Monday, June 20, 2011

Novel Stanza Cinta Karya Nurull Halawati


hurmm...malam tadi dah stat citer Stanza Cinta jam 9 Malam di TV3...tapi aku tak nengok pun...mulanya mang rasa nak nengok camner jalan ceritanya setelah novelnya telah habis aku baca pada hari sebelumnya...tapi malas nak berebut dengan orang tu yang sibuk nak nengok MAHAJARA LAWAK...sib baik minggu depan dah final...abis jek final terus kasi potong...huh...

so ari ni aku nak wat ulasan tentang novel yang aku dah baca tu...hurmm...pe aku nak citer ek...ekseli novel ni novel islamik yang banyak memaparkan hadis² dan rasa kecintaan pada sang pencipta...mengisahkan perjalanan idup seorang pelajar universiti yang bernama amni sorfina...yang sangat mementingkan keredhaan dari Allah dalam idupnya...seorang gadis yang islamik...

pertemuan dengan seorang jejaka Irfan Ikmal secara tidak sengaja semakin lama menyesakkan jiwa amni...dari sekadar pertemuan biasa akhirnya bibit² cinta mula singgah di hati amni...namun sekali pun amni tidak pernah meluahkan apa yang dia rasa...dia hanya berserah kepada Allah kerana baginya jodoh, ajal maut semenya ketentuan dari Allah...Irfan pada mulanya seorang jejaka biasa namun telah berubah ke arah jalan yang lurus setelah berkenalan dengan amni...diam² irfan menyintai amni...cinta ifan terhadap amni terlalu luhur....dan dari fadhli (sepupunya) irfan telah menyelidiki latar belakang amni...irfan seorang anak dato yang berpangkat besar namun sesekali tidak pernah meninggi diri...mempunyai seorang adik yang bernama iqlima...

Taufik Imran...pemuda dari bandung yang datang ke Malaysia kerana satu urusan telah terserempak dengan amni secara tidak sengaja...namun...pertemuan demi pertemuan telah menerbitkan perasaan cinta dihati taufik...dan melalui dr. Azam taufik telah melamar amni...amni terima lamaran taufik...kerana baginya mungkin taufik jodohnya bukan irfan...pesiapan dilakukan untuk hari bahagia amni...namun, benarlah kata orang, manusia hanya merancang dan segalanya Allah jua yang menentukan...taufik dan amni tidak dapat disatukan kerana tentangan dari jemaah dari sana kerana taufik merupakan orang yang berpengaruh di indonesia...amni redha...kerana baginya itu semua kuasa Allah...

irfan melamar amni...amni menerima lamaran irfan kerana cinta irfan luhur...sekali pun dia tidak pernah mengambil kesempatan terhadap amni...dan pertunangan telah berlaku di antara irfan dan amni...namun sehari selepas hari pertunangan mereka, irfan dimasukkan ke hospital...dan irfan telah disahkan mengidap penyakit SLE...sebenarya sudah lama irfan mengetahui tentang penyakitnya ini...namun sesekali pun dia tidak pernah memberitahu keluarganya...alasannya cuma satu, tidak mahu ahli keluarganya risau...dan tidak mahu hati amni sedih dengan apa yang berlaku...

amni sedih dengan kejadian yang menimpa irfan...pikir amni ini mungkin dugaan Allah terhadap hubungannya dengan irfan..dan amni rela menjaga irfan hingga ke akhirnya...namun batasan masih ada kerana amni dan irfan masih belum punya ikatan yang sah...lalu diutarakan agar pernikahan mereka dipercepatkan agar amni boleh menjaga irfan seperti seorang isteri menjaga suaminya...namun irfan tidak mahu...dia tetap ingin mengikut seperti perjanjian iaitu mereka akan disatukan dalam masa 3 bulan dari sekarang...

dalam masa 3 bulan, sakit irfan ada pasang surutnya...namun pada suatu hari...irfan telah menunjukkan yang dia telah sembuh seperti sedia kala, namun ianya adalah satu petanda yang irfan akan pergi buat selamanya...tinggallah amni keseorangan bersama cinta irfan...sebelum irfan menghembuskan nafasnya yang terakhir, irfan sempat menulis wasiat buat amni...wasiat yang berada di dalam sebuah kotak...yang mana didalamnya ada kunci kereta, sekeping cek dan beberapa geran tanah...dan sepucuk surat buat amni...(part ni sedih bila baca surat dari irfan tu...haihhh)

EPILOG
setelah sekian lama, taufik datang kembali dalam idup amni...dan akhirnya mereka berjaya disatukan...dan dihari perkahwinan mereka, dari kejauhan amni seolah² terlihat kelibat irfan yang tersenyum gembira melihat amni bahagia...dan sesungguhnya dalam hati amni ada satu tempat yang istimewa buat irfan walaupun hadirnya sepurnama cuma...dan cinta amni hanya buat taufik...yang akan membimbingnya hingga ke pintu syurga...

(^____^)

fuhh...penat mak mengatur ayat nak buat sinopsis sendiri...hehehe...sib baik dah baca novel...so tak nengok drama pung tak pe ar...dok dapat nengok muka abang eren...hahaha...

dan nilah novel yang aku perkatakan tu...dak² opis yang nak pinjam, sila ke tempat aku la...dah jadi cam mini library plak...hahaha...

dalam drama stanza cinta

amni-nurul fathia
irfan-aaron aziz
taufik-fizz fairuz...

sekian, selamat menonton...

17 comments

Monday, June 20, 2011 8:37:00 AM

alamak...lupe nk lyn citer ni..

Monday, June 20, 2011 8:45:00 AM

ingat kan ptg nie..rupanya mlm tadi..macam best je baca..nak kena tgk gak nie.. :-)

Monday, June 20, 2011 8:46:00 AM

yang ni tak nak kasi aku pinjam ke wei???

aku tgk cite ni smlam.. tp takde nampak cam islamik pon.. pastu, taufik tu semalam orang perlis lah! hahahah..

Monday, June 20, 2011 8:53:00 AM

ahaks..ai kebas dulu ye MRS k

sedih abg aron mati..

Monday, June 20, 2011 8:57:00 AM

@mizzkechique
SILA LAYAN..sila layan...hehehe

Monday, June 20, 2011 8:57:00 AM

@mummy_ayu
so kena dunload ar kalu nak nengok epi satu ni ayu...

Monday, June 20, 2011 8:58:00 AM

@MRS. K
hahaha, nama pun adaptasi kak...takkan dia nak mik pelakon dari indon plak...ekekke...biasalah nama pun adaptasi longgar kan

Monday, June 20, 2011 8:58:00 AM

@MrS. F!zA
heheh, saper cepat dia dapat la kan... :p

Monday, June 20, 2011 9:01:00 AM

suka lagu tema citer ni je hehehhehe :)

Monday, June 20, 2011 9:15:00 AM

aku tgk gak ... tak nampak campak cam org sakit SLE pun ...kulit ok je time kena matahari...huhuhu

tatau la die tukar plot sakit tu sakit lain....

Monday, June 20, 2011 9:17:00 AM

nmpak cam best sgt novel ni..nk kena cari tokey stanza cinta ni...
& cam menarik.. irfan sakit SLE... ermmm..sama cam sakit y lya hidapi...

Monday, June 20, 2011 9:21:00 AM

x pernah tgk layie huhuhhu ...

Monday, June 20, 2011 9:37:00 AM

wey.ketemu kembali..oo di adaptasi gak.cam nora elena...takmau la baca ulasan hg..aku nk tgk ar..start malam td..aku tgk heheh..sonok gak..eron aziz la ni femes tui kan..

Monday, June 20, 2011 10:49:00 AM

akak suka tengok muka nurul fathia tu... cantik sangat2.. dulu pernah berlakun jadi anak rozita che wan kan... yang ada penyakit tu kan.,.. jadi buta tu... tapi tak best ending hero mati...hahahaha... kot dia ubah drama ni tak tau la kan..

Monday, June 20, 2011 1:23:00 PM

smlm sanggup tgk tb tu.. harap cerita dlm novel sama mcm kat tb... aritu nora elena berlainan sungguh..

Monday, June 20, 2011 1:53:00 PM

sy tgk citer nie sbb fizz fairuz..xminat aaron:-)

Monday, June 20, 2011 4:30:00 PM

thanks a lot coz share the sinopsis.. kalo termiss pun takpe..coz dah tahu jalan cerita.. hehe..

Post a Comment