Wednesday, May 11, 2011

Sebelum Anak Bertanya Lagi Dan Lagi...Baik Aku Bersedia Dahulu


hari tu, sedang aku asyik bersantai nengok tb...tetiba datang si kakak...ibu...famun tu mulut ke...hah, nganga aku kejap..yelah, aku ni bukan seorang ibu yang pernah lepasan sekolah arab atau sekolah menengah agama...ada pun hanya sekolah menengah harian biasa...lepas tu masuk itm...amik plak kos seksiteri yang tiada langsung pembelajaran dalam bahasa arab...bahasa inggeris adalah...siyes, aku jadi terkasima dengan persoalan yang dilemparkan oleh si anak...terus aku jawab, tah lah kakak, ibu tak ingat (ayat kaber baik punya)...lalu si kakak peneruskan pembacaannya...yang aku ingat hanya beberapa anggota tubuh badan kita dalam bahasa arab tu...ni pun belajar masa sekolah agama rakyat waktu petang lepas balik dari sekolah rendah masa darjah 4,5 dan 6 dulu...adalah jugak kan...dari takde langsung...haiya...mengeluh aku sendirian...

dan yang anggota tubuh badan dalam bahasa arab yang paling aku ingat dari dulu sampai skang adalah seperti
roksun'- kepala
sya'run-rambut
ainun-mata
jumjumaton-tengkorak
lisanun-lidah
yadun-tangan

yang tu jelah... ekseli famun tu memang aku tak tau...so disebabkan eksiden di atas, aku telah mencari solution sendiri...ritu ada aku ada search dalam tenet cari dalam bahasa arab...tapi tak ketemu...so,aku bincang dengan yana sorang teman nun di johor yang kebetulan punya masalah cam aku...tapi anak dia dah 5 tahun...lagi advance...siap tanya apa khabar pun dalam bahasa arab tuu...jadi dia telah sajeskan aku beli kamus tribahasa...3 dalam 1...wahh...tak terpikir plak aku kan...so kesimpulannya sebelum anak tanya lagi, lagi dan lagi, aku kena lah bersedia kan...maka aku pun turut belajar la jugak...hehehe...kata orang, menambah ilmu di dada kan...sediakan payung sebelum hujan...

dan ari tu aku telah beli kamus di bawah ni...di kedai buku di Presint 8 sana...
KAMUS KANAK-KANAK 3 DALAM 1 yang berharga RM19.90

dan yang penting dalam kamus tu ada 3 bahasa...seperti yang ditunjukkan di bawah...oklah kan...so skang, di samping kakak belajar di sekolah dia, dan dok hapal kat umah, sesambil tu aku pun belajar dari kakak jugak...nak kepastian aku bukak kamus...huhuhu....

hurm...dalam paler aku ni kan...advance tul pembelajaran budak² skang...baru 4 tahun dah didedahkan dengan bahasa² lain...aku dulu, tau mengira dalam bahasa arab pun masa p sekolah agama rakyat la...tu pun dalam darjah 4 gitu...kalu idak, tak tau lah...rasa aku masa zaman aku dulu, 4 tahun tu tak tau la aku reti membaca ke belum...alahaiii....budak² skang sangat beruntung kan...

notadijariku: alhamdulillah, kakak dah pandai eja nama sendiri...cuma menulis tu masih perlu digilap...sebab kakak menulis tangan kidal...dan tulisan yang dia tulis ke kiri...bukan ke kanan...aduh....kena ajar, dan ajar dia cara yang betul...hurmm....

15 comments

Wednesday, May 11, 2011 2:33:00 PM

sy tahu wahid isnani salasa homsa...tu je kak

Wednesday, May 11, 2011 2:35:00 PM

wahhh kakak ngan ibu yg rajin...
kakak dah pandai ...

Wednesday, May 11, 2011 2:41:00 PM

tklama lg 1 family kecek arab la..kekekeke

Wednesday, May 11, 2011 2:44:00 PM

@~aSHa~
hahaha, aku pun tau yang tu...
wahidun-satu, isnani-dua, salasatun-tiga...

@eima
hahaha, kerna terpaksa...malu plak ngan anak2...ekeke...

@MrS.F!zA
hahaha, kecek tu lama lagi la kak...belajar basic2 ja ni...huhuhu

Wednesday, May 11, 2011 2:45:00 PM

bagus nie! bkn setakat utk anak2 kecil tp bapak mak budak juga! at least tau ler sket2 bhs arab!

Wednesday, May 11, 2011 2:51:00 PM

yeay,akak sama mcm izan.kena letak kamus sebelah bila anak tanya..tadika ajar mcm2,maknya haram satu pun tak tahu..tahu asas2 je arab sket2 haha

Wednesday, May 11, 2011 3:14:00 PM

betul la tuu,takut nanti di bodohkan kita pula kan...hehe

Wednesday, May 11, 2011 3:19:00 PM

tol tu zan..kya pon terkena sama ler.. disuruh nyer kite ajar dia lam bhasa arab...seb bek buleh rujuk buku teks dia... ikut jer lah

Wednesday, May 11, 2011 3:39:00 PM

hurm, yang masz tau.. siji, loro, telu.... eh!! silap kelas lah pulak..... hehe

Wednesday, May 11, 2011 3:39:00 PM

nnt beli kamus Besta terus... ada kamus BM BI Arab... siap sebutan sekali... ;p

Wednesday, May 11, 2011 4:32:00 PM

a'ah kak, famun tu mulut..
umairah siap nyanyi lagi..sbb kat sekolah pasti ada ajar nasyid anggota badan dlm bahasa arab..balik pasti siap ajar adiknya sekali..

Wednesday, May 11, 2011 9:08:00 PM

mot, guna google transalate pn tak jumpa ke. tp bgs la ko beli kamus.

Thursday, May 12, 2011 8:08:00 AM

mase sekolah rendah dulu, abis jer kelas pg, petang ade g sekolah agama rakyat..ade la blajar bahasa arab..
pastu tingkatan 1 sampai 3, mmg masuk kelas aliran agama..tp tingkatan 4 kluar dari kelas agama sebab x minat bahasa arab sebab susah... hehehe...

tp sekarang lupe dah sumer..ish..ish..ish..terasa rugi plak..

Thursday, May 12, 2011 9:54:00 AM

siha tau 1 je..ainun-mata...hhahaha..yg lain dah kelam..

Thursday, May 12, 2011 11:31:00 AM

wah budak2 skang ni dah explore kan..kita dulu masuk tadika pun terhegeh-hegeh lagi kan

Post a Comment