Wednesday, March 2, 2011

Satu Kisah Pasal Terung


hurmm...lama dulu, aku pernah citer sal terung susu kambing kan..aler, ada kat entry INI...kalu yang masih baru kat blog aku ni...dan bagi yang dah lupa, di bawah ni aku attachkan balik gambar terung susu kambing tu...

tapi hari ni, tetiba aku teringat lagi satu jenis spesis terung yang satu masa dahulu sangatlah mudah didapati di kampung aku tu...kalu nak, p jek masuk ladang kat sebelah umah...melata² pokok ni tumbuh dengan gah sekali...tapi itu dulu...skang, aku dah tak pasti akan kewujudan TERUNG PIPIT ni...tapi aku rasa, kalu kat sini, nak dapatkan terung pipit ni, carilah di pasar2 sana...sure ada punya...hehehe...

ok, ni rupa terung pipit...sure korang kenal punya kan...banyak tumbuh melata kat kampung² dan tepi² jalan ni...

dan rupanya, terung ni dah ditanam secara komersil ek...aku baru tau...

yang aku tau, dulu masa kecik² kan, bila kami adik beradik pulang dari penggembaraan mencari hasil² hutan...sure kami akan bawa pulang terung pipit ni...tuk dijadikan bahan santapan tuk hari tersebut...selalunya mak akan wat sambal bilis dan terung pipit cam di bawah ni...

tak pung wat sambal bilis kering cam kat bawah ni...sangat enak dimakan dengan nasi panas...perghh...terbaekkk wokk...

alang² citer sal terung ni...teringat aku pada terung DAYAK ni...tu nama komersil dia...tapi aku panggil terung BERBULU...sebab terung ni ada bulu tajam..kena buang bulu ni dulu sebelum dibuat masak...ok, ni rupa pokok terung berbulu ni...banyak terdapat di kawasan umah mak kat kampung...

eh, tetiba pepagi gini aku citer sal terung pe kes ek???ishh...apa apa jelah...sebagai info kita bersama...hehehe...daaa....

22 comments

Wednesday, March 02, 2011 8:10:00 AM

terung pipit kat kawaasan umah MIL akak mmg banyak, kat kampung mmg mudah didapati, kat tepi jln pun banyak tapi kalo kat bandar, sah kena cari kat pasaraya

Wednesday, March 02, 2011 8:14:00 AM

tak tau pape pasal terung, yang ieda tau terung laki aku je kena jaga baik2, ahhahaha ;p

Wednesday, March 02, 2011 8:22:00 AM

klu terung telunjuk wat grg cili api pon sedap kan..
klu terung pipit tu.. kecik2 dlu.. kutip wat bullet senapang kayu.. hehehehehe

Wednesday, March 02, 2011 8:22:00 AM

dik .. terung pipit tuu biasa dgr dan makan sedapp buat grg sambal mcm tuu memang sedap sgt2 ..

tapiiiiiiiiiii terung susu kambing nie adehhh x pernah tgk wehhhh :)
sedappp ker dikk ??

Wednesday, March 02, 2011 8:49:00 AM

kitA tk mkan trung..tk thu pon trung tu cane..tp mentua suka plk masak trung kcik2 tu ngan sambal..huhuhuu tradisi org klntan ke ek.

Wednesday, March 02, 2011 9:09:00 AM

suke terung pipit
tp tak reti masak

Wednesday, March 02, 2011 9:10:00 AM

hehehe... ngidam eh?

Wednesday, March 02, 2011 9:44:00 AM

jan... tengok gambar sambal bilis tu.. teringin lak kat terung tu... susah nak pat kat sini... ingat kat makkk... huhuhu

Wednesday, March 02, 2011 9:47:00 AM

sambal terung pipit tu nampak sgt sedap dan menyelerakan la wei. btw somi aku suka makan sambal terung. bile la nak pandai buat yg tul2 sedap ni

Wednesday, March 02, 2011 10:43:00 AM

sy tak penah tgk pun terung2 nie cikmot.. ades.. katak bwh tempurung tol.. huhu

Wednesday, March 02, 2011 11:01:00 AM

Kalau terung pipit tu expert la....kita kan orng kg...jadi dah jadi makanan rutin ha..ha...tapi kalau yg susu kambing tu pernah tengok..tapi boleh ke makan?

Wednesday, March 02, 2011 11:59:00 AM

terung pipit ni pun banyak kenangan kt diri mamy heee

tp memang sedaplah masak pedas dgn ikan bilis :D

Wednesday, March 02, 2011 12:20:00 PM

ooo baru ler aku tau zan...tq bg info tue...aku kalo mkn pun pajeri terung jer...tu pun org yg masakkan..kalo aku nak masak..emmm ntah bila..

Wednesday, March 02, 2011 2:23:00 PM

org kata kalau masak assam pedas pun sedap

Wednesday, March 02, 2011 2:38:00 PM

Bley jadi jurucakap terung dah nih...ekekekeke...

Aku tak makan terung sangatlah. Tapi sambal terung mak ko nih menyelerakan sungguh lah. Buat aku terliur.

Wednesday, March 02, 2011 3:00:00 PM

sambal bilis terung pipit sedapnye.mak selalu gak buat dulu ni.kat sini pun ade jual kat kedai thai tapi frozen punye..terung bulu xpenah nengok lagi dgn terung kuning tu hihi..xsangka pulak ade byk jenis terung...

Wednesday, March 02, 2011 3:03:00 PM

aku suke terung pipit..tp susah nau nk cr
gambar sambal tu ko gugel ek??
sgt lazat kan

Wednesday, March 02, 2011 3:05:00 PM

AKU XMAKAN TERUNG
RASA MCM LEMBIK2
TU AKU TAK SUKE

Wednesday, March 02, 2011 6:58:00 PM

terung pipit masak sambal akak kte masak....sedapnyer
*lapar sudaaa......

Wednesday, March 02, 2011 8:38:00 PM

ganjil terung tuh....mmg rupa terung tuh cenggitu ker?? ke kacuk ngan terung lain??

ngeee~~~:D

Wednesday, March 02, 2011 9:01:00 PM

ko... sampai hati letak gmbr sambal tumis terung pipit tu! mak aku panggil cepokak.

Wednesday, March 02, 2011 10:47:00 PM

duta terung plak ye kak..menarik info ni..tang smbal tu yg xtahan tgk..terliur...

Post a Comment