Tuesday, August 16, 2011

Zakat Fitrah...Aku Sudah...Korang???


alhamdulillah...hubby sebagai ketua keluarga dah laksanakan tanggungjawab sebagai orang islam...membayar zakat fitrah untuk tahun ni...
tahun ni bayaran tuk 4 kepala RM28...tahun depan akan bertambah lagi sorang la nampaknya...
satu kepala RM7...


dah dok sini, kenalah bayar kat sini...sebab kalu balik kampung, bayar kat kampung rege mungkin lain kan...
so dah beli beras disini bayar sini jelah...
Diriwayatkan dari Ibn Umar ra. : Rasulullah Saw mewajibkan membayar satu sha’ kurma atau sha’ gandum sebagai zakat fitrah kepada semua muslim, baik budak maupun yang telah dimerdekakan, laki-laki maupun perempuan, anak maupun orang tua. Dan Nabi Muhammad Saw memerintahkan bahwa zakat fitrah harus dibayarkan sebelum orang-orang pergi mengerjakan shalat Id’. (satu sha’ kurang lebih sama dengan 3 kg).

11 comments

Tuesday, August 16, 2011 9:43:00 AM

fain bru nak byr zakat..

Tuesday, August 16, 2011 9:47:00 AM

lum bayar lah..first tyme...orang lain tolong bayarkan..selama 26 thn tugas abah membayarkan..huhu

Tuesday, August 16, 2011 9:48:00 AM

belum lagi .. enpanjang belum bertindak ... sbb kali ni tak de pegi bazaar ramadhan ...so tak dak nk terserempak ngan amil ...

Tuesday, August 16, 2011 9:53:00 AM

aku tnya kt nuar td..katanya odw..besalah laki aku tuh zan..last2 minute..hehe..
thniah dh byar..ya la next year ..sorang lg lak nooh..

Tuesday, August 16, 2011 10:16:00 AM

dah byr gak..tp laki aku byr kat sri kembangan sbb ms tu jln2 kat jj..hehehehe..

Tuesday, August 16, 2011 10:27:00 AM

ntah la amrul dahbayo ke blom ntah
xtanya pon

Tuesday, August 16, 2011 10:34:00 AM

hubby dh byr mggu pertama pose ritu

Tuesday, August 16, 2011 10:54:00 AM

tukang bayar zakat adalah en.suami... dia pun tak pernah minta akak tolong bayarkan... jadi akak tak tau berapa hengget... ;p

Tuesday, August 16, 2011 10:56:00 AM

dh kot sbb adik lelaki yg uruskan..hehe

Tuesday, August 16, 2011 11:21:00 AM

minggu depan la bayor. esok balik kg dah. sbb dok kat besut, kne la bayar kat besut kan.hehehe

Tuesday, August 16, 2011 11:48:00 AM

blom byr gak lagik...
dlm mggu nih kot..

Post a Comment