Monday, October 24, 2011

Bengkak Susu...Demam Urat Katanya...


hurmm...hari minggu yang berlalu sangat menyakitkan...ari sabtu lepas tu, tah camner tetiba aku diserang bengkak susu yang sangat menyakitkan...sesapa yang pernah kena sure tau camner sakitnya kan...aneh tul...walhal baru jek lepas mengepam...tetiba datang bengkak...masa tu aku baru bangun dari tido...tersedar jek rasa berat semacam....sakitnya tuhan saja yang tahu...terus amik pam,  pam kali keberapa tah...pastu tetiba lagi datang angin seram sejuk menyerang diri...tak tau camner nak gambarkan sejuk kemain...sampai kebas la kaki dan tangan...terus kai stokin, baju sejuk dan selimut 2-3 helai...tapi tu pun tak pat ilangkan kesejukan yang melanda...hurm...sakitnya bila bengkak susu ni terjadi...adehh...

dan semalam plak sakit kepala plak menyerang...rasa cam nak pecah kepala ni...berdenyut2...hubby plak kena keje pada hari semalam...tinggallah aku 4 beranak...siyes aku tak daya nak layan diorang berdua...aku dok berehat jek dalam bilik ngan dak iris...sekali aku terjaga dari tido nengok rumah cam tongkang pecah dikerjakan dua beradik tu...lantak...sungguh2 aku tak berdaya...sakit kepala punya pasal....tapi time tu waktu tido diorang...masa aku terjaga tu nengok kakak dah terlena atas sofa...tapi si abang belum lagi...bagi susu sebotol baru la lena si abang tu...hurm...bila hubby bekerja tinggal aku 4 beranak memang aku tak leh handle lagi...sebab aku lum cukup kuat...banyak tenaga yang diperlukan tuk jaga anak anak anak ni...terutama si abang yang agak lasak dan tidak berapa nak mendengar kata...hurmm...sangat2 menduga kan...

dan hari ni rasa segar sikit...tapi kejap2 lagi mau rehat...sebelum tu aku nak makan dulu...daaa....selamat hari isnin semua....

notadijariku: eh demam urat tu camner kak di tepian pantai????

14 comments

Monday, October 24, 2011 9:57:00 AM

semoga cepat sihat..

Monday, October 24, 2011 10:19:00 AM

bengkak susu, tuam tuam dulu dengan tuala yang dibasahkan dgn air suam. urut2 baru pam...

jgn ditempek dengan daun kubis, memang le sejuk je rasa tapi boleh mengurangkan air susu nanti.

saya anak sulung pernah bengkak susu sampai demam. anak kedua pun sama jugak...

Monday, October 24, 2011 10:26:00 AM

aduh sakitnya...kena tuam cepat ni

Monday, October 24, 2011 10:54:00 AM

kak, dh ok blm??



psst, sowila x g umah akak, sy skang bz blajar kete.. muehehe..

Monday, October 24, 2011 11:00:00 AM

dear,pengalaman ku anak umur 8 bulan bru terkena bengkak susu..sbbnya tetek xdikosongkan dgn betul anak lupa nk netek yg sebelah lg padahnya bgn pg bengkak n sakit sgt..
bila pam lg sakit,rupanya xleh pam yg sebaiknya keluarkan ketulan susu yg tersumbat dgn guna teknik marmet kalo pam nnt ia meransang pengeluaran susu tp susu xleh nk kuar sbb tersumbat kan tu yg jd lg sakit..
so memula tuam tetek ngn botol yg di isi air panas balut la ngan kain ala2 mcm tungku tu kan tuam kt tetek terutama kt bhgn yg ade bengkak tu urut perlahan ikut arah jam sampai terasa lembut bengkak dan cuba keluarkan susu tu mmg sakit tp lama2 akan ok..pastu bg je anak isap me dulu sakit sampai mengetap gg kuar air mata tp lama2 anak isap tu terasa macam makin lega.
lg satu jgn terlampau pikir kena byk bertenang tau..daku dulu boleh dikatakan setiap minggu kena kalo xtahan boleh amik ubat kat doc tu tahan sakit sementara nk keluarkan susu yg tersumbat tu kan.
hope jgn give nak menyusu krn bengkak susu anggaplah ini ujian kan.huhu

Monday, October 24, 2011 11:10:00 AM

hmm..stiap kali besalin msti aku kene bgkk susu ni..mmg sakit nye..tak larat nak bgn..sabo ek..

Monday, October 24, 2011 11:14:00 AM

klu bengkak susu mmg sakit & akan demam mcm tu...petua og tua-2,,,guna sikat yg rapat-2 tu sikat kat breast...klu breast sakit,,,sikat slow-2...klu blh tekan kuat sikit...sbbnya ade aliran urat kite yg tersumbat...sya da cuba mmg ok..pastu perah skit-2 bg kuar susu tu...sampai la susu tu terpancut laju...bla agak-2 da ok baru bg anak susu blk...sikat sluruh payudara...cuba lah...

Monday, October 24, 2011 11:17:00 AM

lupa nk bgtau...sblum wat menyikat tu,,,tuam dulu breast mcm Cik Puan Nurul bgtau...

Monday, October 24, 2011 11:18:00 AM

ha a memang sakit tu..urut urut dulu..tuam tuam pastu leh ler pam..
sian awak...

Monday, October 24, 2011 12:01:00 PM

Izan, kakak dgn abang tu hantar la ke taska... dlm pantang awak jaga baby sorang dah la... mana larat jaga semua... jgn nnt jadi bentan lagi susah...
akak dulu masa pantang sendiri... anak2 mmg hantar kat pengasuh mcm biasa... akak kat rumah tinggal dgn baby je... masa baby tido, akak pun tido rehat sekejap waktu siang... pastu masak simple2 utk makan sendiri...
jangan fikir la pasal kemas rumah, barang bersepah, kain baju semua tu... badan tak kuat lagi... rehat la dulu ye... awak belum 2 minggu kan... hari tu masa akak datang pun muka awak pucat lagi... kata org belum berdarah lagi... sbb tu pantang 44 hari... supaya badan kuat semula... baru bole buat kerja mcm biasa... ok... rehat ye... jgn stress... nnt bentan...

Monday, October 24, 2011 8:15:00 PM

la siannya akak dengar... akak handle aqilah sorang pun...dah pening... itu pun ada mak akak.. ini pulak la handle dua orang... sorang2 aduhai... akak rasa..better mot balik kg..berpantang kat kg..so bolehla mak atau adik2 mot tengok2kan bebudak dua orang tuh... so..mot boleh rehatkan diri sepanjang 44 hari berpantang... ini pendapat akakla...

Monday, October 24, 2011 8:16:00 PM

lagipun... kesian si kakak ngan abang tu.. bahaya tinggalkan budak2 berdua tu kat luar...mot tido kat dalam..mana tahu..apa2 nak jadi.. kan..bahaya.. so akak rasa..beter mot balik kg berpantang kat kg...

Monday, October 24, 2011 9:09:00 PM

1st jeles ar...pesal aku tak bengkak2 pun lagi ni...ada tu ada susu..cukup tu cukp la...sbb anak tak menangis kelaparan...so cukup la...tapi takde la sampai sehari leh pam 2-3 kali..huwaaaaaaaaaaaaaa dah makan LOBAK PUTIH ni wei...terpaksa kena cari pil ASI la nampaknye...

2nd masa aku kena demam urat tu..aku bantai je minum 100++...mesti nak tanya xpe ke? anak tak kembung ke? anak aku ok je...tak de nangis2 tgh malam..siang hari pun takde nangis2...nangis nak susu ada la..itu pun ek ek ek ek je...angkat terus senyap....tak pun nangis selepas mandi je..sbb sejuk...so peluk2 manja..diam la dia....

Tuesday, October 25, 2011 11:36:00 AM

sy pulak seram dengar cite cikmot ni.. hujung thn ni giliran sy lak.. waa... dengan abg yg baru setahun lebey.. mau nangis esok2 kang..

bengkak susu tu tuam dengan warm compression je.. ada jual benda alah tu kat farmasi.. murah je pun.... lepas tu sikat2 sikit bagi dia keluar semua susu yg sangkut tu..

Post a Comment