Tuesday, August 16, 2011

Onde-Onde @ Buah Melaka Untuk Santapan Berbuka


semalam petang semangat kerajinan datang menerjah...so tekak terasa mau makan onde-onde @ buah melaka yang dibuat sendiri...nengok dalam peti masih ada keledek seketul...so gigih aku membuatnya semata nak melempias hawa napsu yang teringin nak makan...

setelah bertungkus lumus jadilah kuih tersebut...hehehe...
biasa orang buat kaler ijau kan...tapi aku lebih suka wat kaler merah...bukan takde kaler ijau kat rumah..sajer nak tukar selera...aler, rasanya pun sama...
selalunya aku wat kuih ni guna keledek...sebab nak ilangkan rasa liat tepung pulut tu kan....
ni petua dari mak la ni...rasanya pun sedap....

tadaa...onde² @ buah melaka kaler merah santapan tuk berbuka semalam...
hubby cam tak berapa gemar kuih ni...sudahnya aku yang abiskan sorang...hehehe...

haih, bila rajin datang menyinggah ni, mula rasa nak buat cek mek molek plak...tapi kena nengok masa gak ar...semalam pun terkejar²...alih² jam 7 menunggu waktu berbuka aku terbaring...kepenatan...sian kan...dah penat mata pun mengantuk...masuk tido awal...anak² wat bising aku naik marah...adehh...saiko tul...

hurmm...dugaan berpuasa buat ibu yang mengandung...

16 comments

Tuesday, August 16, 2011 12:08:00 PM

wah, kaler lain dr yg lain..

Tuesday, August 16, 2011 12:09:00 PM

@mizzkechique
hehehe, ingat nak wat kaler kuning tau...tapi pewarna kuning tiada dalam simpanan la plak...kalu idak tentu lagi menarik...hahah

Tuesday, August 16, 2011 12:10:00 PM

MIL aku suka buat yg bubuh keledek ni ...
letih betul klu la skrg ni klu balik umah memasak utk berbuka ..siap sakit pinggang lagi cam semlm...huhu

hari ni tatau la enpanjang nk request pe plak ...

Tuesday, August 16, 2011 12:11:00 PM

@eima
memang sangat letih eima...
tapi nak makan punya pasal kan...terpaksa lah...rini tak tau nak masak apa...tapi pg tadi dah cairkan ikan yang beku...so rini lauk berasaskan ikan la kut...

Tuesday, August 16, 2011 12:20:00 PM

kak, kalo onde2 yg liat tepung pulut tu resepinya cmpur lah dgn tpung beras..ai selalu bt gitu ikut respi wan..tk liat tp jd gebu gebu gitu...hikhik

Tuesday, August 16, 2011 12:22:00 PM

bese gak tgk onde2 kaler merah nih...
tp akk klu buat besenya ijau ler... hehe...

Tuesday, August 16, 2011 12:24:00 PM

pestime ler tgk colour meroh , selalu wrna hijau

Tuesday, August 16, 2011 12:45:00 PM

aku buat masa kecik2 dulu je. tolong mak aku. buat sendiri tak penah. hhahaha

Tuesday, August 16, 2011 12:54:00 PM

Err, sedap ke bubuh keledek?

Tuesday, August 16, 2011 1:41:00 PM

x pernah jumpa lagi warna ni sis
sedap......

Tuesday, August 16, 2011 2:05:00 PM

eh. napak cute plak kaler merah.
hihi..

p/s : tingin nak buat, tp mikir kang tak terabis, tak jadi lah. balik kg kang je suh mak buat. ngeee :D

Tuesday, August 16, 2011 2:05:00 PM

buah melaka kaler ni..? menarik pulak...rajin mak buyung ni...kfieza sudah di tahap mls seme beli je izan...

Tuesday, August 16, 2011 2:35:00 PM

zan.. kalu ko rajin blender daun pandan and amik air dia gaul dgn keledek+tepung tu.. lagi sedap bau dia zan.. harummm jer. aku semlm plak gigih buat tauhu sumbat dgn kuah kacang.. sudahnya 2-3x kena berhenti duduk dulu. lenguh diri lelama,sengal pinggang aku..

Tuesday, August 16, 2011 3:06:00 PM

My feveret kuih. Ntah bila lah nak buat nih. Kat PARAM 5 biji 2 hinggit. Tapi cikinot jer.

Tuesday, August 16, 2011 4:36:00 PM

wah kaler merah tp dah macam kaler oreng huhu.. pelik la cmpur keledek huhu tp tak heranla akkkan suke pelik2 huhu

Tuesday, August 16, 2011 4:51:00 PM

sgt2 sedap makan onde2!

Post a Comment