kite buang jer, baik ler kite jual..org pun slalu simpan minyak terpakai..takut nak buang dalam singki..takut sumbat..tp org simpan dalam botol softlan..leh jual ker??

Thursday, February 10, 2011 8:34:00 AM

@LiErOSe~QiEmi
hehehe...ko tunggulah SA adakan pusat kitar semula cam gini dulu la ek...

@Cik Puan Nurul
hurmm...akak pun tak tau derang nak wat per...agaknya nak buat baja kut...eh tetiba...hahaha...

@~izan~
adik izan rajin masak...tapi akak izan ni pemalas...hahaha...

@CWM Safari
huii dahsyat mung ni...beli wat pekasam jek ek...

@.:mama dhia:.
erkk, ko letak dalam botol softlan???takde botol lain ke weii...
tak tau la bleh ke dak...cam muskil jek nak jawab...hahaha

Thursday, February 10, 2011 8:44:00 AM

aku nak buat hobi baru lepas ni, kumpul minyak masak

Thursday, February 10, 2011 9:02:00 AM

sama la ngan akak pun, masak kat umah tu kengkdg aje, so tak terasa sgt masalah kemelesetan minyak masak ni

Thursday, February 10, 2011 9:05:00 AM

bagus ni...daripada dibuang begitu saje..menyumbatkan saluran...baik dijual...tp ummi pon kalau 5kg tu tahan la 3-4 bln kot...kira setaun guna 20kg je..

Thursday, February 10, 2011 9:08:00 AM

pestaim dgr jual myk msk terpakai nih.... hehehe... akak bese guna myk saji atau alif tuh.... blh lagikla diguna 2-3 kali...

Thursday, February 10, 2011 9:10:00 AM

ni kat area putrajaya ek? kat petaling jaya de tak?

Thursday, February 10, 2011 9:15:00 AM

aku guna minyak masak cap buruh. aku kan buruh kasar.

camne maksud dia minyak masak terpakai ni. rasenye kalau dah goreng2 ni sure minyak dah tak berkaler cerah. takde la melegam kan. tp kan kaler dah gelap gelap sket. diorg nak watpe yg recycle ni. nk goreng ikan masin kot. tak pun ikan pekasam

Thursday, February 10, 2011 9:20:00 AM

minyak masak recycle

**terbayang kolesterol

nangissss

ahaha

Thursday, February 10, 2011 9:33:00 AM

simpan takde la lama pung...3 kali masak BUANG..huhu

lagipun jarang masak kan..takde efek maner pung..hahaha

Thursday, February 10, 2011 9:41:00 AM

im folo u.....

Thursday, February 10, 2011 9:50:00 AM

eh bagus ni....leh pi recycle, tapi tu laa lieya ni guna 2 kalijek minyak masak lepas tu buang terus...so takde la plak stok minyak masak terpakai kat umah hihihihihi

Thursday, February 10, 2011 9:51:00 AM

wah baru aku tau ni..
aku pakai seri murni juga
ala bukan masaka apa pon kt umah
gorng nuget je hahaha
tp 3x pakai je
pastu buang la..

Thursday, February 10, 2011 10:24:00 AM

aku ade la dlm setengah cawan kt umah tu
goreng ikan aku simpan la minyak nye
pastu recycle blk guna utk goreng ikan masin
pastu buang la terus kan

Thursday, February 10, 2011 10:44:00 AM

kat rumah ada setgh botol minyak masak yg dah terpakai..
kita lepas guna dua tiga kali, masukkan balik dlm botol kosong..buang dalam singki tkt tersumbat..lps ni leh la jual..hihihi

Thursday, February 10, 2011 10:57:00 AM

MEREKA NK RECLCLE UTK BUAT MINYAK MASAK UTK DIJUAL SEMULA KER? TAK BAHAYA KER? SAYA BACA SATU ARTCLE DULU, KALAU MINYAK MASAK GUNA SEMULA DIA ADA LEMAK TAK TEPU DAN 1 BAHAN KIMIA LAIN YANG BOLEH MENYEBABKAN KANSER KAN..HUSSS....
BAHAYA TU

Thursday, February 10, 2011 2:54:00 PM

wah bagus gilak! pasni nak kumpul la minyak masak.. leh jual balik weeeeee~

Thursday, February 10, 2011 7:44:00 PM

minyak msk yg recycle dia buat sabun basuh...

Wednesday, November 13, 2013 6:05:00 PM

takut juga guna minyak masak recycle ni. Kita x tau dia sumber dari mana. Takut bercampur pulak denga minyak khinzir. Awas!!!

Wednesday, November 13, 2013 6:07:00 PM

TAKUT JUGAK GUNA MINYAK RECYCLE NI.KITA X TAU SUMBER DATANG DARI MANA. MANA LAH TAU TERCAMPUR DGN MINYAK KHINZIR...AWAS!!!

Post a Comment