Thursday, July 7, 2011

Selamat Hari Peneroka Buat Warga Peneroka Felda dan Anak-Anak Peneroka Semua Seperti Aku


salam semua...tak tau plak aku ari ni adalah Hari Peneroka buat semua warga peneroka felda...eh mak aku lah tu...aku kan anak peneroka...huhuhu...dan pagi² tadi mak ada kol...bitau yang adik lelaki bongsu aku tu pepagi dah ke Bandar Jengka sana, semata nak menghadiri perhimpunan Bersih bertemu dengan ayah jib PM kita tu...sanggup ye dik sampai ponteng sekolah...bertuah sungguh...huhuhu...

aku membesar sebagai johan anak peneroka...dari hasil titik peluh berladang kelapa sawit lah ayah dan ma membesarkan kami adik beradik...teringat masa kecil² dulu...kalu hari sabtu dan ahad jek, sure kami kena ikut ayah ke ladang...tolong kutip biji relai ataupun tolong membaja...kadang² culas gak...selalulah bertengkar dengan adik beradik lain...sebab malas kan...tapi dalam pada malas tu kena jugaklah pergi ke ladang kan...yelah masa tu ayah mana ada anak lelaki besar yang boleh diharapkan, yang boleh membantu dia diladang...so harap aku dan kakak² serta adik² pompuan yang lain la...masa tu adik bongsu lelaki yang ada skang pun lum lahir lagi...hurmm...kenangan mengusik jiwa...paling best, tiap kali ayah dapat gaji, ayah akan bagi upah kat kami semua...tu yang paling seronok walaupun sorang dapat RM10 jek...eh dah banyak sangat tu kan...

jangan tak tau rumah aku terletak bersebelahan dengan ladang kelapa sawit...dulu masa belum proses tebang dan penanaman semula memang menggerunkan jalan nak kerumah aku tu..sebab gelap..tapi skang dah semakin cerah sebab pokok² yang ada masih berkeanak² an...

kalu sesiapa yang juga anak peneroka felda cam aku, sure masih ingat rumah sal peneroka...cam ginilah kan...tapi skang nan ado dah rumah berkeadaan gini...kalu ada pun dalam 2-3 buah jek...tu pun peninggalan orang...sebab yang ada skang, kalah banglo dah...huhuhu... 

aku dan kaklong...di depan rumah kami...masa ni utan belantara lagi...

dan aku tinggalkan korang dengan video di bawah...


buat mak, SELAMAT HARI PENEROKA....dan tak lupa jugak buat semua warga PENEROKA FELDA...

10 comments

Thursday, July 07, 2011 10:36:00 AM

teringat p umah pakcik kat jengka,bilik air die ade kolam besar..bilik air die besar..mcm besar bilik..bleh mandi rmai2..hehe

Thursday, July 07, 2011 10:46:00 AM

bukan anak peneroka.. apa pun, selamat hari peneroka akak.. hehe :)

Thursday, July 07, 2011 10:56:00 AM

kenangan nye tgk gambo tu
aku suke g felda2 ni
rasa btol2 mcm kampung sebenar

Thursday, July 07, 2011 11:01:00 AM

selamat hari peneroka!!
btol ckp nana tu
suke mcm felda sbb tenang sgt

pastu bersih sbb korg ade pertandingan felda tercantik la terbersih la kan

Thursday, July 07, 2011 11:46:00 AM

untuk abah kite jugak kat felda di johor.. baru2 ni dapat bonus, sedekah kat anak2 sorang skit..hehe

Thursday, July 07, 2011 12:08:00 PM

best kan jdi anak peneroka..:) umah depan aku still cm gitu jugak. huhu. belakang je mengembang

Thursday, July 07, 2011 12:30:00 PM

ha ah.rumah nih dulu2 aku ingt..sbb aku pnh pi lam awal thn 90m an umh adik bdik aku kt felda bkt kayu hitm ,changlun kedh..mmg sejibik cenggitu..tp umh hg.masa aku pi thn 2001 ..kecik skit ja dri banglo..hehe...mmg membangun dh warga felda skang nih..sykur..

Thursday, July 07, 2011 1:03:00 PM

kehidupan di felda sgt best. (:

Thursday, July 07, 2011 1:25:00 PM

zai adelah anak peneroka...rumah dulu memang sepesen aje...bilikpun ade dua aje...kecik plak tu...sekarang dah berubah....

Monday, July 11, 2011 12:07:00 PM

salam..sue pun anak peneroka..anak peneroka felda semenchu..felda semenchu dapat 1 juta coz dapat anugerah felda terbaik..bangga jadi anak peneroka felda..

Post a Comment