Thursday, July 14, 2011

Tiada Kopitiam Halal???


hurmm...selamat pagi semua...ni cerita petang semalam...balik keje petang semalam...adalah terdengar berita kat Sinar FM tu...katanya tiada satu pun kopitiam di selangor terutamanya ada sijil halal...eh dalam hati terdetik apakah???tapi sib baik la, aku bukan pengunjung tegar kopitiam ni...eh dah lama gak la tak makan kat luar...tapi bab kopitiam ni memang rasa aku, tak pernah la kami sekeluarga singgah or makan di sana...hurmm...

di petikan berita di kosmo...
SALAH sebuah premis kopitiam yang menggunakan logo halal daripada pihak swasta

SERDANG – Tidak ada satu pun daripada kira-kira 180 buah premis kopitiam di Selangor mempunyai sijil halal yang diiktiraf oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) atau Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Malah, daripada jumlah itu, kira-kira 10 peratus atau 18 premis kopitiam sahaja dari negeri itu yang memohon pensijilan halal daripada JAIS dan Jakim.

Pengarah JAIS, Marzuki Hussin berkata, setakat ini, pihaknya masih belum mengeluarkan sijil halal kepada mana-mana premis kopitiam di Selangor.

“Selangor belum ada kopitiam yang dapat sijil halal daripada JAIS walaupun kita ada buat pengumuman supaya mereka (pengusaha kopitiam) memohon untuk mendapatkannya.

“Sehingga kini, permohonannya ada tapi kurang iaitu kurang daripada 10 peratus sahaja yang memohon sijil halal daripada JAIS atau Jakim,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan seminar kesedaran dan kepenggunaan halal Negeri Selangor di sini semalam.

hurmm...macam² la isu yang timbul sekarang...aku jadi naik takut nak makan kat luar kalu gini...so, korang camner...apa pandangan korang tentang hal ini...

12 comments

Thursday, July 14, 2011 8:18:00 AM

Masak sendiri jelah izan oii... Makan luar tak sedap... Sama je rasanya...

Thursday, July 14, 2011 8:20:00 AM

@ain1914
adeh...dah lama sangat tak memasak kak weihhh...hahaha....malas plus tak larat katanya...huhuhu

Thursday, July 14, 2011 8:24:00 AM

tak pernah lepak mana2 kopitiam.. hehehe..

Thursday, July 14, 2011 8:42:00 AM

dulu slalu lepak kat old town .. pastu skrg tidak lagi ...
bila di kira2 dah dekat 4 tahun aku tak jenguk kopitiam ....

Thursday, July 14, 2011 8:44:00 AM

tu le....takut dengar....dah bape bende la tak halal masuk dlm perut ni.....aduhai....langkah paling selamat masak sendiri sebenarnye kan kak.....tapi tu laaa, dtg mood malas tu yg susah tu...kuar gak cari mkn kat luar heheheehehe

Thursday, July 14, 2011 9:12:00 AM

kedai mamak ada halal tak... ;p

Thursday, July 14, 2011 9:13:00 AM

ERMMMM...
XLEH KATA APE LA KAN.. RMAI SUKA G KOPITIAM SBB NMPAK CAM STANDARD .. LYA LAK MMG MILIH SKET.KALO Y JD WAITER DIA CINA/KELING MMG XLEH NAK PEGI LA..RASA CAM WAS2..

Thursday, July 14, 2011 10:42:00 AM

ishhhh..parah2...
yg ada skang nih xtentu lg halal..
tp klu dh xhalal, kuar kan la mana yg halal...

Thursday, July 14, 2011 12:02:00 PM

xpenah minum or mkn kt kopitiam

Thursday, July 14, 2011 12:10:00 PM

dah bergelen masuk dlm perut nih baru skrg deme isytihar tak halal? *matilaaaaa haku =P

Thursday, July 14, 2011 12:12:00 PM

betul ke
anum pernah pergi sekali la..
thanks for the info

Thursday, July 14, 2011 7:09:00 PM

aku sekali je makan kat kopitiam bangi... tu pun org belanja. nak makan selalu tak mampu.. bagus jugak la xmampu...

Post a Comment