Wednesday, June 8, 2011

Wordless Wednesday-Bersyukur Atas Apa Yang Kita Punya


hehehe, salam rabu semua...sibuk jek aku ni kan...nak jugak buh perkataan WORDLESS ni...even aku dok ahu la apa ertinya tuk aku...lalala...pagi ni aku rasa sayu semacam jek...kisahnya cam gini...masa anto kakak kat skul pagi tadi...masa otw nak p keje dah sesudah drop by dia kat depan tangga dan disambut oleh cekgunya...mata aku tertacap pada seorang wanita berkerusi roda bersungguh² menolak kerusi rodanya itu...dan dibelakangnya diikuti seorang lelaki, mungkin suaminya atau sahabatnya yang terhencot² berjalan...owhh, tempang kut...desis hatiku...

jauh disudut hati...aku kagum dengan semangat juang mereka tuk meneruskan kehidupan walaupun mereka tidak sempurna seperti orang lain...oleh yang demikian, kita harus bersyukur di atas kurniaan Allah atas apa yang kita punya...diberikan kesihatan yang baik dan tubuh badan yang sempurna...boleh berjalan dengan normal...dan masih mempunyai kaki...teringat aku dekat kes saudara hairuman yang mengalami kecacatan kekal dan tangannya telah dipotong ekorann dari kejadian terkena kejutan elektrik...bayangkan dilahirkan sebagai manusia yang sempurna tapi kuasa Allah siapalah dia untuk MENIDAKKANNYA...

gitu jugak dengan kisah seorang kawan yang dilahirkan boleh melihat tetapi buta sebelah mata kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya...peristiwa yang berlaku ni sedikit sebanyak buatkan aku sedar dan bersyukur atas nikmat kurniaan Allah...walaupun kita tak sekaya mereka...walaupun kita tak secerdik mereka...walaupun kita hanya pekerja biasa...namun, kita harus bersyukur, ada sebabnya apa yang ditentukan olehNYA itu...

eh aku rasa entry pepagi rabu aku ni cam musabaqah diri sendiri jek...bukan apa, tak taulah kenapa bila nengok mereka yang kurang sempurna ni, aku terus rasa sayu...cam p pasar malam ke nengok pakcik² tua yang buta menjual tisu hanya tuk sesuap nasi...(belakang citer sama ada  pakcik tu pakai mercedes ke, tu aku tak tau la) tapi aku memang sayu...kadang² aku hulurkan wang terus ke tangan pakcik tu...tanpa mengambil tisu yang dijual...bagi aku itu sedekah...hurmm...

oklah, aku nak p makan dulu...sayu dihati masih terasa...pepun aku bersyukur atas apa yang aku punya...alhamdulillah....

8 comments

Wednesday, June 08, 2011 8:06:00 AM

panjang 'wordless' nko cikmOt pagi ni... okeh... tengah mood sayu... :)

Wednesday, June 08, 2011 8:23:00 AM

tu la alhamdulillah...
aku bersyukur sgt gak....

Wednesday, June 08, 2011 8:26:00 AM

betul sgt tu kak,bersyukur dgn apa yg ada..

yg bab mereka2 yg jual tisu tu,mmg tak dinafikan,org pndang serong sebab selalu pk mesti diorang ni ada sindiket la,then dah ada duit byk la tp hati kita yg masih ada perikemanusiaan dan perasaan ni,masih tetap ingin hulurkan walaupun sedikit.

tak kisah la dari mana mereka tu,jnji niat kita ikhlas nak bantu...

Wednesday, June 08, 2011 8:35:00 AM

mmg sesuatu y pahit utk ditelan.. apabila segala kesempurnaan y tuhan kurniakan utk kita hilang sekelip mata.. lya pernah rasainya.. betapa sshnya nk mulakan kehidupan..hanya tuhan yang tahu...

saat hilang keupayaan berjalan, bercakap, melihat... hanya tuhan y tau betapa hancurnya hati ini.. sebab itu... selagi kita memilikinya.. hargailah dgn sesungguh hati & sentiasa bsyukur dgn apa y kita ada..

Wednesday, June 08, 2011 8:47:00 AM

Betul. Entri awak nie mengajar saya untuk bersyukur juga dgn apa yang saya ada selama ini. Subhanallah!

Wednesday, June 08, 2011 9:23:00 AM

syukur pada kurniaannya

Wednesday, June 08, 2011 11:28:00 AM

memang kita patut bersyukur ape yang kita perolehi skang ni...

Wednesday, June 08, 2011 1:07:00 PM

Musabaqah ker muhasabah CM ☺☺☺

Yer lah, kita patut bersyukur dgn apa yg kita ada.

Post a Comment