Wednesday, September 7, 2011

Satu Kisah Di Pagi Syawal 1432H Bersamaan 30 Ogos 2011


ok sambung lagi citer sal raya...sementara mood nak bercerita ni membuak² kan...kalu takde mood, nak taip cerita pun malas...peram kan basi lak...huhuhu...so ni aku nak citer sal di pagi raya...cam biasa juada wajib di pagi raya kalu kat umah mak tak lain tak bukan adalah ketupat serunding...

pastu adalah tapai pulut...


ni kira menu utama la...sebab kalu rendang ke apa ke, jarang sekali la nak buat kan...sebab tu mak buat ketupat serunding...tak perlu nak dimakan dengan rendang...boleh dimakan begitu sahaja...huhuhu...

dan aktiviti biasa di pagi raya sesudah mak pulang dari solat hari raya...sesi bermaafan la...time tu ada gak la yang lum bersiap...so kakak amik giliran awal bersalaman dengan nenek dia...amik berkat...early birds get the worm kan...hehehe...

so sepupu² kakak lum bersiap lagi...kakak awal² dah bermaafan ngan nenek dia...siap salam berkaut lagi...good girl la kakak ni...hehehe...

adik pulak cam biasa...angin lintang datang melanda...takdenya dia nak layan salam² ni...dia wat kejaan dia sendiri...jamu selera dia...

tapi yang buat mak sakit hatinya...dia suka wat kecah...

bila diajak bergambar, jangan haraplah dia mau....mood kurang baik...tulah seme gambar dia curi² ja...ni irfan ngan sepupu dia...

nengok tu, time duit raya nak plak...lagi pulak kalu pat sampul upin ipin...duit dalam dia tak heran pung...hehehe...

dah adik susah nak bergambar...kakak la yang datang menyempit kat adik...eh merenyeh plak anak dara aku ni...

kakak dan kakak sepupu dia...

ni plak Alya Nur Zahra...anak adik aku...

ni bakal pengantin bulan 11 ni...

dan giliran aku plak sesi bermaafan dengan mak tersayang...selamat hari raya ma, ampunkan salah dan silap kakde selama ini...moga ma sentiasa diberi kesihatan yang baik...amin...

ni kak ngah aku...kaklong tak balik...dia balik pada raya ke dua...

sesi bermaafan sesama adik beradik...lari tema kami adik beradik..takdenya nak sekaler...sebab???tah...tunggulah raya tahun² depan selagi hayat dikandung badan...

selamat hari raya angah...kebetulan due aku ngan angah sama jek pada bulan Oktober ni...kira ma aku dapat dua cucu baru sekaligus...menjadikan cucu yang ke sepuluh dan ke sebelas...

eh, eh, menantu nan sorang ni  pun nak jugak suh snap gambar dia bermaafan ngan mak mertua..yelah en hubby kan anak yatim piatu...ma aku jelah satu² mak yang dia ada...lama tul dia dok bersalaman sementara nak tunggu orang dok snap gambar dia...hahaha...

dan dah siap sesi bersalaman tu seme...terus gerak ke tanah perkuburan sana...sesak tuu...menziarah pusara arwah ayah yang tersayang, saudara mara dan sepupu sepapat semua...balik dari kubur tu barulah p beraya ke rumah jiran yang terdekat....tak banyak rumah pun aku p beraya...adalah dalam 2-3 buah jek...

aku ingat nak dok umah jek sebab keadaan fizikal aku yang makin hari makin tak larat tu kan...tapi tulah, sian lak kat en hubby...siap tanya tu takde ke rumah kengkawan or sedara mara yang leh kita p beraya...adehh...sayangkan suami aku korek² gak la mana² rumah yang aku rasa terdaya nak p...hehehe....

notadijariku: aidiladha sok, dok dediam kat umah...nak p beraya pun tak mampu...masih dalam pantang kut...sob sob...

19 comments

Wednesday, September 07, 2011 11:08:00 AM

menu wajib kita sama la.. mesti ada ketupat pulut ngan tapai.. :)

Wednesday, September 07, 2011 11:09:00 AM

@Ena
hehehe...belah pantai timur memang ni hok wajib pung...hok lain tak reti nak buat...

Wednesday, September 07, 2011 11:14:00 AM

sedapnya tapai.. 1st dengar pagi raya makan tapai.. huhuhu

Wednesday, September 07, 2011 11:15:00 AM

kalo tok kedah aku suke buat ketupat pulut manis
selalu jagung ngan kacang
tak gemor aku

Wednesday, September 07, 2011 11:20:00 AM

meriah kan pagi raya ade sesi salam2 cam ni .. family kami tak dak ...huhuh

Wednesday, September 07, 2011 11:26:00 AM

ketupat tuh pon ader kt umah akak...
tapai tuh plak mmg wajib kt umah PIL...
tapai mkn sejuk2 sedap kan??

Wednesday, September 07, 2011 11:29:00 AM

@.::Lynn::.
lor, itu dah jadi perkara biasa kat sana lynn

@syanasaid
owhh, mak aku pernah wat gak ketupat manis ada kacang tu...tapi dah lama tak wat gitu...

@eima
lor, pasal pa tak diadakan...sesi bermaafan kan...hehehe...

@Zue AnnaLeeya
tulah kak zue...makan time sejuk memang layan abis la...

Wednesday, September 07, 2011 11:42:00 AM

suka ayat last tu.. hehe.. dok dediam kat umah jaga rumah..

Wednesday, September 07, 2011 12:04:00 PM

ketupat tu paling sy suka..tp ralat raya kali ni tak jumpalah pulak..

rmh sendiri buat lemang je ..

Wednesday, September 07, 2011 12:06:00 PM

aku beraya 2 umah je kot! huhuhu

Wednesday, September 07, 2011 12:06:00 PM

bile la aku nk amek gmbr salam2 ni jeles plak nengok

Wednesday, September 07, 2011 12:09:00 PM

sedapnya tapai
nak skit sis

Wednesday, September 07, 2011 12:22:00 PM

tapai tu best....../salam kenal dan slmt hari raya...;d

Wednesday, September 07, 2011 12:26:00 PM

memang takde rendang ye....setiap tahun ayah mesti masak rendang ayam..pastu rendang daging campo paru......

Wednesday, September 07, 2011 12:59:00 PM

suke tapai pulut tapi tak pernah plak makan pagi raya... ;p

Wednesday, September 07, 2011 1:11:00 PM

sedapnya ketupat palas.. halamak aii..

Wednesday, September 07, 2011 1:29:00 PM

wei kakak comelnye. dah jadik makwe dah. tetiba nmpk putih melepak plak. comei comei.

eh dlm ketupat tu dah ade serunding ek. bestnye. tak jumpe kt tempat aku ketupat2 ni. sik impit ade la. hihih

Wednesday, September 07, 2011 2:37:00 PM

sedapnya ketupat palas

Wednesday, September 07, 2011 10:38:00 PM

tak jumpa tapai pun raya ni..

akak dah sarat sgt ek..tp nampak gaya akak aktif.senang bersalin nnt..insyaAllah...

Post a Comment