Wednesday, October 5, 2011

Kalau Di Bandar Semuanya Kena Dibeli...Kalau Di Kampung Pulak, Semuanya Boleh Dicari


kan kan...kat bandar ni...kalu nak pepe, seme kena beli...hatta daun pandan jek...sob sob...tapi kalu dikampung..bukak jek pintu, tersergam hidup dengan gah pokok pandan di belakang rumah...itu pun kalu ada yang menanam la...hahaha...eh daun pisang pun kena beli jugak tau...ada yang dijual pun dah kekuningan dah...:p

eh back to da topik la...alkisahnya petang semalam, balik dari keje, singgahlah kat pasar tani...motip utama cari ayam goreng tuk dik irfan...pastu ingat mau beli ice blended van kuning...sekali derang tengah makan...waktu operasi perniagaan dilambatkan..so terus kensel...dapat ayam goreng terus mau pulang..sekali lalu kat kedai ahkak jual jamu tu...ingat mau la tanya sal pil ikan haruan tu...ahkak tu kata ada, tapi dah abis stok...alahaii..memang bukan nasib la kan...so ternengok barangan lain...mulalah terbeli mandian herba tu...tanya² ahkak tu, dia sajes satu mandian herba tu...cehh, ahkak ni memang tau...sajes yang mahal terus...sepeket RM25 tau...aku pun bendul, minta kurang RM24 jek...bukan apa, aku jenis mudah kesian...derang pun meniaga jugak...carik makan...hehehe....

dalam hati aku dok terdetik...dalam paler dok terfikir...eh daun² kering tuk mandian herba ni, kalu kat kampung leh dikutip disekeliling rumah ja...arghh..indahnya suasana kampung...nak apa pun tak perlu nak kena kuarkan duit...tapi itu kampung...ni bandar...so tak leh la samakan kan...nak tak nak kenalah beli jugak...ate, aku berPANTANG sendiri nanti...di rumah...ada pun kalu mak datang dari kampung dalam 1-2 minggu gitu...takmo nyusahkan dia...g pun mak sibuk ngan urusan kenduri adik yang akan berlangsung pada 19 November ni...apa de hal kan...g pun dari anak sulung lagi aku berPANTANG sorang²...insyaAllah boleh...amin....

owhh, ni contoh peket mandian herba yang aku beli semalam...ni gambar aku gugel jek...gambar barangan sebenar, lupa mak nak snap...tapi cam ginilah...lebih kurang...packaging lelain...

yelah kan, kalu kat kampung, takat daun serai wangi, daun sirih, dan bermacam² jenis daun, leh didapati di sekeliling rumah jek...tetambah kat kawasan umah mak tu memang ada di tanam semua daunan yang dijadikan mandian herba ni...tapi tulah, itu di KAMPUNG kan...sob sob...tetiba aku rasa bangga lak jadi anak kampung...tetiba kan...

contoh daun yang diperlukan tuk mandian herba... 

teringat dulu, masa mak bersalinkan adik bongsu...dia selalu bersalai di atas katil kayu dan dibawahnya ada dapur arang...tapi bara jelah...bukannya api yang sedang membara...kami adik beradik suka menyempit bersalai sesama terutama time hujan...hurmm...kadang² dok tumpang jemur kasut sekolah, baju bajan yang lembap...yelah, time musim tengkujuh kan...tapi tulah...seme tu nostalgia...skang jarang dah ada orang lepas bersalin nak salai² ni seme...terutamanya kat bandar...adehh....

so kenalah ingat...BANDAR lain.. KAMPUNG plak lain...masing² ada kelebihannya kan...renung renungkan...eh tetiba...adios....cauuu....

notadijariku: mak...nak balik kampung...heheh...eh aku akan berpantang di putrajaya jek...dan akan balik kampung masa kenduri adik...pada 19 november ni...insyaallah...seperti dalam rancangan...

15 comments

Wednesday, October 05, 2011 11:08:00 AM

betul2
bandar lain, kg pun lain

Wednesday, October 05, 2011 11:22:00 AM

kat bandar ni mana nak cari dah....

nak tanam, xde tanah...hehehe

Wednesday, October 05, 2011 11:22:00 AM

betul tuh...
seme nak kene beli kan???

tp akak setakat nak wat mandian herba tuh, kt sini snang nak dpt daun2 tuh seme...
daun serai wangi, mengkudu ader jiran tanam... blh jer mtk... hehe..
daun pandan tuh akak pon ader tanam kt blkg umah...
pokok pisang pon ader...

Wednesday, October 05, 2011 11:23:00 AM

wahh, survive btl akak..hehe..

Wednesday, October 05, 2011 11:28:00 AM

cik mot,cik dah dok kawasan kg..mmg betul pun...buka jer pintu seme ada..

tp skg serba moden dah..herba mandian dah sedia ada..bersalai2 pun jarang org skg buat...

bila due ni cik mot?

Wednesday, October 05, 2011 11:32:00 AM

aku pun dok mencari herba mandian tu .. ari tu ade jual kat jualan opis ni .. RM 15 je ... tp tak terbeli sbb pk lama lagi ... pastu sampai la ni makcik tu tk dtg2 dah ... nk pi cr kat HPA je la ..maksu aku kate ade herba mandian pastu nk beli teh herba utk mandikan anak .....

Wednesday, October 05, 2011 11:33:00 AM

aku mandi daun tu 2-3 kali je kot..

Wednesday, October 05, 2011 11:34:00 AM

pasal tu akak target beli rumah teres nak tanam pokok-pokok herba... sbb masa pantang punya pasal la... skrg ni dah start tanam la... bole la sikit-sikit ada dah... ;p

Wednesday, October 05, 2011 11:42:00 AM

tol akak kn?rasa cam nk blk dok kg jek...hehe

Wednesday, October 05, 2011 11:42:00 AM

betul tu..takyah yg susah..mcm daun pandan, serai..kalu kat kg..bersepah..takde umah kita..boleh minta umah jiran..kat bandar.s.emua pun kena beli...kadang beli pun dah layu or kering..kan?

Wednesday, October 05, 2011 11:52:00 AM

msa pntang dlu..lya still mndi gna bhan2 y dicari sendiri tu..lya pon xtau nma apa daun tu.. bidan y cari..tp mmg segar sgt bdn lps mndi air tu..

part salai2 skarang dh smakin krang y amalkan.. kalo ada pon mybe org2 kmpung..n satu g, katil dia y jnis tinggi tu kan..katil alas kayu & tkar mengkuang.

Wednesday, October 05, 2011 11:52:00 AM

msa pntang dlu..lya still mndi gna bhan2 y dicari sendiri tu..lya pon xtau nma apa daun tu.. bidan y cari..tp mmg segar sgt bdn lps mndi air tu..

part salai2 skarang dh smakin krang y amalkan.. kalo ada pon mybe org2 kmpung..n satu g, katil dia y jnis tinggi tu kan..katil alas kayu & tkar mengkuang.

Wednesday, October 05, 2011 11:58:00 AM

sangat la btul cikmot..!
kat bndr ni serai pun kene beli
3batang cenonet tu pun dah bape sen, huhu!

dok kampung jugak yg best
tinggal rajin ngan idak je nak pi amik sendrik, hehe..

Wednesday, October 05, 2011 12:23:00 PM

so far klw segala brg2 dalam gambo tu
mmg ada je depan umah mak aku tu
wlpon aku dok dalam bandar hehe

Wednesday, October 05, 2011 12:35:00 PM

haaaaa tahu x per dikk
bahan2 nie kalau di kg petik2 tepi jalan dan kalau nak best sikit , jauh sikit dlm utan .. tapi still leh cari dan senang lahh :)

Post a Comment