Thursday, September 29, 2011

Berpisah Dengan Anak-Anak


malam tadi tah apa kena ngan dak irfan ni...tiap kali terjaga dok jerit dengan mata terpejam "bu...bu...su buu...(nak susu la tu)...selagi ibu tak menjawab dia akan terus memanggil...selalunya aku akan terjaga bila anak memanggil sebab derang tido di sebelah ja, even tilam lelain kan...tapi kalu jerit nama si abi...gempa bumi pun lum tentu abi sedar..dan tiap kali irfan sedar minta susu, aku pun bangun gak ke bilik air...rasa loose giler sistem kawalan kencing skang...tiap masa asik nak ter jek...adehh...

masa dalam mamai² tu terpikir aku...gimana lah saatnya kalu terpaksa berpisah ngan anak lelama...lama dalam erti kata dalam 2-3 minggu gitu...ritu masa aku kena jaga exam kat langkawi dan terpaksa tinggalkan MEREKA berdua selama 3 hari dua malam ngan abi mereka pun aku dah riso...tiap masa dok tepon or video kol...bukan apa, riso hati seorang ibu la kan....masa tu pun dah menitis air mata...cehhh...cengeng...camlah p outstation lama sangat...

sejak derang lahir sampai skang tak pernah pun aku berpisah lama dengan anak² ni...ritu masa kursus kat INTIM pun aku sanggup angkut derang berdua tau...dan siap ajak suami sekali kursus bersama...sib baiklah ada member kat sana...so leh ar konsider kan...kalu idak, memang masak la memikir...bukan apa, aku mikir satu jek, kalu aku kena kursus lelama, mana nak letak derang...saper nak tolong nengokkan, jagakan...takkan nak suh adik kat kampung datang sini tolong jagakan..dok serumah ngan suami tanpa aku...owhh tidak...tak manis dipandang orang kan...dan nak suh mak kat kampung tolong nengokkan, mang tak sampai hati...g pun mak banyak agenda sendiri tiap hari...so mang takde masa nak ngulit cucu...g pun bukan MEREKA berdua jek cucu mak...senang citer aku hangkut mereka itu...tu pun kalu kursus pendek la...kalu lelama lum difikirkan lagi....

tah ar...sejak ada anak ni, susah tul nak berpisah ngan mereka walau sehari...bila sehari mereka takde rasa tak lengkap jek idup....rindu pun ada...ritu masa ada urusan kat PJ dan tinggalkan si adik di taska dan bawa si kakak pun dah rasa lain...si kakak asiklah dok nyebut suh amik si adik dia...tau pun rasa sunyi bila adik takde...bila adik ada...hurmm...kalu tak bergaduh mang tak sah kan....

so aku nak tanya korang...pernah ke korang berpisah lama ngan anak²...pe yang korang rasa ek...rindu??? sunyi??? idup tak lengkap??? ke lagi seronok??? hurmm....

takde mereka berdua, memang idup sunyi dan tak meriah...lebiu kakak, abang....dan adik...

notadijariku: kalu berpisah kasih memang sengsara jawabnya...

17 comments

Thursday, September 29, 2011 10:48:00 AM

ishhh..nih yg buat touching nih kak...hehe~~sbb tuh ayung enggak mau berpisah sama ibu bapak....huhu:)

Thursday, September 29, 2011 10:51:00 AM

kalo hantar anak kat pengasuh pon dah rindu giler, inikan berpisah kan, sedih je rasa mmg takleh tdo

Thursday, September 29, 2011 11:03:00 AM

paling lama pun 3 hari last year pi kursus pastu skrg ni asek request kursus dlm kawasan je ...leh balik hari ...

tahun i dah 2-3 kursus aku tolak sbb pk kan fahim tu ..wlupun aku harapkan abah die ... tp aku ni yg tak leh tido kang ...

Thursday, September 29, 2011 11:06:00 AM

izan hg sama ngana ku zan..aku mmg tak rela yu..berjauhan ngan anak2..2x tolak kursus sebbkan depa..pi UUM kelas..hankut anak2 sekali(plus laki jd 'nanny'..tak snggup aku...ada yg snggup pi holiday tinggai anak..ish drp pi suka suki gitu..thn nih aku lepaskan dua peluang ke obersea..satu pi Universal studio , Singapore..sbb kan anak2 gak la...kedua...Pulau Phuket n Kelabi(bahaya wak anak2..nih trip jabatan aku..)...
panjang lak entry aku nih kan...hehe

Thursday, September 29, 2011 11:11:00 AM

anum x dapat bayangkan perasaan berpisah ngan anak2

Thursday, September 29, 2011 11:14:00 AM

Tiba-tiba tacing baca entri nie...

Sy paling tak setuju bile ade org sgp anta anak bwk blk kmpg dgn alasan...keje!

Pengorbanan merepek!

Thursday, September 29, 2011 11:56:00 AM

setakat ni kursus yg lama2 belum lagi,yg sekejap pun dah rindu sesangat......

Thursday, September 29, 2011 11:58:00 AM

alahai touching jap...akk x suka ibubapa yg pentingkan diri sdiri..ank2 kurang kasih sayang...sedih..

Thursday, September 29, 2011 12:01:00 PM

sblm bsalin anak no3 ni aku tinggalkan anak aku 2 org tu kat umah mak aku..sbbnye taska dorg ttp smggu lbh..aku ingtkan aku bsalin awal la..so taklame la letak anak2 kat kg..rupanye overdue..gile ko..tiap2 ari aku nangis ingt anak2..pasni tak sggup dah nak bepisah ngn anak2..ckupla sekali pengalaman yg menyeksakan tu..

Thursday, September 29, 2011 12:10:00 PM

alhamdulillah... hubby akak jenis yg caring pasal anak... pernah gak beberapa kali akak kena site visit outstation 3 hari 2 malam... klu ikut pengasuh dia kata tinggal je budak2 tu kat rumah dia... tapi hubby akak amik juga anak2 dia bawa balik rumah... tapi dia amik lambat la lepas budak-budak tu siap mandi petang, siap makan... dia bawa balik budak dah kenyang dah wangi... balik main-main tepon akak (Mama) pastu tido... esok pepagi dia dah hantar kat pengasuh semula... tak mandikan pun... ;p

Thursday, September 29, 2011 12:14:00 PM

tambah2 lagi bila beranak kecik ni....rasa sayu je kecik2 org lain jaga...walau time keje pun...rasa lain je...kalo anak dah besar, anta pengasuh tu lain skit...tapi mula2 nak hadapi anak yg masih kecik ni...yg masih...tak reti nak ckp, yg tak pndai merangkak pn lagi..syahdu je rasa...

Thursday, September 29, 2011 12:25:00 PM

x ada ibu yg sanggup berjauhan dengan darah daging sendiri dik .. x di sangkal lagi .. kasih ibu tuu sampai ke syurga dia bawak anak2 kan :)

selalu dlm banyak2 hal akak fikirkan anak2 lah .. kalau ikut kan ati semua nak marah , tapi bila tgk anak redaaa sikit .. niekan nak berjauhan huhuhuh :)

Thursday, September 29, 2011 1:00:00 PM

aku lom ada pengalaman lg tinggal anak
xpernah berjauhan lg

Thursday, September 29, 2011 2:00:00 PM

paling lama tgl pun 2-3 hari je...mmg sunyi, bosan kalo dorang tkde...asyik teringat ingat..nak2 kalo hari sebelum tu ada bt aktiviti dgn anak2...rasa rindu je bila teringat balik..

izan...ada larat ke sekarang...k fieza nak angkat kaki pun rasa payah...hehee!

Thursday, September 29, 2011 2:58:00 PM

berpisah pon skjp je mase bersalin anak yg 2nd...lps tu xpenah lg pisah ngan diorng...huhuh

Thursday, September 29, 2011 3:25:00 PM

Aku memang tak pernah berpisah ngan anak. Gi kursus kat melaka sehari tu pon dah rindu-rinduan, inikan berhari². Tak sanggup mak nok.

TApi kan, aku hairan gak tau, ada orang sampai sanggup tinggal anak berminggu² kat kampung, laki bini kat KL hidup berjimba²...haihhhhh...kesian aku nengok. Sebab aku ada kawan yg mcm tu.

Thursday, September 29, 2011 9:00:00 PM

aku pn tak sanggup tp aku terpaksa. mula la nk bergenang niiiiiiiiiiiiii

Post a Comment