Wednesday, August 10, 2011

Boleh Pun Nak Trade In


alkisahnya itu hari, aku ajak en suami ke kedai emas yang berdekatan...sebab nak trade in rantai kaki adiah annibersari yang keberapa tah aku lupa dan yang dah lama aku tak pakai...dah lama aku tinggalkan...rasa tak sajak plak dengan usia sekarang nak pakai rantai kaki cam gini...so aku fikir lebih baik aku trade in rantai tersebut dengan sesuatu 'barang' yang akan aku pakai tanpa menggunakan konsep pakai dan tanggal...hehehe...lagi pun amik kesempatan dengan harga emas yang sedang melonjak naik ni kan....

so kami ke kedai emas di jalan tar sana...kedai yang sama tempat aku beli cincin dahulu...sekali tanya kat kedai tu bleh tak trade in rantai kaki ni...sekali mat tu p timbang...rege rantai kaki tu RM596 seberat 3.96gram...wahh...ini sudah bagus la kan...sebab masa beli dulu seingat aku la rege dia lebih kurang dalam RM200 lebih ja...kalu nengok pun cam tak berat mana pun..tapi dah rege emas naik kan, so rege trade in pun sama la...kalu rege jual maybe tak sampai kut...entah...aku pun tak paham...

dah setuju nak trade in, aku membuat keputusan untuk mengambil sebentuk cincin takde belah...jadilah...rege cincin tu lebih kurang jek dengan rege trade in rantai tangan tu...so aku tak bayar satu sen pun...alhamdulillah...dari tak pakai, baik aku amik sesuatu barang yang dipakai kan...hehehe...

dan nilah rupa rantai kaki tu...abaikan kaki mak yang gebu...saja kecilkan gambar sebab segan nak tempek gambar kaki sekali...cam tak beradab plak...

pastu aku ada tanyakan sesuatu barang peninggalan arwah mak mertua...nak pastikan emas tulin ke dak...sekali.......alhamdulillah...so kenalah simpan kan...dan kalu simpan tak pakai, kena bayar zakat la kan...dak gitu???

klah, tu jelah citer di petang hari ni...perut rasa sebu yakmat...tapi masih lagi dapat bertahan...sabar ye nak...tak lama jek lagi...anak ibu baik kan...alhamdulillah...

babai la...nanti sok kita citer hal lain plak...daaa....

13 comments

Wednesday, August 10, 2011 3:22:00 PM

klu trade in susut nilai 5% je ...tp klu jual susut nilai die klu tak salah 25% ...
aku tak penah jual tp slalu trade in ...slalunye aku jual yg kecik tambah duit amik besar ckit ...lama² jd besar la... huhu

nk tgk cincin br .....

Wednesday, August 10, 2011 3:33:00 PM

@eima
nak nengok??ishh tak payah la, segan mak...bese2 jek...cincin belah rotan ja...hehehe...

yang ada batu mak tak pakai...segan...

Wednesday, August 10, 2011 3:40:00 PM

aurat tu nyah

Wednesday, August 10, 2011 3:41:00 PM

bbm aku gambo cincin baru. ahaks

Wednesday, August 10, 2011 3:42:00 PM

aku klik for enlarge.. gebusss gitew kaki mak.. hahaha..

Wednesday, August 10, 2011 3:48:00 PM

Mana gambo cincin nya? ☺☺

Bengkak dah kaki ko erk.

Wednesday, August 10, 2011 3:52:00 PM

mmg nmpk gebu kaki tu..
bila negok n3 ni rasa nak trade-in jer cincin yg x pakai tersimpan baik kt umah.

Wednesday, August 10, 2011 3:52:00 PM

klu trade in memang untung tapi klu jual nak memang tak berapa untung sangat.....

Wednesday, August 10, 2011 3:53:00 PM

@fiza
ko jangan tertipu nyah...mana tak bengkak, ni gambar 2 tahun sudah...hahaha...

gambar cincin kan aku dah kata malu nak publish..

Wednesday, August 10, 2011 3:56:00 PM

nk komen kaki jer... =>gebu seyhh.. ni sbb peknen eh kak..hehe


psst, dh dpt alamat tu.. mekaseh akak.. =)

Wednesday, August 10, 2011 3:59:00 PM

@mizzkechique
hehehe, kalu tak peknen pun gebu gitu camner...hahaha....

Thursday, August 11, 2011 9:11:00 AM

YER LA mana cincin baru..aku tak penah kai gelang kaki...kaki aku kecik skit ja dari kaki gorilas..hahahah..tak sesuwey..

Thursday, August 11, 2011 9:47:00 AM

tak sabo nk jumpa gelang & cincin aku cuti raya nnti!

Post a Comment